Fortfarande många utan hästpass

Sv: Fortfarande många utan hästpass

Eller så e de så att en del struntar i det eftersom man bara har sin häst hemma, och kanske dessutom också e triangelmärkt ! Monika
 
Sv: Fortfarande många utan hästpass

Jo eller så kan dte cokså vara som så att pass kommit på vifft när det gäller hästaffärer.det har hänt mig och för att jag ska få en kopia på min häst pass som någon annan(nu verkar det vara typ posten för en har skickat och den andra har inte fått och så står jag där som trejde ägare utan) slarvat bort måste jag betala 1500kr för att få just kopian som straff.
Citat:" Det ska kosta om man inte är rädd om grejjerna".Charmigt.
Min häst är idag utan pass för jag vägrar betala.
 
Sv: Fortfarande många utan hästpass

Jo eller så kan dte cokså vara som så att pass kommit på vifft när det gäller hästaffärer.det har hänt mig och för att jag ska få en kopia på min häst pass som någon annan(nu verkar det vara typ posten för en har skickat och den andra har inte fått och så står jag där som trejde ägare utan) slarvat bort måste jag betala 1500kr för att få just kopian som straff.
Citat:" Det ska kosta om man inte är rädd om grejjerna".Charmigt.
Min häst är idag utan pass för jag vägrar betala.
Det måste väl ändå vara varje seriös försäljares sak att se till att hästens pass kommer in till aktuell rasförening och att det då skickas rekommenderat så att nye ägaren har pass till sin häst.Är hästen dessutom chipmärkt så står ju det med i passet och det gör det värdelöst för eventuella oseriösa "ID-handlare".Inget system fungerar ju om inte hanteringen också gör det, från båda håll.
 
Sv: Fortfarande många utan hästpass

Eller så e de så att en del struntar i det eftersom man bara har sin häst hemma, och kanske dessutom också e triangelmärkt ! Monika
Oavsett vad man har hästen till så tycker jag att det är en trygghet för mig med ett ordnat system, ordentliga papper och en chipmärkning som bevisar vilken häst det är om den skulle "komma bort" på något sätt t.ex. stöld och vid mätning och tävling av ponnier.Dessutom har man alla vaccinationer och uppgifter på ett och samma ställe för varje häst.Inga lösa papper.Vad beträffar kostnaden så tycker jag inte att den är så farlig i sammanhanget och har man många hästar så kan man ju ta några i taget.:idea:
 
Sv: Fortfarande många utan hästpass

Förstår att det är många som inte skaffar pass till sina hästar.
Att det skulle bli ordning och reda kan man ju ordna själv om man vill det, det behövs väl ingen lag för. ooch chippning är frivilligt för de flesta (lite olika har jag förstått - finns ej i lagtexten).
Jag varken tävlar eller säljer hästar och vissa är uppe i åldern - vad 17 ska det med ett dyrt pass till???
Det blir i alla fall mycket byråkrati - det gillar vi tydligen i sverige.

Förstår om det är hästar som tävlar i hög klass eller som reser utomlands. Så är det i flera EU-länder.
Om det nu är så himla viktigt kunde man gott fasa in det på alla nya hästar som kommer (föl och importer - som ofta har pass redan) så skulle det inte dröja länge innan alla hade i alla fall. Varför gamla hästar helt plötsligt behöver något de klarat sig utan i hela sitt liv förstår jag inte.

dessutom behöver inte ens vi människor pass om vi inte ska utomlands....
 
Sv: Fortfarande många utan hästpass

Jag väntar fortfarande på mitt pass jag. skulle fått de för ca 2 år sen men dom verkar ha tappat bort de för mej :cry:
 
Sv: Fortfarande många utan hästpass

Jag väntar fortfarande på mitt pass jag. skulle fått de för ca 2 år sen men dom verkar ha tappat bort de för mej :cry:
Det verkar vara olika på olika rasföreningar hur lång tid det ska behöva ta men jag vet vet vad du menar, av mina 5 hästar har jag fått passen på 4 men den femte har jag väntat på i 1,5 år nu.DÅLIGT!Men ge inte upp, det kommet nog.Om inte annat har ju ID-kontrollanten sin kopia på signalementsbeskrivningen kvar att styrka kontrollen med.Det är bara synd att sånt här trassel ska ställa till en i övrigt bra grej.
 
Sv: Fortfarande många utan hästpass

Förstår att det är många som inte skaffar pass till sina hästar.
Att det skulle bli ordning och reda kan man ju ordna själv om man vill det, det behövs väl ingen lag för. ooch chippning är frivilligt för de flesta (lite olika har jag förstått - finns ej i lagtexten).
Jag varken tävlar eller säljer hästar och vissa är uppe i åldern - vad 17 ska det med ett dyrt pass till???
Det blir i alla fall mycket byråkrati - det gillar vi tydligen i sverige.

Förstår om det är hästar som tävlar i hög klass eller som reser utomlands. Så är det i flera EU-länder.
Om det nu är så himla viktigt kunde man gott fasa in det på alla nya hästar som kommer (föl och importer - som ofta har pass redan) så skulle det inte dröja länge innan alla hade i alla fall. Varför gamla hästar helt plötsligt behöver något de klarat sig utan i hela sitt liv förstår jag inte.

dessutom behöver inte ens vi människor pass om vi inte ska utomlands....
Jag kan inte förstå varför det ska vara så farligt att få till ett ID-system på hästar som gör det svårare för alla oseriösa att bedriva sin verksamhet.En förutsättning för att detta ska funka är ju dock att alla hästar är med i registren annars blir det bara ett slag i luften.Och vad beträffar hästarna så klarar de sig säkert lika bra utan pass som de skulle klara sig utan allt annat som vi utsätter dem för, tanken med pass är väl mer att så småningom när allt strul som tyvärr varit nu i början är över så ska det förenkla hanteringen vid t.ex. tävling, mätning, slakt och oseriösa handlare.
 
Sv: Fortfarande många utan hästpass

Det verkar vara olika på olika rasföreningar hur lång tid det ska behöva ta men jag vet vet vad du menar, av mina 5 hästar har jag fått passen på 4 men den femte har jag väntat på i 1,5 år nu.DÅLIGT!Men ge inte upp, det kommet nog.Om inte annat har ju ID-kontrollanten sin kopia på signalementsbeskrivningen kvar att styrka kontrollen med.Det är bara synd att sånt här trassel ska ställa till en i övrigt bra grej.

Id kontrolanten är från holland så den människan är nog lika svår att få tag på som passet är. Men ja antar att de ligger i nån hög på min rasförenings skrivbortd lite lätt bortglömt. Har kontaktat både holland å sverige för å se om nån vet vart det är. men nej.:crazy:
 
Sv: Fortfarande många utan hästpass

Id kontrolanten är från holland så den människan är nog lika svår att få tag på som passet är. Men ja antar att de ligger i nån hög på min rasförenings skrivbortd lite lätt bortglömt. Har kontaktat både holland å sverige för å se om nån vet vart det är. men nej.:crazy:

Moment 22? Är hästen chipmärkt? Om så är fallet och den alltså är registrerad i Holland så borde de ju åtminstone kunna få fram något som styrker hästens id så att du kan få ett svenskt pass utfärdat.Lycka till!;)
 
Sv: Fortfarande många utan hästpass

Moment 22? Är hästen chipmärkt? Om så är fallet och den alltså är registrerad i Holland så borde de ju åtminstone kunna få fram något som styrker hästens id så att du kan få ett svenskt pass utfärdat.Lycka till!;)

Jepp han är chippad =) så då finns de asså lite hopp för han =)
 
Sv: Fortfarande många utan hästpass

Det är alls inte särskilt många försändelser som faktiskt kommer bort i posthanteringen, i de flesta fall är det snarare folk som inte har skickat grejjerna och som skyller på posten... att just den försändelsen skulle ha kommit bort och varit borta i typ åratal är ungefär en på miljonen :smirk:
 
Sv: Fortfarande många utan hästpass

Största felet är att man la ut passutfärdandet på alla f-b*'' rasföreningar i stället för att att sköta allting centralt hos tex jorbruksverket, anledning till hästpassen är ju faktiskt att dom är ett led i EU-kampanjen från "jord till bord" så att folk inte ska få i sig "dåligt" hästkött... dvs en typisk fråga för jordbruksverket eller möjligen livsmedelsverket.

Som det är nu är allt en f-örb... soppa där alla länder och rasföreningar har egna varianter på alltihop.
Egentligen ska det inte existera något sånt som ett "svenskt" hästpass utan tanken var ju ETT pass inom EU.

Jag tycker man skulle avskaffa hela skiten och börja om från början och göra det rätt den här gången, dvs inga rasföreningar eller SvRF eller STC eller annat dravel som är inblandade i passen.
 
Sv: Fortfarande många utan hästpass

Ansökte om pass till mina två hästar i början på året, men har inte heller fått dem än.. Jag har ringt och kollat med rasföreningen att dom har alla papper osv. Jag har t.o.m. varit och besökt dom för att lämna in ett köpekvitto på en av hästarna. När jag var där sa dom att dom inte hade kunnat göra några nya pass på ett tag för dom hade fullt upp med annat!? Men att dom skulle ta tag i "passgörningen" igen snart. Dom sade också att jag stod som nummer 9046 i kön!! Så det här med pass är nog inte så viktigt som myndigheterna försöker få det till att vara, när dem själva inte bryr sig mer än så här!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 104
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 297
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 001
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp