Förstora bilder för att hänga på väggen

Jonaz

Trådstartare
Jag har lyckats ta några bilder på Island som jag är jättenöjd med och i kombination med att mina väggar hemma är väldigt kala skulle jag vilja förstora upp dem och hänga på väggen.

Frågan är då vad som är bäst att göra. Jag har kollat runt lite på nätet och jag antar att det jag har att välja mellan är att helt enkelt skriva ut dem i stort format (hittade upp till 70x100 cm, men kan säkert finnas annat på fler ställen) eller som canvas. Jag antar att canvas blir sjukt mycket snyggare, men det var också klart mycket dyrare. Är det värt den extra kostnaden? Mitt prisex är ca 200 spänn för en vanlig utskrift, men nästan 1400 spänn för canvas. Ganska stor skillnad alltså.

Och hur vet man att ens bilder har kvalitet nog att förstoras för mycket? I terorin ska det funka med min kamera (Nikon D40) och ljuset är bra på de bilderna jag tänker på.

Erfarenheter och tips tas gärna emot, för mina väggar behöver utsmyckning!

Sv: Förstora bilder för att hänga på väggen

Det beror ju på hur du ska hänga dem och hur bilden ser ut. Att trycka upp foton på riktigt bra fotopapper och montera (tänk fotogalleri) tycker jag personligen är det snyggaste på de flesta bilder. Men det är ju inte heller billigt. De billiga förstoringar man får på billigare, blankt fotopapper eller på planschpapper kan ju också funka om man är ute efter det, men att trycka på canvas kan ju vara betydligt snyggare på vissa bilder. Du får väl känna efter vad du tycker skulle vara snyggast! Det beror ju lite på hur du tänkt montera och hänga upp dem som sagt. :)

Ytterligare ett tips är att trycka fototapet som är rätt billigt (ca 350kr kvadratmetern) men det är ju bara vits om du tänker bo i din lägenhet länge, eller på tyg som du kan t.ex. hänga från tak till golv (kan också vara toksnyggt, 495kr per kvadratmeter) med någon typ av lister! Förövrigt kan du få ett canvastryck på 70x100cm för 995kr inklusive montering eller 750 exklusive montering på ett företag som trycker mycket bra (pm:a om du vill ha länk), så visst går det få betydligt billigare om det är just canvas du är ute efter!

Och förresten, har du fotat med full upplösning med din Nikon D40 och inte tänker beskära dem mycket så är det lugnt att trycka de storlekar du rimligen kan få in i din lägenhet utan att du kommer störa dig på kvaliteten, i synnerhet om du trycker på canvas, tyg eller tapet.

jag fyndade 10 75x50 förstoringar hos japan photo för 10 kr styck! :bow: dom blev otroligt fina, det är riktiga bilder och inte poster kvalitet som det är hos många andra. är supernöjd med dom! nu måste jag bara köpa ramer, så kan mina älskade djur få pryda väggarna.

personligen föredrar jag foton framför canvas, men det beror ju lite på motivet såklart. men tycker foton känns mer levande! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka