mahlmt

Trådstartare
Nu är ekipagen uttagna o Lapszus, 19år är med.
Så härligt med en så gammal kämpe som fortfarande hänger med.
Hoppas det går bra för hela gänget den 11/9!
// Linda

Sv: För EM

På tidningen Ridsports hemsida står det att följande nio ekipage åker:

Annelie Eriksson/Dahle ox
Nathalie Löfdahl-Hellström/Pioro Gaze ox
Cecilia Hellesen-Hansen/Bomb Jack ox
Frida Ekström/Zinner ox
Ella Lindblom/Lapsuzs ox
Frida Söderström/Caddam ox
Maria Hagman-Eriksson/Wigor ox
Liselotte Friedrich/Red Ferrari ox
Ingrid Boström/ej bestämt.

Jättekul!! Och att det är så många som åker också, får hålla tummarna för att så många som möjligt kommer runt den tuffa banan.

Det blir riktigt spännande! Vad jag har förstått är det många långa och branta stigningar i bergen med svårt underlag.

Svår är bara förnamnet. Florac räknas tillsamma med Tevis Cup i USA och Tom Quilty i Australien till de klassiska (och värsta) ritterna i världen. Ta en titt på den här videon (som jag snodde länken till på Zinners sida) http://www.160florac.com/videos/presentation-fr.html

De av våra svenska ekipage som genomför denna ritt har verkligen gjort en prestation.

Lycka till allihop. Ni kommer att få ett verkligt äventyr.

Önskar också alla tappra svenskar LYCKA TILL!!!

Vill passa på att klargöra att det inte har varit någon form av uttagning till det här för EMet. Arrangören har inte satt någon max gräns för hur många deltagare resp. land får skicka, alltså en öppen tävling. Det vanligaste är annars att man begränsat till 5-6 ekipage. Vår landslagsledning tog då beslut på att alla svenska ekipage som är kvalade får åka om de vill. Mycket bra, då fler av oss har möjlighet att komma ut och få internationell mästerskaps rutin!

Själv har jag valt att inte åka då min tilltänkta häst varit skadad och inte hinner bli klar till Florac.

Ang banan så kommer den inte att gå som den normalt brukar göra. Arrangören har valt att delvis lägga om banan, ska enligt info på deras hemsida bli en point to point bana, antar att den kommer att bli ngt snällare än den vanliga, Ja ni vet de med alla sponsor pengarna som bor i öknen utan backar måste ju också få en chans!!

Intressant :). Men denna "nya" banan är då identisk med den som kommer utgöra EM nästa år?

Florac har alltid varit en point-to-point bana, d v s inte en veterinärgrind som man återvänder till efter varje sträcka utan fem olika grindar.

Jag trodde att man skulle ändra så att det var en gemensam vetgate till EM, men tydligen inte. Hur man i övrigt eventuellt har ändrat banan har jag ingen aning om. Därför är det ju perfekt att så många åker ner och kollar upp banan före nästa års mästerskap.

Att göra banan enklare för araberna tror jag inte så mycket på. De har under de senaste fem åren lärt sig att rida på alla möjliga sorters banor och de har hästar i träning i alla möjliga länder. De har säkerligen ett gäng hästar som tränat för Florac-banan under något års tid nu.

Intressant :). Men denna "nya" banan är då identisk med den som kommer utgöra EM nästa år?

Det är ju det som är själva syftet med en "pre-ride" eller ett för-EM som vi kallar det. Man ska kolla banan, grindarna och organisationen i förväg och deltagarna ska ha en möjlighet att göra detsamma.

FEI kan efter pre-ride'n komma med förslag/befallningar om förändringar.

Men sen hoppas man att det fungerar så även i praktiken. 2009 i Assisi Italien gjorde det inte det. På pre-riden så var det en helt annan bana (som vi hade en spejare ner och undersökte på pre-riden). På själva EM:et var det en annan bana som hade kanske 50% asfalt (mot tillåtna max 10%). Hur det kan bli så är ju en bra fråga.

Svår är bara förnamnet. Florac räknas tillsamma med Tevis Cup i USA och Tom Quilty i Australien till de klassiska (och värsta) ritterna i världen. Ta en titt på den här videon (som jag snodde länken till på Zinners sida) http://www.160florac.com/videos/presentation-fr.html

De av våra svenska ekipage som genomför denna ritt har verkligen gjort en prestation.

Lycka till allihop. Ni kommer att få ett verkligt äventyr.

Tack för länken till filmen. Det ser VERKLIGEN tufft ut. Roligt att det är så många svenskar som ska åka ner. Det blir till att hålla alla tummar man kan.

Någon som vet datum när EM går? Vore kul att åka och titta på, men med egna hästar krävs det ju planering långt i förväg..

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 565
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
477
Senast: Santoxen
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 225
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka