Forskare söker skrämselgenen

Jag tänker väl att det här är hästar som har till uppgift i en flock att snabbt uppfatta och reagera mot faror och därmed reagera- meddela och rädda flocken.

Ska vi verkligen avla bort det?

Jag har en själv, det är en rejäl utmaning, men det är ju inte bara negativt heller..
 
Det är väl bra att det undersöks, men känns tveksamt att dom kommer hitta en enkel gen för flyktbenägenhet.

USA är fortfarande mitt i en debatt om "nature vs nurture". Medans vi här i Sverige och Europa inte har några som helst problem att acceptera att beteenden formas av arv OCH miljö. Inte antingen eller, båda.
 
Det är väl bra att det undersöks, men känns tveksamt att dom kommer hitta en enkel gen för flyktbenägenhet.

USA är fortfarande mitt i en debatt om "nature vs nurture". Medans vi här i Sverige och Europa inte har några som helst problem att acceptera att beteenden formas av arv OCH miljö. Inte antingen eller, båda.

Ja, som inte speciellt bevandrad i genetik (jag är geolog, inte biolog! :D) känns det enormt konstigt att det skulle bero på en eller några få gener samt att det skulle vara antingen arv eller miljö. Det är ju stor skillnad på hur utseende och beteende nedärvs, givetvis spelar miljön in när det kommer till beteende.
 
Ja, som inte speciellt bevandrad i genetik (jag är geolog, inte biolog! :D) känns det enormt konstigt att det skulle bero på en eller några få gener samt att det skulle vara antingen arv eller miljö. Det är ju stor skillnad på hur utseende och beteende nedärvs, givetvis spelar miljön in när det kommer till beteende.

Ja precis, men du är svensk... vi är mer allmänbildade och har inte en religiös skola. Vi är också mer benägna att ta till oss nya vetenskapliga rön och har varit så i mer än 100 år. Så för oss känns frågan helt passé sen typ... 1920-talet...

Googla "nature vs nurture" så får du se en annan sida av världen 😅. Något vi tar för givet, är fortfarande en aktuell debatt på andra sidan Atlanten.

Typ den här: https://www.diffen.com/difference/Nature_vs_Nurture
 
Ja, som inte speciellt bevandrad i genetik (jag är geolog, inte biolog! :D) känns det enormt konstigt att det skulle bero på en eller några få gener samt att det skulle vara antingen arv eller miljö. Det är ju stor skillnad på hur utseende och beteende nedärvs, givetvis spelar miljön in när det kommer till beteende.
Fast dom har ju kunnat visa att hoppstammade föl är mer orädda än dressyrstammade så något ligger det nog i att det är en stor del genetiskt. Den häst jag har nu är ren dressyrstam och han är mycket svårare att få trygg än min förra som hade lite blandstam. Stor skillnad i hur dom hanterar rädsla, den förra kopplade av bara han fick kika närmare på det läskiga medans nuvarande inte riktigt kan släppa rädslan utan går och triggerstaplar och blir räddare och räddare för varenda liten småsak. Den förra hade sämre hage och sämre uppväxt såtillvida att den gått i mindre hagar under uppväxt, den nuvarande har i stort sett alltid gått på lösdrift i stora hagar. Den nuvarande är mycket mer miljötränad än den förra men är ändå mycket räddare i nya miljöer. Hade båda från hösten när dom var tre år.
Hästen före den förra var inte rädd för något, men han var travare och hingst..
 
Fast dom har ju kunnat visa att hoppstammade föl är mer orädda än dressyrstammade så något ligger det nog i att det är en stor del genetiskt. Den häst jag har nu är ren dressyrstam och han är mycket svårare att få trygg än min förra som hade lite blandstam. Stor skillnad i hur dom hanterar rädsla, den förra kopplade av bara han fick kika närmare på det läskiga medans nuvarande inte riktigt kan släppa rädslan utan går och triggerstaplar och blir räddare och räddare för varenda liten småsak. Den förra hade sämre hage och sämre uppväxt såtillvida att den gått i mindre hagar under uppväxt, den nuvarande har i stort sett alltid gått på lösdrift i stora hagar. Den nuvarande är mycket mer miljötränad än den förra men är ändå mycket räddare i nya miljöer. Hade båda från hösten när dom var tre år.
Hästen före den förra var inte rädd för något, men han var travare och hingst..
Jag tror också att det (delvis) är genetiskt.
Sen är ju nästa svårighet att definiera vad som räknas som "lättskrämd".
Reaktionssnabb känns lättare.

Ex. Kallblod är ju kända för att inte ha snabba reaktioner, fullblod är motsatsen. Det är det väl få som ifrågasätter? På gruppnivå som vanligt då.
 
Fast dom har ju kunnat visa att hoppstammade föl är mer orädda än dressyrstammade så något ligger det nog i att det är en stor del genetiskt. Den häst jag har nu är ren dressyrstam och han är mycket svårare att få trygg än min förra som hade lite blandstam. Stor skillnad i hur dom hanterar rädsla, den förra kopplade av bara han fick kika närmare på det läskiga medans nuvarande inte riktigt kan släppa rädslan utan går och triggerstaplar och blir räddare och räddare för varenda liten småsak. Den förra hade sämre hage och sämre uppväxt såtillvida att den gått i mindre hagar under uppväxt, den nuvarande har i stort sett alltid gått på lösdrift i stora hagar. Den nuvarande är mycket mer miljötränad än den förra men är ändå mycket räddare i nya miljöer. Hade båda från hösten när dom var tre år.
Hästen före den förra var inte rädd för något, men han var travare och hingst..

Ja, jag vände mig ju inte emot att det finns en genetisk komponent men att hitta "skrämselgenen" eller "skrämselgenerna" tror jag är extremt svårt. Sedan tror jag (utan att vara forskare inom genetik) att det är enormt svårt att vikta betydelsen hos generna vs miljön. Det är helt enkelt för komplext.
 
Jag tror också att det (delvis) är genetiskt.
Sen är ju nästa svårighet att definiera vad som räknas som "lättskrämd".
Reaktionssnabb känns lättare.

Ex. Kallblod är ju kända för att inte ha snabba reaktioner, fullblod är motsatsen. Det är det väl få som ifrågasätter? På gruppnivå som vanligt då.

När jag tänker lättskrämd så räknar jag inte in reaktionsförmågan. Utan hur lätt en häst blir rädd och hur snabbt den släpper sin rädsla, ofta hänger det ihop med hur följden av rädslan blir sas.

Tex en häst som inte är så lättskrämd kanske bara rycker till, stannar upp för att sedan undersöka medans en lättskrämd häst oxå rycker till men fullföljer med flykt istället för att stanna och kolla om det var en reell fara eller ej. Jag tror inte det har med snabba reaktioner alls faktiskt utan hur mycket flykt hästen har i sig och hur snabbt den kan släppa rädslan. När man avlat på kallblod så kan man inte avla på djur som flyr hals över huvudet med vagn i skogen medans tex fullblod som mest har använts till löp så var det inte lika viktigt som snabbhet tex.

Vidare när vi avlat på dressyrhästar så har vi avlat mycket på känslighet och kanske då oxå tyvärr fått lättskrämdhet på köpet medans hopphästar måste besitta en viss mängd mod för att ta sig an stora hinder och därav har man kanske undvikit att få dom mest lättskrämda individerna. Detta är dock min högst ovetenskapliga teori som jag bildat mig genom erfarenhet.😊
 
När jag tänker lättskrämd så räknar jag inte in reaktionsförmågan. Utan hur lätt en häst blir rädd och hur snabbt den släpper sin rädsla, ofta hänger det ihop med hur följden av rädslan blir sas.

Tex en häst som inte är så lättskrämd kanske bara rycker till, stannar upp för att sedan undersöka medans en lättskrämd häst oxå rycker till men fullföljer med flykt istället för att stanna och kolla om det var en reell fara eller ej. Jag tror inte det har med snabba reaktioner alls faktiskt utan hur mycket flykt hästen har i sig och hur snabbt den kan släppa rädslan. När man avlat på kallblod så kan man inte avla på djur som flyr hals över huvudet med vagn i skogen medans tex fullblod som mest har använts till löp så var det inte lika viktigt som snabbhet tex.

Vidare när vi avlat på dressyrhästar så har vi avlat mycket på känslighet och kanske då oxå tyvärr fått lättskrämdhet på köpet medans hopphästar måste besitta en viss mängd mod för att ta sig an stora hinder och därav har man kanske undvikit att få dom mest lättskrämda individerna. Detta är dock min högst ovetenskapliga teori som jag bildat mig genom erfarenhet.😊
Ja och det är det där jag tänker det blir väldigt svårt att få ordning på vetenskapligt - definitionen av "lättskrämd".

Reaktionssnabb känns mycket enklare att mäta kvalitativt och som en enda egenskap.

"Flykt" kanske hade varit enklare om man kollar på det, hur lång tid/hur långt flyr en häst av ett visst stimuli?

Glad att det inte är jag som ska designa det där :p
 
Ja, jag vände mig ju inte emot att det finns en genetisk komponent men att hitta "skrämselgenen" eller "skrämselgenerna" tror jag är extremt svårt. Sedan tror jag (utan att vara forskare inom genetik) att det är enormt svårt att vikta betydelsen hos generna vs miljön. Det är helt enkelt för komplext.

Med tanke på att dom jämförde olika grupper med föl och hur snabbt dom släppte sin rädsla så kanske dom kan söka vidare den vägen sas.
Jag känner att jag inte är tillräckligt insatt i genetik för att bedöma hur svårt det är att hitta en sådan gen men kan tycka att man kanske skulle behöva införa någon form av mentaltest på avelshästar på samma sätt som för hundar. För att iaf stävja den trend som är där folk och ridskolor har svårt att hitta hästar sas. För jag kan inte se en motsats i arbetsvillighet kontra rädsla. Rädslan kan inte behövas för att få hästen känslig och lättriden kan jag tycka. Det känns lite som med rörlighet och FFS att vi fick det lite köpet sas. Obs det är väl inte helt bekräftat att rörlighet och FFS hör ihop men det finns ju en stark misstanke.
 
Ja och det är det där jag tänker det blir väldigt svårt att få ordning på vetenskapligt - definitionen av "lättskrämd".

Reaktionssnabb känns mycket enklare att mäta kvalitativt och som en enda egenskap.

"Flykt" kanske hade varit enklare om man kollar på det, hur lång tid/hur långt flyr en häst av ett visst stimuli?

Glad att det inte är jag som ska designa det där :p
När dom testade fölen så undersökte dom ju hur snabbt fölen vågade gå tillbaka och undersöka det läskiga, hur snabbt dom släppte sin rädsla sas. Dom använde just föl för att dom skulle vara opåverkade av människors träning.

Jag tycker ju att det inte borde vara så svårt att se skillnad i ev genuppsättning om man har stora grupper att kontrollera sas. Men jag är inte alls insatt i genetik så ska nog vara tyst..🙈
 
När dom testade fölen så undersökte dom ju hur snabbt fölen vågade gå tillbaka och undersöka det läskiga, hur snabbt dom släppte sin rädsla sas. Dom använde just föl för att dom skulle vara opåverkade av människors träning.

Jag tycker ju att det inte borde vara så svårt att se skillnad i ev genuppsättning om man har stora grupper att kontrollera sas. Men jag är inte alls insatt i genetik så ska nog vara tyst..🙈
Ja det är ju ett mått man kan använda :)

Haha nej ibland är det enkelt att hitta rätt gen (eller gener, oftast) och andra gånger vansinnigt svårt eller omöjligt. Det luriga är att man inte vet alls förrän man börjar leta typ. Stora grupper kan hjälpa, men helst vill man nog ha dem rätt lika också, annars är det lätt att man får för mycket att jämföra mellan.

Men var ett par år sen jag läste husdjursgenetik på universitetet nu också :)
 
Man kollar ju inte hela genomet utan man har vissa SNP (single nucleotide polymorphism) fördelat över kromosomerna, där det finns kända variationer (behöver inte vara i en gen utan kan vara mellan gener också), så hittar man vissa områden på kromosomer där det finns samband med vissa egenskaper. Sen får man i så fall kolla vidare vilka gener som finns i närheten och vilken det då skulle kunna vara som påverkar.
 
Om de vill avla på hästar som är mindre lättskrämda, varför då inte införa någon typ av mentatlitetstest som man har på hundar här i Sverige? :D Utvärdera mentaliteten hos såväl avelsdjur som avkommor och se vad som går i arv, jobba för att få mentaliteten mer så som man vill ha den osv. Sedan är det ju komplext såklart. Man kan inte ändra bara en punkt i mentaliteten och tro att resten ska vara exakt så som de är i dagsläget.

Men ja. Därför behövs ju mentalitetsbeskrivningar som kollar på så stor del av mentaliteten som möjligt, så att man kan väga fördelar mot nackdelar. På hundarna kan vi ju se hur sociala de är, lätthanterade, lekfullhet, visuell rädsla, ljudrädsla, underlagsrädsla, nyfikenhet på samma områden osv. Då blir det betydligt lättare att hålla koll på vad man faktiskt avlar på.

(Sedan hur man skulle utforma sådana test så att de passar hästar, det vågar jag inte uttala mig om)
 
Om de vill avla på hästar som är mindre lättskrämda, varför då inte införa någon typ av mentatlitetstest som man har på hundar här i Sverige? :D Utvärdera mentaliteten hos såväl avelsdjur som avkommor och se vad som går i arv, jobba för att få mentaliteten mer så som man vill ha den osv. Sedan är det ju komplext såklart. Man kan inte ändra bara en punkt i mentaliteten och tro att resten ska vara exakt så som de är i dagsläget.

Men ja. Därför behövs ju mentalitetsbeskrivningar som kollar på så stor del av mentaliteten som möjligt, så att man kan väga fördelar mot nackdelar. På hundarna kan vi ju se hur sociala de är, lätthanterade, lekfullhet, visuell rädsla, ljudrädsla, underlagsrädsla, nyfikenhet på samma områden osv. Då blir det betydligt lättare att hålla koll på vad man faktiskt avlar på.

(Sedan hur man skulle utforma sådana test så att de passar hästar, det vågar jag inte uttala mig om)
Det är därför jag inte skulle vilja avla på hästar som inte presterat i sporten (eller utställning om det nu är en sådan ras).
Det kräver ändå en viss del; de är inridna, klara av att åka hemifrån, uppföra sig borta, prestera.. även om det såklart är långt ifrån en mentalbeskrivning.
 
Det är därför jag inte skulle vilja avla på hästar som inte presterat i sporten (eller utställning om det nu är en sådan ras).
Det kräver ändå en viss del; de är inridna, klara av att åka hemifrån, uppföra sig borta, prestera.. även om det såklart är långt ifrån en mentalbeskrivning.
Hade jag avlat häst hade jag säkert resonerat liknande. Eller velat använda någon ridskolehäst eller liknande (beroende på målet med aveln). På tal om det såg jag en helt fantastisk ridskolehäst nyligen. Den gick i en hage och jag var tvungen att stanna bara för att beundra den en stund. Så välbyggd, fint musklad, fin hållning och när den väl började skritta runt så var det med så bra steglängd och så avslappnat... Helt underbar.
 
Ja och det är det där jag tänker det blir väldigt svårt att få ordning på vetenskapligt - definitionen av "lättskrämd".

Reaktionssnabb känns mycket enklare att mäta kvalitativt och som en enda egenskap.

"Flykt" kanske hade varit enklare om man kollar på det, hur lång tid/hur långt flyr en häst av ett visst stimuli?

Glad att det inte är jag som ska designa det där :p
Fast reaktionssnabb är ju inte alls ett lika stort problem om hästen är svårskrämd.

Att snabbt reagera och titta på någonting och sedan övertygas om att gå vidare är ju inget problem. Precis som att långsamt inse att man har panik och sedan dundra iväg/bocka iväg, omöjlig att stoppa är ju ett jätteproblem även om det gick långsamt att fatta att man var rädd och långsamt att reagera och långsamt att axxa (för man reagerar ju lika långsamt på lugnande åthävor av ryttaren).

Reaktionssnabb och trippig och lite joggig och tittig är ju noll problem om det inte resulterar i bock eller sken utan bara ett pågående samtal med ryttaren eller en plötslig frys med fnys i några minuter.

Precis som att slogga på men bli långsamt alltmer hysterisk för varje bro man ska över och sedan bygga på för fåglar och allt möjligt och vara stor och kraftfull och envis med det är jättejobbigt. Även långsam hysteri är svårt att göra någonting åt när den hysteriske är kraftfull, med kort hals och inte lyssnar när den är rädd. Den behöver ju inte reagera snabbt den behöver bara vara hysterisk. (Även orolig ridponny av kraftfullare art är faktiskt jobbigt).

Kort sagt så vet jag inte varför jag skulle vilja sitta på ett kallblod som är livrädd hellre, de kan ju få ned en vägg eller typ rent av skena i skritt eller trav ostoppbart :)
 
Senast ändrad:
Om de vill avla på hästar som är mindre lättskrämda, varför då inte införa någon typ av mentatlitetstest som man har på hundar här i Sverige? :D Utvärdera mentaliteten hos såväl avelsdjur som avkommor och se vad som går i arv, jobba för att få mentaliteten mer så som man vill ha den osv. Sedan är det ju komplext såklart. Man kan inte ändra bara en punkt i mentaliteten och tro att resten ska vara exakt så som de är i dagsläget.

Men ja. Därför behövs ju mentalitetsbeskrivningar som kollar på så stor del av mentaliteten som möjligt, så att man kan väga fördelar mot nackdelar. På hundarna kan vi ju se hur sociala de är, lätthanterade, lekfullhet, visuell rädsla, ljudrädsla, underlagsrädsla, nyfikenhet på samma områden osv. Då blir det betydligt lättare att hålla koll på vad man faktiskt avlar på.

(Sedan hur man skulle utforma sådana test så att de passar hästar, det vågar jag inte uttala mig om)

Det finns ett projekt som går ut på att ta fram ett liknande mentaltest som det som finns för hundar. Och när man då har fått fram bra mätbara test så kan man förhoppningsvis hitta arvbarhet och eventuellt koppa det till generna. Men sedan kollar man också om man kan hitta temperamentsegenskaper under de momenten som redan genomförs på unghästtest/ridhästtest.
 
Jag tänker väl att det här är hästar som har till uppgift i en flock att snabbt uppfatta och reagera mot faror och därmed reagera- meddela och rädda flocken.

Ska vi verkligen avla bort det?

Jag har en själv, det är en rejäl utmaning, men det är ju inte bara negativt heller..

Det finns ju rädsla och så finns det rädsla. Om man drar parallell till hundars mentaltest: det är helt ok att reagera. Men man vill att de avreagerar snabbt. D.v.s. det är helt ok att en häst blir rädd för något. Det är hur den hanterar rädslan som är poängen. Där jag anser att det är mer önskvärt med en häst som släpper rädslan för soptunnan när den får undersöka den än en häst som bara triggerstaplar och tar mycket längre tid att släppa att den blev rädd för ett tag sen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästen är ett flock- och flyktdjur och genom årtusenden har deras förmåga att läsa av andra individers kroppsspråk förfinats. De som...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kommer ni ihåg det stora utbrottet av EHV-1 under vårtävlingarna i Spanien 2021? Tävlingsplatsen fick stängas, hästar hade svåra...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästar drabbas inte lika mycket av åldersrelaterade besvär och sjukdomar som människor gör. Detta enligt amerikanska forskare vid...
Svar
0
· Visningar
589
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Övervikt hos hästar har blivit ett vanligare problem, och vi har tvingats ta reda på mer om störningar i hästens ämnesomsättning, till...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp