Försäljning!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Nattis_83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 212
N

Nattis_83

Hej alla!
Jag vet inte riktigt om denna saken som jag ska ta upp nu hör hemma här men jag visste inte vart jag skulle lägga den så det fick bli här.

De jag tänkte fråga var om någon annan kanske varit med om detta med.
Jag sålde mitt sto i julas, haft henne i fyra år och älskar fortfarande den hästen över allt annat. Men jag behövde en paus då jag haft häst sedan jag var 16 år och hon blev ínte yngre. Jag hade lärt mig jätte mycket av henne och hade lärt henne massa med, men vi hade komit till den punkten där vi inte kunde komma längre.
Jag fick inte mycket för henne pågrund av hennes ålder och att hon inte varit ute och tävlat alls och för att hon hade haft kotledsinflamation, men jag trodde att jag hade hittat det perfekta hemmet till henne.
Nu inte ens ett halvår senare så hittar jag henne ute på annons igen. Hon har tydligen en senskada så nu säljes hon som en avels eller sälskapshäst.
Det kan ju vara så att det varit en olycka bara, men jag kan inte låta bli att tänka att hon kanske hamnade fel i alla fall och att hon inte tog hand om henne som hon skulle. Jag önskar att jag inte sålt henne utan att hon fått stanna hos mig, men kunde inte då.
Nu funderar jag på att köpa tillbaka henne igen. I alla fall om hon inte får sålt henne och ska slakta henne. Då är det bättre att man själv försöker hitta ett nytt hem till henne.
Någon annan som varit i min sitration?
Vad hade ni gjort?
Jag vill inte att hon ska fara mer illa ju. :cry:

Ring och prata med de nuvarande ägarna. Du kanske till och med kan åka och hälsa på henne så du får se med egna ögon hur det står till med hästen. Det kan hjälpa mycket.
Du kaske kan göra någon deal med dem att om de inte får sålt henne så kan du köpa tillbaks henne?
Får de sålt så kan du ju hålla kontakt med de nya ägarna.
Detta är vad jag TROR att jag skulle gjort. Har inte varit i din situation oich jag hoppas det löser sig för dig.
Kram

Jag tycker också att du ska ringa ägarna och fråga lite försiktigt hur det har gått till osv. De förstår säkert att du är mån om "din" häst. Kram på dig...

Som ovanstående har sagt, ring och kolla istället för att tro de värsta. Senskadan kan ju ha upkommit på ett sätt du inte tror också. Svårt att säga vad som är rätt eller fel förrän man hört efter.

Tack alla för era svar.
Men jag hade tydligen anledning att tro de värsta.
Jag mailade henne och frågade lite om vad som hänt mm.
Jag fick som svar att om hon inte får sålt henne på en eller max två veckor kommer hon skickas till slakt.
Hon orkade inte med att ha en häst som är dålig eftersom hon haft en annan häst som varit dålig och som hon varit tvungen att avliva.
Jag tycker att hon är en aning orättvis mot min häst som inte har en chans nu eftersom hon bara ger henne en vecka att hitta en ny ägare men så lätt är ju inte de. :cry:

Nyfiken vad är det för ras och vad ska hon ha för henne?
Kan hon gå som promenadhäst och är hon trevlig. :bump:

Vad tråkigt... :( Har du ingen möjlighet att köpa tillbaka henne för slaktpriset och sedan försöka hitta en livstids fodervärd som vill ha en sällskapshäst?

Det är ett svenskt halvblod med fin gammal stam. Hon har ett helt underbart steg och hoppar bra med. Hon hade med rätt hingst kunnat fått jätte fina föl.

Hon vill ha 10. 000 för henne men jag skulle tro att hon kan gå ner lite om hon bara hittar ett bra hem till henne.
10. 000 är vad hon får om hon slaktar henne, från försäkringen. Därför vill hon inte ge henne till mig för mindre heller och jag är inte rik och kan slänga ut 10 på en häst som jag aldrig kan använda och kanske inte ens kan bli av med sen och då måste betala dyr stallhyra för henne. :(

Jag har pratat med hennes nuvarande ägare. Men hon verkar lägga allt på mig och försöker påstå att hästen vart dålig redan när hon fick henne. Det stämmer inte eftersom hästen bara varit halt en gång under de fyra åren jag ägde henne och då var det för att hon hade kotledsinflamation och det visste hon om att hon hade haft.
Så hon verkar omöjlig att prata med. Känns bara som hon försöker lura i mig en massa saker.
Hon säger en sak sen ändrar hon sig och säger helt imot sig själv. Inget av det hon sagt går ihop. Att hästen är skadad och inte går att använda mer är en sak som verkar klar men hur när och varför är väldigt tvetydigt.
Hemskt och trist men det finns inte så mycket jag kan göra åt saken tyvärr. Jag älskar hästen men det är inte upp till mig.
Det ända jag kan göra är att hoppas på att någon snäll männska köper henne och använder henne som avelsto..
Annat fall är det kanske för det bästa att hon får lämna denna värld. Bättre det än att hon åker runt bland en massa mänskor som kanske inte behandlar henne väl. :(
Men det är klart inte roligt.
Jag tycker att om hon bara fick henne utdömd så kanske hon kunnat ge henne till mig så att jag kunnat hitta ett bra hem till henne eller att hon själv hittat ett bra hem till henne.
Men jag undrar om det inte bara är pengarna hon bryr sig om. Hon fåstår att hon inte kan få henne utdömd utan måste sätta en kula i pannan på henne för att få ut pengarna. :confused:
Grovt att säga så till en person som verkligen tyckt och tycker om hästen tycker jag. :(

Men om hon inte får hästen utdömd får hon väl inte ut några försäkrings pengar heller??
Tanken slog mig att de sägs ju att hästen måste bli utdömd av vet för att man ska få ut försäkringspengarna,å får hon inte d då måste hon ju sälja henne för att få pengar?

Tråkig situation du hamnat i! :(

Men kan inte ägaren triangelmärka hästen?
Då får hon ju ut nästan hela försäkringsbeloppet, och så kan ju du köpa henne för återstående belopp, vilket ju inte blir så mkt.
Då får hon ju ut sina pengar, men hästen får ändå leva.

Men hästen kanske inte har sådan försäkring att T-märkning är möjlig?

Hoppas det reder upp sig för dig och din fd pålle i allafall. Jag håller tummarna!

Jag vet inte riktigt hur sitrationen är egentligen för hon försöker bara lura mig hele tiden.
Hon säger att hon bara får ut pengarna för henne om hon slaktar henne. Eller så snällt uttrykt som hon gjorde de : sätter en kula i pannan på henne.
Jag tycker att hon borde kunna få henne utdömd men jag vet inte.
Jag har erbjudit mig att typ ta tillbaka henne eller "köpa" tillbaka henne. Men jag kan inte betala 10.000 för en häst som aldrig kommer att gå som ridhäst igen. Speciellt inte eftersom jag inte har möjlighet att ta föl på henne.
Jag har inte heller eget stall så jag får betala hur mycket som helst för att ha henne inackorderad med och jag är absolut inte rik. Därför kan jag inte de.
Men om det skulle vara så att hon vill ge bort henne till mig eller sälja henne för en väldigt liten summa pengar tar jag henne dirrekt och sen fixar någon fodervärd eller något där hon kan stå som sällskaps häst eller avelsto resten av livet.
Hon har så himla fint steg att det är slöseri egentligen att hon inte används som avelshäst, pluss att hon hoppar bra med.
Jaja men det är väl så det kan bli ibland. Nu är det bara upp till hennes ägare att välja vad som kommer att hända med henne. :(

Men som sista utväg kan du kanske be ngn kompis ringa på annonsen?
Då kanske ägaren i allafall talar om ärligt vad som hänt, och eftersom då ngn låtsas vara spekulant, så måste ju ägaren då tala om hur hästen är försäkrad om den får den frågan.

Håller med om att det är onödigt att säga saker som "sätta en kula i pannan" och sådant! :(

Mmm.... det sa hon ju bara för att jag skulle reagera.
Hon hoppas väl på att jag ska ta tillbaka hästen och hon få sina pengar, det är ju allt hon bryr sig om.
Hemskt men jag tror det är så.
Så fel man kan dömma folk ibland....

Tycker du ska tetsa Kopparbergs råd. Be en kompis ringa och vara intresserad utav hästen. Då får ni ju reda hur det ligger till med försäkringen och kanske kan få henne T-märkt.
Hoppas ni hittar en lösning.

Usch - vad jobbigt för dig.

Du kanske kan köpa tillbaka henne och sen fordervärda ut henne som avelsmärr eller sällskap/promenadhäst ?

Hur gammal är hon och vad är det för stam ? har hon presterat nånting på tävlingsbanan? har hon haft föl förut ?

Jag tänkte att jag ska först se vad som händer. Jag är rädd att även om jag fixar en kompis som ringer på henne så verkar hon som äger henne så lömsk att hon kanske inte är mer ärlig för de, men det kan vara värt ett försök kanske.

Så långt det gäller köpa tillbaka henne så kan jag verkligen inte det hur mycket jag än önskade att jag kunde de. Hon vill ha 10.000 för henne och det kan jag absolut inte betala för en häst jag inte kommer att kunna använda.
Hon har som jag skrev innan hur fint steg som helst och hon är en väldigt vacker häst att titta på och hoppar bra med, men tyvärr har hon aldrig fått en chans på tävlingsbanan vilket är väldigt synd för då är det änu svårare. Hon har haft två föl ett efter master som ska ha fått riktigt bra på tre års testet och ett föl efter amiral men det hade tydligen inte varit någon större hitt.

Tack alla för era bra svar och smarta ideer. :bow:
Det ordnar sig säkert, bara att hålla tummarna.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 836
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 475
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 991
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 558
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka