försäkring hos Sveland

JosseMandy

Trådstartare
Hur hittar man info om vad som ersätts av försäkringsbolaget m.m.? Har letat på hemsidan och testat att googla men jag hittar inget vettigt alls.

Sv: försäkring hos Sveland

Då var det som jag mindes. Senaste vetbesöket var rätt skönt med 1100+15% i självrisk.

Hur kommer det sig att du valt Sveland? (om jag får fråga alltså.. ;))

Oj, vad har du för försäkringsbolag då? Hur kom det sig att du valde just det bolaget?

Vi fick tips om Sveland av uppfödaren. De skulle vara lätta att ha och göra med och krånglade tydligen inte lika mycket som t.ex. Agria. Sveland hade någon valpförsäkring som vi tog och sedan fortsatte vi med dem. Vi betalar ca 1800 kr för försäkringen. Har inte behövt att använda den än, och har inte erfarenhet av något annat bolag så det är svårt att jämföra. Men eventuellt kommer vi att använda försäkringen inom den närmsta tiden, så då får jag väl reda på om jag tycker att Sveland är bra eller ej.

Jag tror att det finns lika många bra erfarenheter av Sveland - och Agria och If osv - som det finns dåliga!

Sveland är ju något av en "uppkomplig" som endast gjort reklam för sina hund/katt försäkringar i några år.
De har expanderat mycket på kort tid och i alla fall för något år sedan så var kontakterna med dem ganska röriga.

Viktigt att veta för dej är dock att när du väl börjat använda en försäkring så bör du INTE byta bolag! Risken att du vid ett byte får en reservation eller i värsta fall hamnar i en strid där den nya förs.bolaget anser att en uppkommen skada/sjukdom funnits innan tecknandet är ganska stor!

/Swat

Jo, det där med att byta bolag, det känns som att bädda för problem faktiskt.

Har inte märkt av att det skulle vara rörigt, men vi har visserligen inte haft så mycket kontakt med bolaget heller. Håller med om att det säkerligen finns lika många bra erfarenheter som dåliga hos alla bolag, men det var vad vår uppfödare sa och vi hade ju inte någon erfarenhet av något bolag, så vi kunde ju egentligen ta vilket som helst. Det är bara att hoppas att man gjort ett klokt val den dagen man behöver utnyttja försäkringen. :)

Ta inte åt dig, jag bara funderar om jag har missat något när jag jämförde försäkringar. Vet flera som har haft Sveland och har frågat dem samma sak.

Jag har Agria. Valde dem efter mycket funderande fram och tillbaka. Sveland hade för hög självrisk jämfört med veterinärvårdsbeloppet + årspremien enligt min smak (samt rätt otrevlig personal i kundtjänsten.. :p). Folksam och IF håller sig med ålderstrappor som i princip innebär att de sänker ersättningen men höjer premien ju äldre hunden blir (what's up with that?). Har katterna i Agria också och de har hittills varit smidiga att ha att göra med än så länge.

Återigen, var inte meningen att trampa någon på tårna, var mest nyfiken.

*kl*
Riskerar man att få begränsningar i försäkringen vid byte av bolag, även om hunden är helt frisk, dvs aldrig behandlad? Försäkrade min valp i Sveland, med inställningen att bara ha honom försäkrad första året, men inser att jag vill ha honom försäkrad sen också, eftersom han ska bli arbetshund.

Tror ni att jag kommer att förlora på att flytta till annat bolag efter ettårsdagen, även om han är kärnfrisk och har varit fullförsäkrad sen 10 veckors ålder?

/Migo
försäkringsdjungeln är det värsta jag vet...

Du tappar ju vissa typer av ersättningsmöjligheter om jag fattat det rätt om du försäkrar hunden efter 4 månaders ålder. Artros, HD och liknande är de ju extra kinkiga med. Du får läsa lite i de olika bolagens försäkringsvillkor. Sen skiljer det sig lite mellan olika raser förstås.

KL
Har haft sveland på min grabb (billigaste alterntiv när han var valp med bäst villkor då) och inte kunnat byta sen pga hans sjukdosmhistoria, man vill inte chansa på att hamna under karensdagar eller ett krångligare bolag.
De har alltid varit snabba med ersättningen och inte krånglat alls. Nöjd med försäkringen, även om det inte räddade hunden trots allt...

Liknande trådar

Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 116
Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
264
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 951
Hundhälsa Jag har anledning att tro att min hund har ätit hästbajs som en järv kan ha kalasat på före. Upptäckte järvspår på hygget bredvid...
Svar
11
· Visningar
1 168
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår