Försäkringsbolag?

Ganti

Trådstartare
Jag har köpt min första häst, en islandshäst på snart 3 år.
Jag har kollat runt en del på lite olika försäkringsbolag men jag tycker att det är en djungel...
Är det någon som har några råd?

Sv: Försäkringsbolag?

sök på detta forumet, sök på t.ex. agria eller sveland. Då får du upp massa trådar om användare som har skrivit om sina hästars skador (eller vad det nu kan vara) och hur deras försäkringsbolag skött sig osv. Då får man en uppfattning om vilka som är tillmötesgående och du får ju informationen direkt från kunden.

Alla bolag har nöjda och missnöjda kunder. Jag misstänker att de i mångt och mycket reflekterar storleken på försäkringsbolaget. Alla här inne är inte opartiska, flera jobbar som försäkringsombud en del är öppna med det troligen inte alla.

Personligen vill jag varan för Agria, inte för jag har haft problem, allt fungerade smidigt för mig, utan för att jag upplever dem som dyrast, observera att de har ett toklågt tak på försäkring när det gäller ben och rörelsestörningar, det krävs en tilläggsförsäkring för att få ett hyfsat skydd (normalt är taket på 12.000, extra försäkring ger 30.000 och övriga bolag har bara den vanliga begränsningen med maxbelopp på ersättning som gäller generellt) de ligger också ofta högt i premier.

Jag har köpt min första häst, en islandshäst på snart 3 år.
Jag har kollat runt en del på lite olika försäkringsbolag men jag tycker att det är en djungel...
Är det någon som har några råd?

Idag skiljer både priser och villkor rätt rejält mellan bolagen, förr var det lite jämnare.
Det beror helt på vilket skydd du vill ha, vad du ska använda hästen till och vilka pengar du är villig att lägga.

Jag tecknade nyss ny försäkring till ny ridhäst (halvblod) och granskade villkoren ordentligt.
Kom fram till att de som hade bäst villkor var If (dyrast) och Dina försäkringar (billigast - uppstickare i försäkringsdjungel där gammal svelandpersonal startat upp en ny avdelning).