För den som har tråkigt

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare izadora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 661
I

izadora

Hej allihopa jag är ny här på hundforumet.

Jag har väldigt länge gått i "skaffa hund tankar" nu, och det är inte aktuellt just nu då jag pendlar en del och så men sen i framtiden, om kanske 1 år. Jag har länge läst i forum och läst massa rasstandard men blir nyfiken på vad ni som känner era raser skulle rekommendera.

Jag är 24 år, aldrig haft egen hund men uppväxt med schäfer som jag gillar starkt. Så jag är definitivt hundvan och gillar, precis som med min häst det här med djurpsykologi lr vad ska jag säga. Superintressant varför vi och djuren gör som vi gör o.s.v

Okej, jag vill ha en hund som är samarbetsvillig, glad och lättsam. Med lättsam menar jag en hund som kan följa mig överallt, i stallet, på kalas bland andra hundar m.m.
Jag vill definitivt träna med min hund, att utvecklas tillsammans sen inom just vad det är jag inte säker på eftersom ja inte har ngn erfarenhet av alla grenar du kan träna/tävla en hund i. Jag vill ha hunden som en vapendragare och för att "växa ihop med".
Gärna inte en väldigt stor klumpig hund, jag dras mer till de lite smidigare typerna. Jag menar, det finns större hundar som är smidiga trots sin storlek men ingen Bernersennen lr liknande det är för stort.
Helst korthårig eller "klippbar" haha ursäkta uttrycket vet inte vad det kallas i fina termer;)

Nuså, peppra mig med förslag som jag kan ut och läsa om!:laugh:

Sv: För den som har tråkigt

labbe låter som det perfekta valet, köper du en sportigare variant av utställningslabben eller en ren jaktlabbe så får du en med lite fart i. labben är framgångsrik inom de flesta av hundsportens grenar, men särskilt inom spår, sök, räddning, bevakning och jakten förstås. de är väldigt bra "nybörjarhundar" i och med att de är väldigt förlåtande. ett litet varningstecken för svansen bara, för en labbe är alltid glad = den viftar alltid på svansen, och labbar har hårda svansar! en normal labbe ska älska hela världen och ha "love, peace and understanding" som motto, men tyvärr så finns det en del labbar som är på ett helt annat sätt. enligt min erfarenhet är det vanligast bland de hårt utställningsavlade "julgrisarna", men att det också finns hos en del jaktlabbar. så försök träffa de blivande föräldradjuren och se hur de uppför sig bland andra hundar och mot dig.

Va roligt att du skrev just labben! Och det är precis den inställningen jag är ute efter, som du så bra beskrev det "love, peace and understanding" =) är inte flat lite sån också? Tack snälla för tipsen! Jag har förstått att hitta en uppfödare med erfarenhet och som delar samma "tänk" är superviktigt men inte det lättaste.

10 000kronors frågan, vad skiljer labben och en flat åt? :laugh:

flattar har mer ben och mindre hjärna ;). de är snabbare och smidigare, men jag tycker att de har mindre koncentrationsförmåga och svårt att tänka efter före. jag tycker också att de är "ögonhundar", de vill gärna jaga/undersöka allt som rör sig. även inom flatterasen är det skillnad på jaktvarianten och utställningsvarianten, de utställningsavlade är väldigt slöa och tråkiga medan allt händer på en gång hos jaktvarianten.

mitt tips är att du åker runt på lite tävlingar och pratar med folk som har de respektive raserna. träffa hundarna, se hur de fungerar på träning. de tre raserna golden, flatte och labbe är trots allt relativt lika och det är en smaksak vilken man vill ha.

Jag är partisk och röstar för Emgelsk Springer Spaniel :D Aktiv och arbetsvillig familjehund som passar de flesta. Skojfrisk med humor som liknar labbarna men är brutalt mycket sötare :angel:
nova1.jpg

nova3.jpg

bubblan1.jpg

De är ju såå vackra! Mittenkortet va fantastiskt fint!
Spaniel är faktiskt det jag var inne på från början innan all research. Engelsk lr welsh. Det som talar lite emot är i mitt fall pälsen,, men eftersom jag förmodligen inte kommer vara nån utställarguru så kan man ju trimma dem kort. Även om det också självklart innebär jobb.
Hur är det med sjukdomar,,? Är jag helt fel ute om jag fått för mig att spaniels kan ha struligt med ögonen?

Okej jag tycker faktiskt trots min okunskap mig kunna förstå hur du menar med flatten och labben,, alltid tyckt att flattar är sådär "flumglada", de jag träffat har liksom inte riktigt haft koll vad de gör förutom att vara glada =)

Vill gärna ha fler förslag!
Tack ni som svarat!

Om du suktar efter något mindre så verkar Field Spaniels vara väldigt bra, speciellt om man är själv om att ha hunden, väldigt förarbunden beskrivs den som.

Det är mer problem med öronen, mina hundar är rätt gamla 9 och 12 (8 och 11 på bilderna :angel: ) och har bara nyligen börjat få lite problem med ögonen. I övrigt är det väl som alla andra stora raser, höftledsfel är vanligt men det rönktas alla hundar innan de avlas på så att valparna förhoppningsvis slipper drabbas.

Okej ska spana in den! En Spaniel är helt klart en kandidat =) Tack för info!!!

Ingen som erfarenhet av Lancashire Heeler? Verkar vara en rätt pigg liten hund =)

Mvh!

Jag slår ett slag för flatten! En bra flat är en perfekt hund vad gäller i stort sett allting. Dom ses ofta på toppen i bruks- och lydnadstävlingar, är användsbara inom räddning och som tjänstehund. Jag har en tik hemma nu som skulle blivit polishund i Norge, och hon klarade allting utmärkt utan "bita i armen på busen"-delen. I Norge har dom inte lämplighetstest som vi har här, utan som har samma test för knarkhundar (som hon skulle bli) som pikéthundarna som ska fälla tjuvar.

Det ska vara en smidig, aktiv och mycket arbetsvillig hund med naturlig stadga. Dom ska ha stor apporteringslust och älska att vara aktiva oh arbeta. Tikarna är ofta något mer osjälvständiga än hanarna, varför jag gillar hanarna bättre som jakthundar, medan tikarna ofta kan funka bättre i lydnaden. Uppdelningarna inom rasen har, liksom hos labbe och golden, börjat dra mer åt det extrema hållet. Flera stora, framgångsrika jaktkennlar har BRA, men skitfula hundar. Likaså har flera stora, framgångsrika utställningskennlar SNYGGA, men inte lika användbara hundar. Jakthundarna är oftast mentalt kapabla (och kräver) att leva ett aktivt liv med mycket arbete, medan utställningshundarna ofta har stora doser dålig stress i sig och ofta är mer "på tårna" (på ett dåligt sätt) än jaktvarianten, eftersom men vill ha det i ringen.

Tyvärr har dom rätt mycket cancer/tumörsjukdomar i generna, ca 40% av hundarna som dör innan 10 års ålder dör/avlivas pga cancer. Jag fick själv avliva min 7 år gamla hane pga cancer för två veckor sedan :(

Också en trevlig ras :D Småpassade en sådan innan men det var länge sedan. I och för sig bodde jag granne med en under en period. Men det verkar vara en perfekt hund i litet format som dessutom verkar vara väldigt friska. Men nån annan med mer erfarenhet av rasen får nog ta och skriva mer :angel:

Btw, PMa gärna om du vill ha tips på kennlar! Har bra koll på vad man inte vill ha av flattarna om man vill ha en arbetande hund, och hyffsad koll på vad man kan ha av labbarna om man vill ha en arbetande hund. :)

Jag har precis köpt min första heeler och jag är kär!! En underbart rolig och ambitiös hund. Dock ska man ha i åtanke att den har lite av en terriers mentalitet och man måste ha tålamod. ;)
Jag har även en JRT och är van vid den mentaliteten men heelern är mildare i sin jaktlust och är mer förarbunden då det är en vallhund (de ska iaf inte jaga annat än hemma på gården).
Men det kan helt klart vara en kandidat.

dsc02157_97304180.jpg

Senast ändrad:

Jag slår ett slag för min ras så klart:D
VIT HERDEHUND.
En glad och samarbetsvillig ras som gör det mesta för sin "flock".
Har själv två stycken som är helt underbara!
Lättlärd, med på det mesta som husse/matte erbjuder.

PA100057.jpg

P9300054.jpg

Vattenapportering.jpg

P7020067.jpg

Tack så jättemycket för tipsen :bow::bow::bow:
Guld värt med info från er erfarna!

Senast ändrad av en moderator:

Btw, PMa gärna om du vill ha tips på kennlar! Har bra koll på vad man inte vill ha av flattarna om man vill ha en arbetande hund, och hyffsad koll på vad man kan ha av labbarna om man vill ha en arbetande hund. :)

Tack så hjärtligt :bow::bow:

Va tråkigt med din hund ursch va tungt :(

Styrkekramar

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 933
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 243
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 683
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈