Försäkring

Linisen

Trådstartare
vet inte om det är rätt forum...

Men...

Har ni era sadlar försäkrade? Ingår det i hemförsäkringen?
Tänk om den skulle bli stulen? alla har ju inte råd att köpa en ny... Eller ingår det i hästförsäkringen?

TAcksam för svar!

Sv: Försäkring

Ingår INTE i hästförsäkringen. Våra sadlar täcks av hemförsäkringen (har kollat, inte självklart i alla hemförsäkringar) MEN det krävs rätt mycket för att få ut någon ersättning att tala om.

Ofta delar man sadelkammare med många (flera har tillgång till det låsta utrymmet), ofta har även tidigare hyresgäster också tillgång till sadelkammaren (rent teoretiskt, vet kod eller var nyckel ligger). Då blir det nedsättning av ersättning, som redan från början brukar ligga rätt lågt då man sällan har sprillans ny utrustning. Försäkringsbolagen är duktiga på att dra på värde för begagnad utrustning...

Hemförsäkringen går in.
Tror att det går under den del som ersätter förråd.
Där brukar det finnas ett maxbelopp.

Sedan brukar ersättningen räknas ned med 10% per år.

den ingår i hemförsäkringen OM du har ett riktigt godkänt lås. jag kollade upp det när jag köpte mina dressyrsadlar och man får ha ett värde upp till 30.000kr utanför hemmet på hemförsäkringen.

Jag har haft en hemförsäkring där det ingår, en där det inte ingår. Bäst är att kolla sin egen, vad som gäller där. Ofta vill de att man tecknar en tilläggsförsäkring.

Håller på och bygger,
så därför är jag väldigt nyfiken på vad som räknas som godkänt lås till sadelkammaren, ur försäkringssynpunkt?
/Jezz

Kolla med ditt bolag. Vi köpte just nytt lås till transporten och LF (som vi har) var nöjda med att det fanns en symbol för stöldskyddsföreningen på modellen vi valde.

Till vår sadelkammare (stall hemma) har vi ett vanligt "hus-lås", ett Assa. Det är ALLTID låst, undantagsfall om vi är hemma och utomhus kan dörren vara olåst.

Jag tog kontakt med mitt f-bolag just för att kolla hur hus/hem-försäkringarna gällde. I mitt fall där jag har mitt eget lilla stall hemma gäller INTE hemförsäkringen för de saker som finns i stall/sadelkammare däremot gäller den för garaget dvs verktyg etc... Vad jag fick göra var att ändra min hus/hem till en verksamhetsförsäkring. Den försäkringen täcker bl.a. även hö/halm och uppstallning av mina hästar om olyckan skulle vara framme så att stallet blir obeboeligt.

För min dotter som har samma f-bolag och har sin häst installad gäller hemförsäkringen för sadel och övrig utrustning som förvaras i sadelkammaren.
//marti

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
503
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 711
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 078
Senast: morgaine
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka