"Förvara" sto + föl i transport ..?

Q

qrumelur

Tycker ni att det är Ok att ett sto med föl står i en transport under en hel helg? Dvs. utan att transproteras i transporten utan förvaras i transporten.
Det rör sig om en liten ponny med föl ska tilläggas.

För att förtydliga för att undvika missförstående:

En person åker till plats X och möter där en annan person och lastar över sto + föl i sin egen transport. därefter spenderar båda personen helgen på platsen, med sto+föl istängda i transporten - i (som jag förstått det) Fredag - Söndag.

Jag känner mig kluven.
På ett sätt tänker jag att hästar kan stå i transporter ganska länge under en lång resa. Samtidigt tänker jag att de flesta transporter är mörka, saknar ut-kiksmöjligheter. Dålig ventilation mm...
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Så länge de står lösa i trailen, har mat, vatten, får komma ut och röra på sig. Så ja det kan vara ok. Ett shettis sto med föl i vår stora star trailer diamant hade inte varit några problem. Rent storleksmässigt.

ang ventilationen räcker det med att öppna översta luckan bak. Sen tror jag inte lagen stöder det och jag personligen skulle inte göra det. Och jag hoppas verkligen att du missförstått det hela!

Så på det stora hela, ja de behöver inte lida. Men nej inget jag skulle göra.
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Omöjligt kan detta motsvara lagkraven för uppstallning. 2.20 är ju minimihöjd i taket, knappast i en transport.
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

ALDRIG :eek:

Jag tycker inte det är okej alls att "förvara" hästar i transporter. De används för att förflytta hästarna, punkt slut. Under en tävlingsdag förutsätter jag att man försöker korta ner tiden hästen står i transporten så mycket som möjligt.
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Omöjligt kan detta motsvara lagkraven för uppstallning. 2.20 är ju minimihöjd i taket, knappast i en transport.

Min transport är 2.30 invändig takhöjd :angel:
Däremot räcker nog inte kvadratmetrarna till.

Som svar till TS: Nej jag tycker inte det är okej att "stalla upp" i en hästtransport, ens ej shettis med föl.
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Skall de stå insängda hela helgen eller skall den användas som "box" dvs. de får komma ut ordentligt under dagarna?
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Om man ska följa reglerna för transport av häst så räknas det som att en transport är påbörjad så fort hästen är lastad. Alltså inte när man börja köra utan när hästen är i transporten. Sedan finns det regler för hur länge man får transportera en häst. Är det över åtta timmar kommer en massa krav på transporten m m.
Sedan räknas en transport tidsmässigt att pågå tills dess att hästen är av transporten en längre tid (jag kommer inte ihåg hur många timmar det ska vara kan vara 24 timmar) är det kortare tid än det så räknas det som om det är samma transport som fortsätter. Så om man åker på tävling där resan dit kanske tar 3 timmar, själva tiden på tävlingsplatsen 12 timmar och då resan hem 3 till. Kommer själva transporten i lagens mening anses ha vara i 3+12+3=18 timmar.

Med andra ord att låta en häst stå i en transport över en helg kommer enligt djurskyddslagen att räknas som om den transporterades under lika lång tid som den finns i transporten. Vilket kommer att medföra att alla de krav som finns för så långa transporter måste uppfyllas. Så kolla med jordbruksverket vad som krävs för en transport på vad förstår mellan 48 -64 timmar. Uppfyller de kraven så är OK annars är det ett klart brott mot lagen.
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Min transport är 2.30 invändig takhöjd :angel:
Däremot räcker nog inte kvadratmetrarna till.

Som svar till TS: Nej jag tycker inte det är okej att "stalla upp" i en hästtransport, ens ej shettis med föl.

Kvadratmeterkravet för A-ponny tror jag är 4. Dvs de flesta hästtransporter uppfyller nog det. Däremot osäkert om krav för kortaste vägg uppfylls, som jag inte har koll på...

Låter för övrigt som ett riktigt märkligt beteende, att "stalla upp" ponnyerna i hästtransport i en hel helg. Knappast OK!
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

sjalvklart man kan temporart anvanda transport for shettis med fol. de flesta transporter ar ju storea nog.. dock ar jag inte familjar med svenska lagar sa det ar sakert forbjudet.. Men om det ar en nodlosning, och hastarna far komma ut under dagtid samt har ljus, ventilation mat och vatten ser jag inte varfor inte..
korde hast fran texas till kentucky och kom fram till tavlingsplats mitt i natten, jag har en stocktrailer, sa allt jag kunde gora var att lamna hasten los i transport och krasch sjalv i trucken. transport ar 7ft bred och 16ft lang (2mx4m?) hasten kunde ligga ner utan problem, och aven om takhojden inte var 2 meter lol.. hon var perfekt dar.. Men som sagt lagar ar annorlunda (och gar lite for langt ) i sverige..
dock, om det ar en nodlosning, da far man gora vad man kan..
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Det har du nog rätt i!

*delvis kl*

Nu vet vi ju inte ens om "liten ponny med föl" är shettis? För mig är även russ och welsh små ponnier ;)


Hur som helst, jag tycker inte transporter är att förvara hästar i annat än tillfälligt på tävling eller om annat akut är! En hel helg låter vansinnigt för mig, då kan man väl ta med sig lite plaststolp och tråd och göra en liten hage kring släpet och tillfälligt ha det som "vindskydd" om djuren vill ligga där inne... Men att stänga in över en hel natt tex tycker jag inte är okej
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Det är väl inte så konstigt om det skulle vara förbjudet att låta hästen få sin dygnsvila i en transport den är van att resa i?
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Jag har vid ett tilfälle haft en av mina hästar i lastbilen under två nätter på en tävling. Det var en liten B-lastbil, och han fick flytta in där när arrangören fick problem med sina boxar (minns inte exakt vad som hänt, men några av dem kunde inte användas). Jag plockade ut mellanväggen så den blev rejält stor. Hästen var 1,70 hög och han låg utsträckt och snarkade som en liten gris. :) Själv sov jag också i lastbilen och vaknade minst sagt med ett ryck när ha skulle lägga sig ner mitt i natten! :D
Nu förstår jag att det är rätt stor skillnad på en lastbil och en transport, jag kan inte tänka mig att "stalla upp" någon häst eller ponny i en transport, annat än i en krissituation. Dvs, INGET jag skulle planera för. Varför känns det här som enda möjligheten? Finns det inget stall i närheten? Finns det ingen möjlighet att stängsla in en hage? Jag skulle ABSOLUT inte stänga in ponnyn där flera dagar utan att få gå i hage på dagarna, och finns det möjlighet att stängsla upp en hage, skulle jag inte se några problem att ha dem där dygnet runt.
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Håller med svaren de flesta lämnat:De är INTE okej!Måste väl finnas nån annan lösning?
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Fick du för mkt mothugg på det andra forumet så du var tvungen att ta upp det här med? Du har fått förklarat av hästägaren varför denne valt att göra på detta viset. Det rör sig om en minishettis + dennes föl. Hästarna har fått regelbunden tillsyn, mat o vatten. Ingen av dom har farit illa på något vis.
Personligen skulle jag iof inte stalla upp hästar i en transport på det viset, men dömer inte hästägaren i detta fallet.
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Vi hade en stallägare som temporärt förvarade en get i transporten. Det blev djurskyddsärende med inspektör på plats.

Så att förvara ett sto med föl på samma sätt gissar jag är en stor kalkylerad risk vad gäller djurskyddet. Varför skulle man ens vilja ha det på det sättet? Ska man verkligen ansvara för hästarna om de inte kan erbjudas något bättre? Och den springade frågan: har man under tiden löst utegångsfrågan?
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Den där platsen "X" torde ju kunna förläggas på en plats där det finns stall där man kan hyra en gästbox och hage. I min värld är TS scenario inte att tänka på.
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Fick du för mkt mothugg på det andra forumet så du var tvungen att ta upp det här med?.

Nej, jag är faktiskt inte den personen som uttalade sig på ponnyforumet och som sedan har utsatts för någon slags hetsjakt av väldigt namnkunniga människor i branschen.

Eftersom jag själv inte känner att jag kan avgöra om jag tycker att det är Ok eller inte så tänkte jag fråga om vad "folk" här tycker. :idea:

Jag är fortfarande kluven till om det är ok eller inte, faktiskt.
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Nej, jag är faktiskt inte den personen som uttalade sig på ponnyforumet och som sedan har utsatts för någon slags hetsjakt av väldigt namnkunniga människor i branschen.

Eftersom jag själv inte känner att jag kan avgöra om jag tycker att det är Ok eller inte så tänkte jag fråga om vad "folk" här tycker. :idea:

Jag är fortfarande kluven till om det är ok eller inte, faktiskt.

Nu anmäldes detta till Länsstyrelsen, där det ansågs att det inte var något fel, eftersom transporten höll måttet för en box gott o väl
 
Sv: "Förvara" sto + föl i transport ..?

Inte okej eftersom hästen är van att resa i transporten - man vet ej om hästen kan vila ordentligt eller inte. Så enkelt är det :)
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 430
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp