Folkilsken häst

D

dartmy

Jag har gjort det stora dumma misstaget att jag har köpt en häst (ett 12-årigt varmblod) som jag trodde var snäll. Ägaren sade att det var en lugn och snäll häst att hantera. Det stod även att den var lugn och snäll i veterinärintyget som jag fick vid köpet.

När jag skulle träna hästen i paddocken så släppte jag den lös. Då sprang den in mot mig, som stod i mitten, siktade och sparkade bakut mot mig. Den träffade mig men jag hade fickan full med motötter och det räddade mig, eftersom den träffade just där med närmsta hoven.

Idag skulle jag gå in i hagen och rätta tilll täcket som hade fallit snett. Då högg hon efter mig med tänderna och försökte att vända baken till och sparka mig.

I boxen så visar hon även där tendenser till att vända baken till och lägger öronen bakåt när man kommer in till henne.

Jag trodde i början att hon bara testade mig och inte litade fullt ut på människor så jag har sensitivitetstränat henne för att vinna hennes förtroende

Jag har hållit på med hästar i 40 år och har hanterat hundratals hästar och har mycket erfarenhet av ledarskapsträning och NH, så jag vet vad jag talar om. Men jag har aldrig råkat ut för en häst som har gjort på detta sätt.

Jag har haft henne nu i tre veckor och vid köpet sades inget om att jag skulle ta henne på prov. Jag förstår nu att jag har varit mycket infantil och godtrogen, rentav en knäpp köpare. Förra ägaren har köpt sig en ny häst för pengarna hon fick.

Vet någon något om vad jag har för rättigheter som köpare? Kan jag kräva köpet tillbaka eftersom jag anser att jag har blivit lurad. I alla fall tycker jag att det är ett dolt fel eller ett uppenbart anmärkningsvärt fel att en häst anfaller och hugger efter folk.

Jag vill så gärna ha råd om hur jag ska göra. Jag vet att jag har handlat galet men kan jag rätta till det? Jag vill inte ha kvar hästen.

AnnKristin
.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Folkilsken häst

Det blir nog väldigt svårt för att inte säga omöjligt att häva köpet pga. av att du tycker du är lurad.
Hästar är ju levande varelser med egen vilja och ibland stämmer inte kemin. kan du inte försöka sälja den? Hästen kanske passar nån annan bättre.

Det beror lite på vilken status du och säljaren har haft vid köpet. Om du köpt som privat person av en näringsidkare kan det finnas chans att häva köpet enligt Konsumentköplagen. Varan (hästen) uppfyller inte dina krav som du angav vid köpet (hoppas jag) d v s att du vill ha en snäll lätthanterlig häst.
Har du köpt som privatperson av en privatperson eller som näringsidkare av en annan näringsidkare så blir det svårare. Då gäller Köplagen och det blir med tanke på veterinärintyget upp till dig att visa att hästen har varit så här innan och att det inte börjat sedan du fått den.
Har du köpt som näringsidkare av en privatperson så är det helt kört. Då anses du vara så mycket mer kvalifiserad än säljaren så att mycket mer ansvar läggs på dig som köpare.

Doltfel är det inte för om hästen gjort så här innan så hade det lätt kunnat upptäckas om "provat" undersökt hästen lite mer innan köpet. I det här fallet så kommer det troligen att bli ett ordkrig mellan er om hur hästen varit innan och hur den är nu. Speciellt veterinärintyget är en nackdel för dig efter som det står där att hästen är snäll. Vem har beställt besiktningen och betalat för det intyget? Är det säljaren så har du ännu mer problem för då kommer säljaren rent juridiskt att anses ha uppfyllt sin upplysningsskylldighet och du att ha brustit i din undersökningsplikt.

Det enklaste och billigaste sättet att bli av med den här hästen är nog att sälja den. Är den väldigt svår kan det vara bättre att ta bort den så att ingen blir skadad av den. Men kommer ju att kosta dig en del att göra det. För även om du köpt enligt det första alternativet och möjligheten finns att häva köpet så lär ju inte säljaren ha några pengar kvar till det enligt vad du själv har skrivit. Så då lär du få gå den rättsligavägen och den är inte billig även om man har rätt. Plus att den tar lång tid och du får ta hand om hästen så länge.

Marieka och Masse...Tack snälla ni att ni svarade så snabbt och uppriktigt. Nu vet jag ju hur jag ska hantera situationen. Jag kommer att höra med förra ägaren, vänligt, om köpet kan gå tillbaka. Säger hon nej, så talar jag om att jag kommer att sälja hästen. Jag står mitt kast och har lärt mig en läxa. Tack igen för era svar.

Masse, din redogörelse kommer att bli till stor nytta i framtiden för mig. Detta är verkligen ett bra forum med kunniga medlemmar.

AnnKristin

Har man en folkilsken häst som riskerar att skada andra så ska man ta bort den. Det är ansvarslöst att sälja den vidare. Vem köper en häst om man är uppriktig och säger att den är farlig? Ta bort den för hästens och människornas skull.

Jag tycker att det är märkligt att du inte sett dessa agressiva tendenser innan köpet.

Kan det vara så att hon är brunstig - hormonomställningar kan ju skapa de mest märkliga reaktioner.

Har du kontaktat veterinâren igen och frågat om han inte märkte något?

Vad säger säljaren? Kan du kontakta någon som har haft att göra med hästen förut och fråga om hon alltid varit agressiv?

Tycker definitivt att du skall börja med att veterinärundersöka hästen igen för att utesluta ett fysiskt fel.

Hästen var snäll att handskas med när hon gick i grimmskaft och var uppbunden. Jag hade ledtränat och NH-tränat henne lite i grimskaft innan. Det var inte förrän jag skulle träna henne lös i en paddock och bad henne göra något nytt som hon attackerade
.

När jag var och titade på henne och provred henne så var hon tyvärr redan intagen från hagen och stod i boxen trots att jag hade sagt åt ägaren på telefon, dagen innan, att jag ville ta in hästen själv från hagen. När jag frågade hur hon var att ta in så fick jag höra att det gick lätt om man lockade med en havrehink. Men svårfångade hästar vet jag ju av erfarenhet att det är lätt att träna om.

Jag ledde ut henne i stallgången och testade hur hon skulle reagera när jag borstade henne och sadlade henne. Ägaren sa att hon inte tyckte om när man tog henne på huvudet och det visade sig vara sant, hon vek undan. Jag borde ha förstått att det kunde vara ett dåligt tecken.

Jag fick höra att hon ville bitas när man sadlade henne, men eftersom hon inte reagerade negativt alls när jag sadlade henne så tog jag inte heller det som ett dåligt tecken.

Hon var också fin att rida och svarade villigt på mina hjälper.

Felet är ju mitt, jag skulle ha kollat upp hur hon reagerar vid nya situationer innan jag fullföljde köpet. Att en häst reagerar när man utsätter den för nya saker är ju självklart men jag vill inte ha en häst som atackerar mig. Jag är övertygad om att det går att träna bort. Men jag är inte intresserad av att rehablitera hästar längre. Jag arbetar som lärare med trasiga överreagerande ungdomar, hälften är kriminella. Och på min fritid så behöver jag samla kraft och energi och ha en så problemfri häst som möjligt.

Jag har funderat nu och försöker att acceptera min naivitet. Hästen var ju precis i dagarna veterinärundersökt men jag ska ändock kontakta en veterinär nu eftersom hon ska ha sin tredje spruta.

Hon är inte brunstig för då skulle våra två andra vallacker ha reagerat på henne.

Förra ägaren har på dessa tre veckor redan bytt häst två gånger. Hon hade haft det här stoet i två månader och sade att hon sålde henne för attt hon var mobbad i hagen. Hon var inte speciellt hästkunnig, hade gått lite på ridskola bara, men aldrig haft häst tidigare.

Jaha! Förstår din sits.

Fast tre veckor är väl kanske lite kort tid för att vinna en hästs förtoende egentligen, eller?

Hon verkar ju i alla fall inte livsfarlig bara man är medveten om hur hon är lös så då kan du ju säkert sälja henne.

Be veterinären göra en "försäljningsundersöjning" inkluderande hennes temperament när han handskas med henne så kan du ju ha gott samvete om du hittar en köpare bara du talar om hur hon är i hagen eller lös.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 780
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 916
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 998
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka