fölet behöver lägga på hullet....

nightcrawler

Trådstartare
vad ska man ge henne? hon är 4 mån. äter inte i egen krubba utan äter bara i mammans eftersom en egen inte duger. jag kan inte ställa henne för sig själv heller om mamman är med för då ska hon bara tillbaka till mamman. hon kan stå själv om inte mamman är i närheten, men då äter hon inget heller utan hon bara pillar lite i maten. vad ska man göra för att få henne att äta själv?

Sv: fölet behöver lägga på hullet....

Fodra stoet, fölet har i nuläget inget behov av extra foder om stoet får sina behov täckta.

ok, men vad kan man ge stoet då? hon får för tillfället 3kg hippo alfa 1,5kg havre och 1liter betfor (innan blötläggning) och ca 5 kg hö.
dom har fortfarande mycket gräs ute och dom äter inte mer hö när dom är inne. stoet är i bra hull annars.

Senast ändrad:

Lusern kan ju vara ett bra alternativ, räknas som grovfoder, eller så ökar du på höt rejält. Gräset har troligen inte det näringsvärdet kvar som behövs, kanske bara som bukfylla

höet kan jag inte öka på mer för dom äter inte upp. nu lämnar dom t o m. det är i såfall om jag skulle ta in dom en stund mitt på dagen för att ge hö. för dom ratar höet ute. jag ska prova lucern.

ok, men vad kan man ge stoet då? hon får för tillfället 3kg hippo alfa 1,5kg havre och 1liter betfor (innan blötläggning) och ca 5 kg hö.
dom har fortfarande mycket gräs ute och dom äter inte mer hö när dom är inne. stoet är i bra hull annars.
Om stoet är i gott hull men inte fölet så är det kanske ett sto som ger för dåligt med mjölk. Och då hjälper det inte att fodra stoet mer...
OM du vill ge fölet något tillskott så tycker jag att du ska använda sökfunktionen och söka på "mjölkpellets", så kommer du få tips om fölanpassat foder.

Fodra stoet, fölet har i nuläget inget behov av extra foder om stoet får sina behov täckta.

Stämmer inte alls.
Det finns feta fölmärrar som är urusla på att ge ungen näring.
Och tvärtom.
Märrar som "tömmer" sig helt och har smällfeta ungar.
Det senare alternativet kräver rejäl ökning av foder på märren.
Det första alternativet är svårare.
Där måste man se om man inte kan ge ungen en hjälpande hand med t.ex. creepfeeding. Alltså ungen kommer åt kraftfodret men inte mamman.

Och Ameos förslag är kanske det enda rätta i detta fall.

Lugn och ro och att ungen har tillgång till att kunna ligga och vila varmt.

AM

det har i och för sig varit ganska livat i boxen då märra har varit väldigt agressiv och vaktig mot grannarna. men nu har jag skärmat av så det är lugnt. kan det hjälpa nått då kanske?

ska även kolla upp fölanpassatfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 374
Senast: skiesabove
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
757
Senast: Freazer
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 368
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III