Försäkring, hjälp en förvirrad själ!

Nomina

Trådstartare
Jag får snart hem en 3 årig fjording, insutten och tömkörd men inte mer (om det nu har någon betydelse). Han är inte försäkrad hos nuvarande ägare men jag ska teckna en försäkring nu så fort som möjligt. Jag ska låna honom till att börja med men går allt som det ska och vi passar ihop så får jag köpa honom när jag vill för 15000kr.

Har ingen koll alls på försäkringar själv, varken på hästar eller på någonting annat, eftersom min mamma alltid har skött allt sådant åt mig :angel:
Nu tänkte jag dock försöka sätta mig in i det själv och vill då ha lite hjälp, vad bör jag tänka på? Vart bör jag försäkra honom? Vilken summa bör jag försäkra honom för? Säg allt ni kan komma på, och påhopp ang. att jag inte själv har koll undanbedes.

Sv: Försäkring, hjälp en förvirrad själ!

Jag har egentligen ingen aning själv, men jag kan ju berätta hur min Welsh Cob är försäkrad? Det kanske ger dig ett hum?

Veterinärvård: 60 000
Katastrof: 35 000
Liv: 20 000

Jag tycker att är hästen inte en häst värd 50 000+ så behöver man ju inte ha ett jättehögt livbelopp. Det viktigaste är ju att hästen kan få vård om den blir sjuk.

Gå ut på dom olika försäkringsbolagen och kolla lite vad som olika försäkringarna innebär.
Om du vill ha en fast självrisk så får du välja ett försäkringsbolag som har det. En del har självrisk och sedan en procentsats på beloppet som hästen är behandlad för.
Vet.vårdsförsäkringar finns i olika utförande men tycker att den är viktigast är att man har försäkrat så man kan behandla hästen ordentligt om den blir sjuk/skadad utan att behöva tänka på vad det kostar.
Livbelopp är ju som sagt vad du vill ha ut om hästen skulle avlida eller avlivas pga. sjukdom skada. Skulle personligen i ditt fall välja det beloppet som hästen skulle kosta dig vid inköp. Kan ändras om hästen tex utbildas eller att den av annan orsak "blir värd ett högre belopp".
Skriv en lista på vad som är viktigt för Dig och leta efter den försäkring som passar bäst till dina önskemål.
Eftersom du inte köper hästen direkt utan har den på prov så var noga med att skriva ett kontrakt vad som gäller, ta där upp vad som gäller om den blir skadad/sjuk, även att du får köpa den till ett fastställt pris inom den tid som gäller enligt kontraktet.

Ägaren fixar kontrakt, och det kommer att skrivas väldigt utförligt så att ingen av oss riskerar att bli lurade. Vi har diskuterat det där med kontrakt väldigt mycket. :)

Ska in och kolla lite olika försäkringar, mamma får vara med och titta så kan hon hjälpa lite. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 311
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 366
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka