Folks fascination över okända människors drama

Mirre

Trådstartare
Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med varandra. Själva dramat i sig är för mig helt ointressant, men det som däremot fascinerar mig och som vore intressant att diskutera är hur så många ska engagera sig i bråket. Klipp delas och rykten sprids hejvilt utan att någon egentligen vet vad tusan det handlar om. Mitt i allt finns ett litet barn som ingen tycks ta minsta hänsyn till. Istället gottar sig folk för fullt i konflikten utan minsta tanke på hur det här barnet drabbas.

Varför tycker så många att det är roligt att gräva ner sig i vad kända personer gör, att de totalt glömmer hänsyn och respekt för berörda människor?
 
Å ena sidan så har människor en känsla av att de känner dessa influencers (eftersom att hela grejen är att tjäna pengar på att bjuda in okända i sitt privatliv). Å andra sidan så blir dessa i influencers mer som karaktärer än riktiga människor, eftersom att människor faktiskt inte känner influencers.

Generaliserat då. Har ingen aning om vilka du syftar på.
 
Å ena sidan så har människor en känsla av att de känner dessa influencers (eftersom att hela grejen är att tjäna pengar på att bjuda in okända i sitt privatliv). Å andra sidan så blir dessa i influencers mer som karaktärer än riktiga människor, eftersom att människor faktiskt inte känner influencers.

Generaliserat då. Har ingen aning om vilka du syftar på.

Jag tror du har rätt. Influensers och Youtubers tjänat pengar på att folk tycker sig känna dem. På att bjuda in folk i sin liv. Då är folk engagerade i deras liv. På gott och ont. Tycker synd om barn som inte valt det livet...
 
Det gäller väl inte bara kända människor?
Jag är väldigt fascinerad av att folk orkar bygga upp drama i olika sammanhang som jobb, grannarna osv.. Jag går till jobbet för att jobba, jag är noll intresserad av folk inbördes relationer och tjafs sinsemellan men är tydligen ganska ensam om det. Är det en person i min nära krets är jag såklart där och mer intresserad men folk som bara finns min yttre sfär orkar jag inte lägga nåt engagemang på. En misstanke jag har är att folk kanske inte hat så mycket annat om man orkar lägga sin energi på sånt, jag har liksom fullt upp med mitt eget liv och har inte tid eller energi eller intresse att engagera mig i andras (om det som sagt inte är min inre krets).
 
Jag tror du har rätt. Influensers och Youtubers tjänat pengar på att folk tycker sig känna dem. På att bjuda in folk i sin liv. Då är folk engagerade i deras liv. På gott och ont. Tycker synd om barn som inte valt det livet...
Samtidigt har jag sett fall där t ex en känd man hamnar i en polisutredning för sexuella övergrepp/våldtäkt, och folk förfasar sig över att det skrivs med tanke på att han har barn och de ska behöva läsa i tidningen vad deras pappa gjort. Att man borde hålla tyst av hänsyn till barnen.

Jag är inte säker på att man kan göra sig en karriär på att vara i rampljuset, men om man gör nåt dumt ska ingen prata om det av hänsyn till barnen.

Obs - har ingen aning om vad det här aktuella fallet handlar om, eller vilka. Men på temat har man rätt att kräva diskretion för att man har barn.
 
Samtidigt har jag sett fall där t ex en känd man hamnar i en polisutredning för sexuella övergrepp/våldtäkt, och folk förfasar sig över att det skrivs med tanke på att han har barn och de ska behöva läsa i tidningen vad deras pappa gjort. Att man borde hålla tyst av hänsyn till barnen.

Jag är inte säker på att man kan göra sig en karriär på att vara i rampljuset, men om man gör nåt dumt ska ingen prata om det av hänsyn till barnen.

Obs - har ingen aning om vad det här aktuella fallet handlar om, eller vilka. Men på temat har man rätt att kräva diskretion för att man har barn.

Det håller jag med om. Men jag tycker ändå synd om de barnen vars föräldrar valt det livet åt dem.
 
Jag tänker att det inte är någonting nytt. Folks största intresse har alltid varit folk, generellt, och social media idag är ju Verkligen ett smörgåsbord!
Jag har svårare att förstå att folk vågar utsätta sig för det genom att jaga följare etc.
 
Jag tänker att det i grunden är samma sak som diverse dokusåpor (som i grund och botten fasen bara är drama och konflikter, "bra tv"...) och reality serier (som helt ärligt nog inte speglar verkligheten precis, många verkar mest handla om att X tjafsar med Y om något...). Skvallerpressen etc lever på samma sak. Det har bara flyttat till andra arenor, delvis.
 
Jag tänker att det inte är någonting nytt. Folks största intresse har alltid varit folk, generellt, och social media idag är ju Verkligen ett smörgåsbord!
Jag har svårare att förstå att folk vågar utsätta sig för det genom att jaga följare etc.
Ja, jag håller med. Både i form av att det varit liknande förr. Men via andra kanaler. Minns att min pappa berättade om någon släkting som skötte telefonväxeln i någon by och smyglyssnade och skvallrade. Känns ju liknande.
För de flesta av oss är det väl inte värt alla enorma pengar man kan tjäna på att vädra sitt och sina närståendes privatliv på sociala medier. Hade varit min mardröm typ. 😅
 
Håller med om det ni skriver, fenomenet som så har väl egentligen alltid funnits. Men det är som att det glöms bort att det handlar om riktiga människor
 
Håller med om det ni skriver, fenomenet som så har väl egentligen alltid funnits. Men det är som att det glöms bort att det handlar om riktiga människor
Det är kanske det som är avigsidan av sociala medier? Det skapas distans. Som om det är underhållning. Utan verkliga människor.
 
Det är kanske det som är avigsidan av sociala medier? Det skapas distans. Som om det är underhållning. Utan verkliga människor.
Så är det nog. Det är så lätt att bara följa någons konto och se vad som läggs ut, som att se en film på tv med skådespelare.
 
Håller med om det ni skriver, fenomenet som så har väl egentligen alltid funnits. Men det är som att det glöms bort att det handlar om riktiga människor
Så har det också alltid varit tror/tycker jag. Kändisskapet kommer med idolisering och separation från resten av samhället.

Inget av det här är nytt egentligen, men plattformen blir kanske mer intensiv när folk från hela världen kan sitta och i realtid följa, diskutera och reagera. De som får sin plattform via social media bjuder ju också in sina följare och fans inpå livet på ett annat sätt än en dåtida rock eller filmstjärna...
 
Så har det också alltid varit tror/tycker jag. Kändisskapet kommer med idolisering och separation från resten av samhället.

Inget av det här är nytt egentligen, men plattformen blir kanske mer intensiv när folk från hela världen kan sitta och i realtid följa, diskutera och reagera. De som får sin plattform via social media bjuder ju också in sina följare och fans inpå livet på ett annat sätt än en dåtida rock eller filmstjärna...

Ja, interaktionen på sociala medier tillför ju en helt annan dimension med större konsekvenser. Den som omtalas nås direkt genom sina följare och icke-följare av både kritik och engagemang. Förr läste folk en tidning och snacket nådde aldrig den omtalade. Så samma sak, fast ändå något helt annat.
 
Folk är som gamar på det där... en youtuber som enligt mig inte borde ha en fankrets och detta är hans bror? Vad har hans bror ens gjort för att uppnå minsta "kändisskap"? Ja, det finns sakligare sätt att uttrycka sig på men vafan jag förstår skvaller men inte vad folk håller på med på sociala medier nuförtiden. Som att de har rätt till all info hela tiden, allt måste göras content av och analyseras på direkten. Blir stressad av att se folks hets i detta och andra fall. All information ska gå snabbt och då gillar jag ändå snabb tillgång på information:p

/tant
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp