följer efter?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Litur_sötnos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 023
L

Litur_sötnos

Hej. Hur är det egentligen... har hört så många olika varianter. Hur ska man tolka det när hästen följer efter än? Jag tolkar det positvit. Men det är inte det som är min fråga.
Men när hästen följer efter menas det: att den litar på en?Har respekt för en?
Nått av det kanske? Har hört SÅ många frågor. och ni är väl proffs på detta så...!

hmpf.. har typ gott en halvtimme och ingen har ens läst detta!! Herre gud. Kommer ta år innan någon svarat :S

*puttar upp* för jag vill oxå veta.. :) Hästen jag har just nu följer mig som en hund.. Kan gå slalom i ridhuset med honom.. :)

Det har väldigt mkt. olika betydelser.

Inte bara respekt och att den litar på en, det kan vara för att du är intressant och spännande, något roligt, hästen kan vara på jakt efter gott från fickorna...det kan också vara så som i fall när hästen följer en i ridhus att hästen tycker du är en bekväm och trevlig person som den gärna går med. När man är två har man redan halverat chansen att bli uppäten av ett rovdjur! Så att hålla sig till någon är att halvera chansen att bli uppäten.

Men det kan ju också vara så att hästen har ett stort förtroende för dig och vill vara med dig. Men om du måste gå före hästen över ex. en pressening så är det inte för att hästen ser dig som sin ledare utan för att hästen skickar dig över före eftersom den hellre offrar dig och dina ben om det nu skulle vara så att presseningen är farlig.

Nå, trött som jag är så blev det lite flummigt. Men som sagt, det finns flera olika orsaker till varför hästen följer efter en.

Men bara för att den följer efter en så betyder det inte att man är ledaren.

:)

Jag hade en mysig upplevelse när min pålle skulle inspektera ett ridhus, som han INTE är van vid. Jag tyckte han uppförde sig ungefär som ett föl. Dvs han ville gärna att matte/mamma skulle vara med och titta på läskighetena, men då och tog han en liten egen utflykt på några steg, testade att gå före osv, men återvände till mig. Jag tolkade det i alla fall som om han tyckte det var tryggast hos mig.

Jag får också ofta känslan av att han väljer att vara hos mig helt enkelt för att det är trevligt med sällskap. Hur som helst tycker jag det är enbart positivt, så länge det inte blir FÖR gulligt.

Se det som att den tycker du är tillräckligt intressant att vara med, gör det dock inte för görandets skull. Då blir du ointressant... Finns dock hästar som har fel attityd när de gör det. De lägger bak öronen, går alldeles för nära och jagar snarare dig. Det måste man undvika.
Niklas

Det beror ju på. Om en häst följer dig på avstånd med uppmärksamheten på dig och även håller sig utanför ditt revir när du stannar - så är det något positivt. Men ibland händer det ju att de vallar en framför sig - och det är ett dominansbeteende.

Om man tittar in i en hage med flera hästar i så ser man vad som händer...min ettåring t ex kan var flera hundra meter från dom andra hästarna, dom kan vara i ett varsitt hörn av hagen alla hästarna ibland( och det är en STOR hage) När jag visslar in dom så kommer dom i olika ordningar...den som är snabbast är först...eller den som IDS vara snabbast...Vid intagning är det ledaren som SKALL vara först in, men JAG bestämmer i vilken ordning dom kommer in.
Ett ledarsto går ALDRIG först vid eventuell fara, den skickar som Sammet sa en undersåte att kolla läget först...Olika situationer bestämmer vem som är ledare och inte...att BARA gå först betyder inte att man är "ledare"

Det beror som påpekat lite på situationen... Min kommer när hon ser mig för vi gör mycket roliga saker. Hon är väldans social och vill vara med.

När det dyker upp någonting otäck som vatten(hua det kan ju anfalla!) så ska helst matte gå först för om hon inte drunknar så kan det ju inte vara någon fara... Jag ser det dels som ett förtroende men också som en "hellre matte än jag" sas. Dvs både positivt och negativt.

Sen finns det odrägliga typer som föser omkring en, går i nacken på en och kräver godis osv. Det känner ju inte så hemskans positivt...

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har man tydligen kommit fram till att skådespelaren Gene Hackmans fru (vars död alltså varit ett mysterium i några dagar) dog i... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 048
Senast: Liran
·
Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: iliedtoday
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 502
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
883
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka