Förvara torrfoder

Det brukar vara ett tips om man har hundar som är kvalsterallergiker :)
Så fort vi öppnar en säck så börjar det (helt naturligt) komma kvalster i fodret, och för att undvika det kan man lägga det i frysen.
Aha så kanske det var!

Tror hon sa något om att fettet i fodret kunde härskna på något vis.

Om det inte skadar funderar jag på att göra det. Tror det är svårt att märka om det inte är uppenbart helt kasst!
 
Var nån som sa att torrfoder (öppnad förpackning) bör förvaras i frys om man inte förbrukar paketet inom 20 dagar. Vet nån om det stämmer ? 🙂

Jag förvarar min allergiska hunds torrfoder i frysen. Häller upp mat för ett tag i en burk som står framme och förvara resten av säcken i frysen. Maten till de hundar som inte har allergi har jag inte i frysen. Min allergiska hund är bland annat allergisk mot kvalster.
 
Aha så kanske det var!

Tror hon sa något om att fettet i fodret kunde härskna på något vis.

Om det inte skadar funderar jag på att göra det. Tror det är svårt att märka om det inte är uppenbart helt kasst!

Flytta över 2 v ransoner till en mindre behållare, tryck ut luften och återförslut säcken.
Då utsätts inte fodret för syre och oxiderar därmed inte i nån nämnvärd takt.
Ska dock mycket till innan fodret härsknar, ens om man tar ur säcken dagligen, trycker ur luft och återförsluter och ännu mer innan det ens börjar härskna och det kan bli ytterligare längre gånget innan en frisk hund får nån reaktion.

Betydligt enklare än att pula frysen halvfull med hundmat i onödan. För i onödan är det, såvida inte hunden är kvalsterallergiker.
 
Alltså nä! Jag köper torrfoder i 15 eller 18 kilos säckar och har en hund som väger 18 kilo och dessutom även äter annan mat än torrfoder, så de säckarna står ju öppnade i flera månader utan att bli dåliga!
Rekommendation är ju dock att stänga torrfodersäckar ordentligt efter att de har öppnats, dvs de ska inte stå öppna och fodret ska inte förvaras i annan förpackning än förpackningen det kommer i (jag avser inte att ha några dagars ranson i en burk utan att hälla upp allt foder i tex en plastbytta).
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
619
Senast: Hazel
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 666
Senast: Fetaost
·
Mat HUR förvarar man morötter - i kylskåp i typ en vecka? Jag älskar morötter; råa, rivna, i mat, kokta, you name it. Köper påsar med...
Svar
19
· Visningar
1 394
Senast: Sharpless
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 671
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp