Försäkringsbolag?

Ganti

Trådstartare
Jag har köpt min första häst, en islandshäst på snart 3 år.
Jag har kollat runt en del på lite olika försäkringsbolag men jag tycker att det är en djungel...
Är det någon som har några råd?

Sv: Försäkringsbolag?

sök på detta forumet, sök på t.ex. agria eller sveland. Då får du upp massa trådar om användare som har skrivit om sina hästars skador (eller vad det nu kan vara) och hur deras försäkringsbolag skött sig osv. Då får man en uppfattning om vilka som är tillmötesgående och du får ju informationen direkt från kunden.

Alla bolag har nöjda och missnöjda kunder. Jag misstänker att de i mångt och mycket reflekterar storleken på försäkringsbolaget. Alla här inne är inte opartiska, flera jobbar som försäkringsombud en del är öppna med det troligen inte alla.

Personligen vill jag varan för Agria, inte för jag har haft problem, allt fungerade smidigt för mig, utan för att jag upplever dem som dyrast, observera att de har ett toklågt tak på försäkring när det gäller ben och rörelsestörningar, det krävs en tilläggsförsäkring för att få ett hyfsat skydd (normalt är taket på 12.000, extra försäkring ger 30.000 och övriga bolag har bara den vanliga begränsningen med maxbelopp på ersättning som gäller generellt) de ligger också ofta högt i premier.

Jag har köpt min första häst, en islandshäst på snart 3 år.
Jag har kollat runt en del på lite olika försäkringsbolag men jag tycker att det är en djungel...
Är det någon som har några råd?

Idag skiljer både priser och villkor rätt rejält mellan bolagen, förr var det lite jämnare.
Det beror helt på vilket skydd du vill ha, vad du ska använda hästen till och vilka pengar du är villig att lägga.

Jag tecknade nyss ny försäkring till ny ridhäst (halvblod) och granskade villkoren ordentligt.
Kom fram till att de som hade bäst villkor var If (dyrast) och Dina försäkringar (billigast - uppstickare i försäkringsdjungel där gammal svelandpersonal startat upp en ny avdelning).
Jag valde If just för att de har fast självrisk och sedan täcker 100%.
Har lärt mig att fast självrisk är en riktig skinnräddare när man har otur.

På ifs hemsida kan du provräkna på din försäkring och tecknar du över nätet så får du bra rabatt första året.

Rekommenderar dig denna sida för jämförelse mellan de olika bolagen:

http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/Forsakring/Djur/Hastforsakring/Jamfor-hastforsakring/

Vill annars bara höja ett varnande finger för Agria, av de skäll Lobelia tog upp.

Senast ändrad:

Tack för era svar. Jag har sökt en del i forumet och läst runt på olika bolag och har kommit fram till att jag vill ha if, jag hade tänkt teckna detta via nätet men tyvärr funka det inte.
Min häst har inte varit försäkrad tidigare och då skulle man välja okänd som "gamla försäkringsbolaget" men det finns inte alls med i listan...
Så jag får vänta tills i morgon innan jag kan teckna då inga medarbetare som har hand om djurförsäkringar finns på plats på kvällen.

Tror att du blir jättenöjd med IF! :laugh:
Har nyss bytt från Agria till IF och de har varit jättetrevliga! :laugh:

ni som har halvblod försäkrade i IF, vad har ni för liv resp vet vård och vad betalar ni för månadspremie? :)

Tack för era svar. Jag har sökt en del i forumet och läst runt på olika bolag och har kommit fram till att jag vill ha if, jag hade tänkt teckna detta via nätet men tyvärr funka det inte.
Min häst har inte varit försäkrad tidigare och då skulle man välja okänd som "gamla försäkringsbolaget" men det finns inte alls med i listan...
Så jag får vänta tills i morgon innan jag kan teckna då inga medarbetare som har hand om djurförsäkringar finns på plats på kvällen.

När jag tecknade gick det att välja "inget bolag/oförsäkrad" :)

Kika på Insplanet, de kan hjälpa dig med att hitta den billigaste försäkringen :) Jag hade kontakt med dem igår ang. hemförsäkring och de fixade ett bra pris :P Det skadar ju inte att kolla iaf :)
När jag hade egen häst var de försäkrade i Folksam, och Folksam har alltid fungerat bra till ett ok pris. Folksam blir ju billigare också om du har många hästar försäkrade tillsammans. Vi slog oss ihop med några i stallet vilket gjorde en hel del på priset.

Jag har vetvård extra (100' plus medicin, vetresor, ambulans, rehab (fasta summor)), 25' i liv+25' liv/användbarhet och betalar lite under 400 kr/mån.

Okej vad konstigt.
Jag fick ordning på det nu imorse iaf, jag valde annat svenskt bolag och skrev okänd, så det borde ju funka tycker jag om man skulle välja okänd :)

Det blev iaf vet extra självrisk 2700 + liv och användbarhet 20 000.
Fick betala ca 1950 helår.

Kan oxå bara hålla med att If är mkt bra, har haft skadad häst ett par omgångar inte dyrt och snabb service och utbetalning av min triangelmärkta häst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 279
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 846
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 382
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 31