Följder av blöta täcken?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 239
B

Bellan

Säg att en häst går ute med sitt täcke (som är blött efter regn), har det på sig inne och sedan går ut med det igen dagen efter, vilka följder kan det få? Om det upprepas flera nätter i rad?? (undrar, det förekommer i mitt stall..)

Sv: Följder av blöta täcken?

Om täcket är torrt invändigt ska det väl inte vara nån fara...? ...kanske...

Om det nu är ett vintertäcke, och det är fuktigt rakt igenom?

Då kan det bli liiite kallt för pållan när man släpper ut den dagen där på.... brrrr.... :cry:
Dumt att inte ta av täcket och torka det över natten...
Jag skulle inte vilja sova med Helly Hansen underställ & dunjacka på mig en hel natt och sen gå på jobbet med denna säkert jätte fräsha utstyrsel... eller hur !?

Eller hur?! Men jag tänker genast på hudproblem osv.. Kan inte vara nyttigt alls, eller??

Nope... skulle inte tro det... inte i längden i alla fall.... :)

Borde väl bli blött och äckligt, orsaka svamp kanske? Jag vet inte, bara spekulerar lite... ;)

Jag undrar, därför att i stallet jag står står flera hästar med sina täcken dygnet runt. Kan inte förstå att man inte ens kan ta av det blöta täcket och låta det torka? Men men.. inte mina hästar..

Så gjorde dom i ett travstall jag varit i tidigare... med 27 hästar tyckte tränaren att det skulle bli för jobbigt att täcka av på kvällen & sen täcka på på morgonen så hästarna fick ha samma täcke dygnet runt oavsett om det var blött... "det torkar" sa han.
Jovisst! När det inte regnat på fleraflera dagar & solen lyst så...
Jaja, följden blev att täckerna började lukta surströmming, 3 hästar fick svamp, 1 började klia sig (typ exem) & 1 fick problem med korset pga. all kyla & väta som det blöta täcket överförde i längden... :mad: Nu har han dock slutat med det, anställt mer personal så att han har tid att täcka av & på...

Vad är det för täcken då? Bra täcken idag håller sig torra inuti och torkar snabbt på hästen, vi talar om ett par timmar max.

Dock föredrar jag att ta av och torka täcket hemma om det blivit blött.

Ibland får hästarna i vårat stall ha på sig täcket när det är blött på utsidan (obs, utsidan) just för att de torkar då. Vi har inget varmt utrymme i stallet där vi kan torka täcken, men när de ligger på hästen brukar de torka.

/ Maris

Skönt att slippa oroa sig för blöta täcken !!
Vi sköter oftast insläppet av våra hästar själv på kvällen ( eftersom vi oftast är i stallet kvällstid) och då tar vi av täckena oavsett om det är blött eller torrt och så torkas det i selkammaren.
Sen har vi en såå gullig utsläpps tant som täckar hästarna på morgonen (med TORRA täcken) om det finns behov... Vi har ute våra hästar utan täcken om vädret tillåter.

Okej. Då antar jag att om personerna fortsätter på detta vis med täckena så dyker det väl förr eller senare upp problem. Bara ville kolla hur vanligt detta var! Så undrar jag, vad skulle ni göra? Om ni kommer in i stallet kl åtta på kvällen och flera hästar står med dyblöta täcken, skulle ni ta av dem och hänga upp eller låta de sitta på?

Bellan skrev:
Okej. Då antar jag att om personerna fortsätter på detta vis med täckena så dyker det väl förr eller senare upp problem. Bara ville kolla hur vanligt detta var! Så undrar jag, vad skulle ni göra? Om ni kommer in i stallet kl åtta på kvällen och flera hästar står med dyblöta täcken, skulle ni ta av dem och hänga upp eller låta de sitta på?

Men det behöver ju inte bli några problem. Vi har gjort så i många år innan vi fick torkskåp och det har aldrig visat sig vara några problem. Givetvis så har det varit vattentäta täcken som andas och som är köpta för att kunna ha både inne och ute. Förmodar att personerna i ditt stalll har likartade täcken. Om inte, och om det är så att det är täcken som inte är vattentäta så tycker jag att det är allmänt korkat att ens använda dom ute vid regnigt väder. Är det däremot ett vattentätt täcke med andasfunktion så är det absolut ingen fara att låta hästen ha det på sig över natten. Helt klart det bästa sättet att få det torrt till nästa dag om man inte har något typ av torkrum.

Om jag kom till stallet på kvällen och såg att någon häst stod med ett blött täcke som jag förmodade läckte in så skulle jag givetvis byta täcke på hästen och sedan informera ägaren om att täcket var vått rakt igenom. Men om det skulle visa sig att hästen är snustorr under sitt blöta täcke och det absolut inte finns någon tillstymmelse till läckage så hade jag låtit hästen ha det på sig över natten.

Senast ändrad av en moderator:

Bellan skrev:
Om ni kommer in i stallet kl åtta på kvällen och flera hästar står med dyblöta täcken, skulle ni ta av dem och hänga upp eller låta de sitta på?

Jag skulle ta av dem & hänga upp dem.
Kanske ringa ägarn & fråga om han/hon vill att jag ska sätta på ett torrt täcke i stället (en del vill ju ha sina hästar täckta under natten av en eller annan anledning)

Knapplån.

Jag har kallstall så samma temp och luftfuktighet som ute. Blöta täcken torkar dock över natten bara de slipper få ny väta på sig.

MEN, torra eller ej, jag vill inte mina hästar dygnet runt ska ha samma täcke utan vill att pälsen ska LUFTA, så jag byter.

Tycker inte att hästen ska måsta ha ett blött täcke på sig, då är det nog bättre att den inte har något alls...

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 068
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: IngelaH
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 229
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka