fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Hannapirat

Trådstartare
Jag la in en kommentar på hästhanteringsforumet på tråden om TAP.

Jag skrev;

Är det någon mer än jag som ser starka likheter med vad Cesar Millan gör med vissa hundar?
Att knäcka psyken på dom här sätten tror jag aldrig fungerar, varken på djur eller människor!

Några svarade då att det inte går att jämföra läggande av hundar med läggande av häst eftersom hundar lägger sig ned som en undergivenhets handling.
(Tolkade jag fel?)

Jag håller helt med om det!

Det jag menade var inte själva läggandet utan mer dominerandet.
Jag uppfattar att CM ofta använder sig av en ibland onödigt stark psykisk dominans där han menar att "The mind should give up".
I många av dom fallen hade jag gjort annorlunda och jobbat mer med förtroende istället för det han gör.

"The mind should give up", är det inte det hästen tvingas gör när den utsätts för TAP?
Det är den jämförelsen jag menar, dock känns TAP som en mer fysisk/smärtsam upplevelse för djuret än vad t.ex läggandet av en hund kan vara
.
Men glöm inte att CM även är en förespråkare av elhalsband i vissa situationer och det tycker jag är jämförbart med TAP!

Vill förtydliga att jag inte skapade den här tråden för att jag aktivt vill diskutera ämnet, utan för att jag helt enkelt känner mig tvungen att "bita i det sura äpplet" när jag skrev först och tänkte sen:)

All respekt!
 
Sv: fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Jag kanske är trött och vimsig nu, men vad betyder "TAP" ?
 
Sv: fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Jag kanske är trött och vimsig nu, men vad betyder "TAP" ?

(snott från första inlägget i ursprungstråden...)

Vad är en TAP?

En TAP går ut på att tvinga hästen till underkastelse, många tror att hästen litar på en efter detta, vilket är inkorrekt.
En TAP utförs genom att du böjjer hästens hals så mycket att den lägger mulen mot bogbladet.
Sedan släpper man inte förränn hästen lägger sig ner. Detta kan ta lång tid.

Hästen lägger sig inte ner för att den tycker du är en bra ledare, den lägger sig ner för att den ger upp mentalt, den kommer inte loss och det finns ingen utväg.
Enligt veterinärer stryper du även blodtillförseln till hjärnan vilket kan leda till yrsel.

EN TAP är inte ledarskap eller smspel, det är att tvinga hästen att lyda som genom att dominera den.
I min mening är detta så långt ifrån Bents filosofi som det går att komma. Att tvinga hästen till underkastelse.


Ungefär lika vettigt som att rida rollkur medvetet...
Dessa två metoder påminner om varandra i hur de bryter ner hästen psykiskt dessutom.

Den här tråden kanske hamnade i fel forum och får då gärna flyttas, men eftersom jag blandade in hundar så la jag den här...
 
Sv: fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Men usch det låter ju helt fruktansvärt och inte som något annat än djurplågeri. Är der vanligt att folk sysslar med detta på häst?? :(
 
Sv: fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Men usch det låter ju helt fruktansvärt och inte som något annat än djurplågeri. Är der vanligt att folk sysslar med detta på häst?? :(

Nej det tror jag inte...
Inte i Sverige i alla fall.
Dom flesta filmklippen i ämnet kommer från USA så där kanske?
Hoppas inte det!
 
Sv: fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Ibland kan det vara så att man måste få hunden att ge upp innan den är mottaglig för ny information. Det kan vara en hund som spelar upp sig så att det inte går att få kontakt med den. Då får man ta tag i den och hålla tills hunden lugnat sig och man kan börja kommunicera. Detsamma gäller för en hund som agerar utåt med aggressivitet. Den måste ge sig innan man kan gå vidare. Det är i princip samma teknik som man kan använda sig av på ett barn som får ett totalt utbrott och inte kan hantera sig själv längre. Då sätter man sig ned och håller om barnet tills det lugnat sig.

Dock ser jag inga likheter mellan detta och TAP. Det verkar som att man lägger ned hästen bara för att, ungefär. Det gör man inte med en hund. Där är det en handling hos hunden som utlöser fasthållandet. Regelrätt nedläggning av hund är desutom omdebatterat och ska endast utföras om man vet precis vad man håller på med och på rätt typ av hund. Det kan slå väldigt, väldigt fel annars. Därför är det bäst att man som vanlig svensson låter bli helt.
 
Sv: fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Jag kollade upp en TAP video på youtube och blev minst sagt illa berörd. Detta är tydligen en metod man tar till om hästen är "oridbar" och olydig, vilket för mig är en helt vanställd syn på ridning.
 
Sv: fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Kom på en sak till. Det finns något annat som kan påminna mer om TAP inom hundvärlden. Det är en typ av tvångs-gosande som man kan ägna sig åt när det gäller valpar. Man tar valp och lägger i knät och håller den kvar med milt "våld" tills den slappnat av och i princip somnat. Under tiden valpen ligger där så pillar man på tassar, kollar öron och liknande. Man lär hunden att det är mysigt att ligga hos sin förare med klapp och kel så fort den lugnat sig. Det kan man ha stor nytta av när det är dags för kloklippning, rengöring av öron och liknande.

Det är väl egentligen inte direkt någon övning som syftar till att dominera hunden utan mer för att lära den passivitet och göra kloklippningen enkel.
 
Sv: fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Och jag ser inte mening med det. Hur ska hästen kunna koppla nedläggningen till det beteende man vill korrigera?

Enda gången jag har böjt in hästens huvud mot bogen och hållit kvar det där är när jag kommit ut på ängar och hästen har varit lite väl pigg på att dra en repa i full fart. Så fort jag känner att den lyssnar igen har jag dock släppt och så tar vi vår repa i min fart.
 
Senast ändrad:
Sv: fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Javisst, jag har också använt en kraftig överböjning som "nödbroms" om jag känt att hästen är explosiv ute. Mer för att själv slippa åka i backen än i korrigeringsyfte. Ska se om jag hittar videon på youtube...
 
Sv: fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Jag har svårt att se syftet med en sådan övning. Kanske har de som sysslar med detta kollat lite för mycket på film. Robert Redfords rollfigur gjorde väl något liknande med Pilgrim i The Horse Whisperer.
 
Sv: fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Jag kollade upp en TAP video på youtube och blev minst sagt illa berörd. Detta är tydligen en metod man tar till om hästen är "oridbar" och olydig, vilket för mig är en helt vanställd syn på ridning.

På den videon(även hans andra videor) jag la ut så är det ETT ÅRIGA galopphästar som han gör detta mot alltså oinridna som aldrig fått en chans att visa att den kan och kan omöjligt klassas som "oridbar" eller olydig vid 1 års ålder... Men de här med TAP just på hästar är ju inte ett dugg som med hundar eftersom här skadar du faktiskt hästen... Lånar detta citat av en vän som håller på med Natural Horsemanship:

Anledningen till att det är djurplågeri är att veterinärer konstaterat att den skarpa vikningen i halsen stänger av blodtillförseln till hjärnan, vilket gör hästen yr så att den måste lägga sig&välte
 
Sv: fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Usch och fy, hur sjutton kan man behandla hästarna så? :mad:
Finns ingen som helst mening i mina ögon! Fullständigt onödigt.
 
Sv: fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Jag tycker inte alls att man kan jämföra vad Ceasar gör med (aggressiva) problemhundar och TAP på oinridna hästar. I mina ögon är det så otroligt mycket grövre att lägga ner en häst som ju är ett bytesdjur och således blir fullständigt tillintetgjord när den med tvångs tvingas ner på marken. Momentet är helt onaturligt och kan inte på något sätt efterlikna vad hästar gör med varandra.

Koppel är inte heller naturligt, men själva grundtanken och processen, att med fysisk korrigering och mentalt övertag (i brist på bättre ord) ta "ner" eller tillrättavisa en hund är det. Det ser jag min tik göra väldigt ofta. En obalanserad hund som flänger runt min tik gör det bara en kort stund... Sedan går hon på honom med hjälp av kroppsspråk och fysiska markeringar tills hunden antingen uppför sig eller i grova fall tills den ligger ner.

Har aldrig sett hästar lägga ner andra hästar...
 
Sv: fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Precis, och man ser ju hur hästen kämpar för att hålla sig på benen innan det plötsligt "paralyzeras" och går ner. Ett fruktansvärt utnyttjande :(
 
Sv: fortsättningstråd från hästf. ang TAP och CM.

Fy fan vad tragiskt.. Att kalla det här N/H (Natural Horsemanship!) är helt uppåt väggarna. N/H handlar om ett naturligt samspel med hästen, och det här är tamigf*n inte ens i närheten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp