Kampen mot bättre hälsa...

Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok.


För att göra en lång historia "kort":
Jag har kämpat med dåligt mående i flera år. Blev mobbad som barn och större delen av skolgången, vilket ledde till svår social ångest/social fobi. Lite bättre blev det i gymnasiet, och ännu bättre med KY-utbildningen efter det. Jag fick för första gången uppleva uppvaktning och att ha en pojkvän. Förvisso en kass pojkvän med både fysisk och psykisk misshandel i vardagen liksom övergrepp. Efter två år blev jag fri. Min kropp förträngde händelserna och jag var lycklig i 2-3 år. Livet lekte. Sedan triggades minnet igång av en händelse och livet kraschade.

En lång tids depression tog fart. Livet var nattsvart. Mycket ångest, mycket suicidtankar, mycket hallucinationer, mycket ryggvärk. Kontakt med psykiatrin under delar av den tiden, utredning för autism (men ingen diagnos på det), terapi för social ångest och terapi för övergreppen (som psykologen inte ansåg var övergrepp alls utan bara överreaktion från min sida).

Efter flera år började min depression långsamt försvinna. Men den allmänna ohälsan kvarstod. Som introvert med social ångest passar jag inte in någonstans. Blir sällan omtyckt på arbetsplatser (eller i det privata). Jag är rätt ensam således och det är emellanåt skitjobbigt.

Vid något tillfälle under min "bra-period" fick jag för mig att byta inriktning på jobb och satsa på att arbeta med kundmöten, för det var något jag ville innan mitt liv kraschade innan den destruktiva relationen. Världens sämsta val på många sätt och vis. Jag fick jobb lätt, men samma visa där att jag inte var omtyckt för att jag inte var tillräckligt social i en social bransch. Jag trivdes inte heller med arbetsuppgifterna, men tänkte att jag behövde mer tid att komma in i dem. Av olika anledningar sökte jag annat och fick lätt jobb igen.

Nya arbetsplatsen var mycket större med fler arbetsuppgifter, större kundflöde, större bemanning. Ingen introduktion att tala om utan bara kastas in i arbetsuppgifter man inte kunde med ett "det löser sig". Några månader av det och mitt mående kraschade igen med en sjukskrivning som följd. Kroppsvärk och svår stress var diagnosen.

Två års sjukskrivning följde. Ingen bra kontakt med chefen, som inte trodde på mig och mina besvär. Ingen bra kontakt med kollegor eftersom de var ständigt underbemannade.

Efter många om och men började jag jobba heltid igen, i teorin. I praktiken fixade/fixar jag inte att arbeta så många procent på en arbetsplats som gör mig sjuk. Efterföljande år har således bestått i att försöka hålla mig flytande och inte bli sjukskriven igen, men jag har inte heller klarat av att jobba 100% utan en massa sjukfrånvaro. Jag har hela tiden kämpat mot utmattning.

Jag har varit hos företagshälsovården i omgångar och de tror inte att mitt arbete är grundproblemet till min ohälsa utan snarare att jag har obehandlad PTSD som gjort att jag fått utökad social ångest (framförallt för män) och kroppsvärk, vilket eventuellt utvecklats till fibromyalgi.


Det senaste halvåret har mitt mående rasat ännu mer. Jag orkar inget längre. Sover dåligt. Äter inget. Har ångest, suicidtankar. Panikångest. Hallucinerar, lukt, smak. Utmattning, depression. Sjukanmäler mig hela tiden.

Företagshälsovården kan och har erbjudit sig att skicka remiss till psykiatrin för att jag ska få hjälp med min PTSD. Jobbet har inte fått fullt så ingående info, utan främst att läkaren anser det är det bästa och det är för mitt välmåendes skull. Men HR säger nej, de är enligt uppgift rädda för att det blir en sjukskrivning och det är inte det bästa för mig.

Så ingen remiss från företagshälsovården. Istället har jag pratat mer med vårdcentralen, men de nappar överhuvudtaget inte på att jag kan ha PTSD och mina besvär troligt kommer därifrån. De menar på att jag får säga upp mig om jag mår dåligt. På vad sätt det nu skulle lösa mitt grundmående, jobbstressen blir utbytt i arbetslöshetstress istället. Ekonomin kraschar ännu mer än den redan gjort.

Jag har testat att skicka remiss till både psykiatri och smärtrehabilitering och båda har avslagit för att de vill ha remiss från vården.

En allmän sjukskrivning för vården är inte aktuell. Det går inte att sjukskriva för psykisk ohälsa tydligen, trots utmattning, daglig ångest och suicidtankar. Ingen chans till återhämtning med andra ord. De hänvisade till psykakuten för att lösa min måendeproblematik.


Nu står jag här och vet varken ut eller in. Arbetsgivare och läkare vill att jag säger upp mig själv. Alla andra jag pratar med säger NEJ till det och att arbetsgivaren faktiskt får vara den som tar ansvar med uppsägning.

Jag vill bara hålla mig flytande till hösten när jag hoppas på att komma in på utbildning.
 

Jag hade ALDRIG sagt upp mej, fortsätt med företagshälsovården och dina sjukskrivningar när du behöver dem.
Vill HR inte att du ska rehabiliteras för de tror det innebär sjukskrivning SKA de se att sjukskrivningarna kommer ju ändå, du mår ju inte bättre av att inte få hjälpen företagshälsovården föreslår.

Även om det blir omständigare för dej är det ÄNNU omständigare för HR så ger de dej huvudvärk ge dem det tillbaka !
Jag har inte företagshälsovården längre, och kommer nog inte få någon hjälp där fortsättningsvis heller. Spontant känns det som att arbetsgivaren säger nej till allt som kostar pengar för dem, de vill bara att jag säger upp mig. Pronto.
 
Fy vilken djäkla ful arbetsgivare du har @Sasse blir så djäkla arg. Det är ful utpressning av arbetsgivaren att säga att du inte får semester de här strödagarna såvida du inte säger upp dig själv. Det tycker jag du ska ta upp med facket hur arbetsgivaren behandlar dig det är inte okej någonstans. Vänd dig iallafall till den fackliga representanten för rådgivning i frågan. Låt absolut inte chefen övertala dig till egen uppsägning.

Dessutom är det här ingen förhandling som arbetsgivaren refererar till det här handlar om att arbetsgivaren ska ta sitt arbetsgivaransvar @Sasse

Prata med facket igen! Speciellt om det där med att det går bra om du säger upp dig men inte om du inte säger upp dig. Det kan knappast vara giltigt skäl för att neka ledighet.
Jag mailade facket för att få det skriftligt, men ska ringa också. Tycker inte det är okej att säga som chefen gjorde. Det blir för mig en typ av utpressning, eller försök till.
 
Jag mailade facket för att få det skriftligt, men ska ringa också. Tycker inte det är okej att säga som chefen gjorde. Det blir för mig en typ av utpressning, eller försök till.
Du känner väl till att det är lagligt att spela in samtal man själv deltar i, utan att informera andra? Använd mobilen när chefen vill prata med dig, starta inspelningen och lägg den på bordet med glaset ner. Då kan hen inte neka efteråt.
 
Du känner väl till att det är lagligt att spela in samtal man själv deltar i, utan att informera andra? Använd mobilen när chefen vill prata med dig, starta inspelningen och lägg den på bordet med glaset ner. Då kan hen inte neka efteråt.
Smart. Har laddat ner en app. Kommer också säga att jag vill ha facket med på alla samtal fortsättningsvis, men kan var bra med en inspelning som plan B.
 
Smart. Har laddat ner en app. Kommer också säga att jag vill ha facket med på alla samtal fortsättningsvis, men kan var bra med en inspelning som plan B.


Du ska ALLTID ha rätten att ha med facket på dina samtal med arbetsgivaren. (vad jag har förstått)
Och kan inte facklig representant inte vara med har du tom rätt att neka mötet. (men återigen vad jag TROR, dubbelkolla gärna detta !!!)
 
Jag har inte företagshälsovården längre, och kommer nog inte få någon hjälp där fortsättningsvis heller. Spontant känns det som att arbetsgivaren säger nej till allt som kostar pengar för dem, de vill bara att jag säger upp mig. Pronto.
Jag förstår inte "Har inte företagshälsovården längre" - så länge som du är anställd borde du väl ha tillgång till den?
Jag instämmer i kören - du ska ABSOLUT INTE säga upp dig själv!!!
Hoppas också på att du orkar ta samtalet med chefens chef, det där är inte OK någonstans!
 
Du ska ALLTID ha rätten att ha med facket på dina samtal med arbetsgivaren. (vad jag har förstått)
Och kan inte facklig representant inte vara med har du tom rätt att neka mötet. (men återigen vad jag TROR, dubbelkolla gärna detta !!!)
Ja, jag tror också detta gäller. Arbetsgivaren säger även ofta att de vill att jag har någon med mig, så de känner till den rättigheten.
Jag förstår inte "Har inte företagshälsovården längre" - så länge som du är anställd borde du väl ha tillgång till den?
Jag instämmer i kören - du ska ABSOLUT INTE säga upp dig själv!!!
Hoppas också på att du orkar ta samtalet med chefens chef, det där är inte OK någonstans!
Min arbetsgivare vill inte. De nekar förvisso inte, men tar inte tag i det. Vet inte hur många gånger genom åren jag bett att få prata med företagshälsovården och AG bara ryckt på axlarna. Nu är vi dessutom i ”slutskede” oavsett vem som står för uppsägningen, det finns inte en chans på miljonen att AG tänker betala för företagshälsovården.
 
Ja, jag tror också detta gäller. Arbetsgivaren säger även ofta att de vill att jag har någon med mig, så de känner till den rättigheten.

Min arbetsgivare vill inte. De nekar förvisso inte, men tar inte tag i det. Vet inte hur många gånger genom åren jag bett att få prata med företagshälsovården och AG bara ryckt på axlarna. Nu är vi dessutom i ”slutskede” oavsett vem som står för uppsägningen, det finns inte en chans på miljonen att AG tänker betala för företagshälsovården.
Måste kontakten med företagshälsovården gå genom chefen???
Både när jag varit anställd i statlig verksamhet och nu inom privat sektor är det arbetstagaren som skulle ta en första kontakt. I vissa fall måste ju chefen kontaktas beroende på vad problematiken är, men det fanns möjlighet till många samtal på bägge ställena utan chefens vetskap.
 
Måste kontakten med företagshälsovården gå genom chefen???
Både när jag varit anställd i statlig verksamhet och nu inom privat sektor är det arbetstagaren som skulle ta en första kontakt. I vissa fall måste ju chefen kontaktas beroende på vad problematiken är, men det fanns möjlighet till många samtal på bägge ställena utan chefens vetskap.
Hos oss har det alltid sagts att kontakten ska gå genom chefen. Men även om jag skulle ta initiativ att ringa vet jag inte vad företagshälsovården skulle kunna göra. Möjligen hade jag behövt prata med deras psykolog igen, men det lär ju AG behöva betala.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har haft ett jättebra samtal idag med psykolog på företagshälsovården. Vi pratade om allt möjligt; min fysiska och mentala hälsa, PTSD...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 238
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp