För- och nackdelar?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lalle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 258
L

Lalle

Vet inte om det är här jag ska lägga min tråd, men jag provar...
Jag skulle vilja höra era åsikter om för- och nackdelar med att ha hästar i lösdrift.
Har funderat länge på att göra om vår lada till en lösdrift, då jag vill att mina hästar ska få vara ute så mycket som möjligt.
Jag vill höra ALLT om hur ni som har era hästar i lösdrift tycker att det är. Förslag på hur det ska se ut för att fungera på ett bra sätt.
För hästarnas del tror jag att det är jätte bra, men hur fungerar det praktiskt när hästarna ska få t.ex krafftfoder?
Hjälp mig med tips och ideér :crazy:

Jag tycker att alla hästar borde leva så naturligt som möjligt. Ok, alla hästar kanske inte kan gå ute dygnet runt, året runt, som våra. Men så som vissa hästar har det idag, att de står uppstallade den största delen av dygnet, det är inte vad jag kallar naturligt.
Vi har toppenfina vindskydd, men ändå väljer dom oftaste att ta skydd uppe i skogen :smirk:
Då denna rasen har väldigt lätt för att lägga på sig, få de inget kraftfoder. Det finns ju undantag, så några får lite kraftfoder då man har ridit.
Många förundras över hur lugna och harmoniska dessa hästar är, med jag tror att det har att göra med att de lever så som hästar är födda till att göra.

Jag ser nästan bara fördelar. Våra får kraftfoder individuellt 2ggr/dag är det någon som behöver mer blir det efter att man har ridit. Nackdelen är att hästarna kan vara blöta och leriga när man ska gör något med dem.

På Jordbruksverkets hemsida får du reda på hur lösdriften ska byggas minimått/häst mao storleken på lösdriftshallen om du ska fodra inne i den alt. fodra ute. Vi fodrar allt ute pga utrymmesskäl. Våra hästar går nästan aldrig in vår fina hall.

Har mina två varmblodstravare på lösdrift och det fugerar kanon och hästarna är så nöjda.

Nu får de inget kraftfoder men när de får det så tar jag in dem i stallet vid fodring. Jag har stallet i direkt anslutning till hagen så jag öppnar bara stalldörren så går de själva in i sina boxar. När de har ätit färdigt så öppnar jag boxarna så går de ut igen. :D

Fördelar:
*Mindre tidsbundenhet för ägaren (när man slipper in och utsläpp)
*mer naturligt för hästarna och de kan gå ut och in som de vill
*Rätt skött så mockar man ut den med traktor varje vår och det blir mindre jobb för ägaren.
Man sparar tid- och arbete helt enkelt.

Nackdelar:
*Det gäller att ha hästar som går ihop så båda får vara i lösdriften
*Man kan inte hålla samma individkoll på hur de dricker, äter och hur avföringen är som uppstallat. Det tar längre tid att se tecknen.

Kraftfodret tar man när man är där och kollar till dem, så binder man upp hästarna vid varsin krubba och ger dem den kraftfodergiva de ska ha.

Jag har INTE lösdrift, av flera anledningar. Den främsta är att jag vill ha individkoll över hur varje häst äter, dricker och skiter. men sen vill jag att de i garanterad lugn och ro ska kunna vila så mycket de behöver (jag har unghäst) och äta i lugn och ro.

Jag har däremot kallstall, fri tillgång på stråfoder och lång utevistelse. Klimat, luft och så är som lösdrift, men jag 'låser in dem' 10-12 h/dygn i stora boxar vintertid för att just ge ffa unghästen möjlighet att vila och äta ordentligt, och framförallt för jag omedelbart ska märka om någon häst inte riktigt är sig själv, äter sämre, dricker annorlunda eller har annorlunda avföringsmönster.

Jag tackar för era svar.
Jag har ett kallstall med 4 boxar som jag fortfarande vill ha mina hästar i vintertid. Lösdriften tänkte jag använda mig av från tidig vår fram till sen höst, mest för att hästarna ska ha någonstans att vila och gå undan från regn, sol, mygg och knott. Plus att de där inne också ska kunna ha fri tillgång på hö. Har en stor "natur" hage, dvs ingen riktig betes hage, därav vill jag att de ska ha tillgång till hö hela tiden.
Vad tror ni? Kommer de att använda sig av lösdriften eller är den onödig? :angel:

Jag vill inte att mina hästar skall stå i annat än lösdrift. Eftersom de står i olka lösdrifter har de olika "planlösningar". Fölisen står i en stoooooor hage där de "bara" har ett trevägsskjul. Hon har fri tillgång till halm och hö och självklart ett vattenkar, de får sitt kraftfoder alla samtidigt, de som skall ha mer mat/ speciell mat får plockas ut o ges sin extragiva. Min nya häst skall snart flytta(import om 20 dagar :bump:) till min sköthästs lösdrift. Där har vi ett kallstall med en box anpassad för två/tre hästar, öppningen till hagen är täckt med "frysgardiner"(såna plastremsor man har i kylrum) och dörren kan skjutas igen om man behöver. Alla hästarna får sitt hö samtidigt, och kraftfodret ges efter ridtur ute i stallgången eller om de skall ha samtidigt så får de det ute i hagen, under uppsyn så att det inte stjäls ur varandras krubbor. Det funkar bra om man har en mindre lösdrift med inte så många hästar :)

Jag skulle som sagt inte vilja ha något annat till mina hästar, jag tror att de håller med mig :) Finns ingen anledning för mig att stänga in dom. Hästarna blir lugnare av att alltid kunna röra sig, de kan äta gräs när de vill och därmed tillgodose sitt tuggbehov och de kan komma in o fly undan "elakt" väder om de vill. Och för fölisens skulle så får hon mycket rörelse o kan leka med sina kompisar närhelst hon vill, hon riskerar inte få problem med luftrören eftersom hon inte ligger på bädd i box, och inte heller problem med ryggen efteersom hon int behöver stå onaturligt för att se sina vänner :) Kan det bli bättre?

Jag är absolut förespråkare för lösdrift. Som jag ser det så är fördelarna friskare, gladare, piggare hästar. Det räcker för mig. Det blir klart dyrare med lösdrift tror jag, eftersom det går så mycket foder vintertid, men å andra sidan sparar man ju in på el.
Mockningen tycker jag inte tar mindre tid, skillnaden är att jag mockar ca 1 ggr/vecka istället för varje dag.
Hästarna (jag har bara två) får kraftfoder i stallet i samband med den dagliga skötseln.
Vattenbärandet kan vara lite jobbigt, men där finns det ju lösningar om man har resurser (typ uppvärmda vattenkoppar). Jag vill hur som helst ge i hink för att hålla koll på hur mycket dom dricker på ett ungefär.
Till nackdelarna får väl även nämnas mer tid i form av borstande om man nu inte har hästarna täckade hela tiden, vilket jag inte har.
Sammanfattningsvis kan jag väl då säga att det går lite mer tid och lite mer pengar att ha det så här, men för mig är det inte ens fråga om val när hästarna mår så här bra.
Ska tillägga att hästarna jag har fungerar mycket mycket bra tillsammans, så det där med att inte få vila osv är inte en issue hos mig.

Kan förstå nackdelarna till viss del om man har en STOR lösdrift med MÅNGA hästar.

Men har man som vi hade i vintras fem st. så är det inte svårt att hålla koll på skitarna. Alla hästars skitar ser olika ut och man lär sig snabbt om man vill vems "mäla" det är.

När det gäller vattnet så får våra vatten även inne om de vill vintertid i hink för säkerhets skull, de har även vattenkopp i boxarna, men det är oftast bara min som vill ha extra vatten till kraftfodret. Ofta så har de sina vattentider och föredrar idag att få dricka ur badkaren, då kan man även ha koll.

Liknande trådar

Träning Fått tips om att fästa gummimatta på frambommen i transporten för att få min häst som skrapar när han blir frustrerad att sluta skrapa...
Svar
12
· Visningar
759
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 558
Senast: Kajsalisa
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 167
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31