Fortsatt avel på snittad tik?

L

ludder

Jag har världens finaste tik av rasen Shetland Sheepdog, hon parades för första gången med en kanonfin hane - allting gick bra fram till valpningen då hon varken fick någon tempsänkning eller andra tecken på att valpningen skulle starta. Så vi åkte in med henne till veterinären och det visade sig att hon bara hade en valp som de sedan vid snittet insåg var död och dessutom varit det i cirka ett dygn.

Det jag är lite splittrad över är huruvida man skall försöka ta en ny kull på min tjej om något år eller två igen, vi har aldrig varit med om detta förut och det är svårt att hitta info eftersom de stora uppfödarna "aldrig" varit med om det heller.

Rekommendationer?
 
Sv: Fortsatt avel på snittad tik?

Jag tycker inte att man ska avla på en tik som har behövts snittas. Det spelar ingen roll varför snittet gjordes, för det är så att snittet gör att det bildas ärrvävnad på livmodern, vilket kan leda till ännu ett snitt.

Jag avlar chihuahua och inom rasen är det relativt vanligt att man får snitta. Debatten har gått hög i flera år nu och de flesta som bryr sig om sina tikar snittar inte en gång till.

Enligt SKKs regler får man fortsätta avel på en tik som är snittad en gång, men snittas hon för en andra gång är det slutavlat, vilket jag tycker är ganska så strikta regler för att vara SKK.

Jag hade aldrig avlat på en tik som fick snittas.
 
Sv: Fortsatt avel på snittad tik?

Ja precis, så det finns en stor oro inför att ta en andra kull på henne. Just nu känner vi att vi inte vill utsätta henne för någonting liknande igen, men rent hypotetiskt - vet du hur försäkringsbolangen skulle förhålla sig till att man avlar på en redan en gång snittad tik och den sedermera måste snittas igen?
 
Sv: Fortsatt avel på snittad tik?

Den frågan kan bara ditt försäkringsbolag svara på.
det kan skilja en del mellan olka bolag.

mvh
 
Sv: Fortsatt avel på snittad tik?

Jag har för mig att försäkringsbolag normalt bara ersätter ett snitt och inte fler. Men det kan säkert skilja mellan olika bolag.
 
Sv: Fortsatt avel på snittad tik?

Eftersom problematiken var att hon bara hade en valp, som då kan ha utsöndrat alldeles för lite hormoner för att värkarbete osv skall sättas igång, så skulle jag faktiskt inte tveka till att testa en gång till.
Lycka till.
 
Sv: Fortsatt avel på snittad tik?

Gäller olika raser, har man fralla, chi och eng.Bulldog täcker bara IF snitt öht om man har tilläggsförsäkring för det, och då bara ett snitt, resterande raser två snitt.
Så Ts ska kolla med sitt försäkringsbolag, men tror inte det ska vara några problem med den rasen och ett snitt till.
 
Sv: Fortsatt avel på snittad tik?

som nämnts ovan: många väljer att inte ta fler kullar på en tik som snittats en gång, men det beror ju lite grann på orsaken till snittet. jag personligen skulle nog kunna tänka mig att ta en andra kull om det, tex som zizzy säger, bara var en valp, och därför kanske inte tillräckligt med hormoner. men ALDRIG att jag skulle försöka igen efter ett andra snitt.

i min umgångeskrets är det en som har fött upp två kullar med shelties (h*n är uppfödare sedan drygt 20 år på andra raser). i första kullen dog varenda valp efter två dagar, och detta är tydligen inte alls ovanligt. (andra kullen bytte de till en hanne av helt andra linjer, och då blev det två friska valpar). vet inget om hur vanligt det är att de dör intrauterint, men det verkar vara en något skör ras den första tiden.
fundera vidare: är tiken sådan att hon verkligen borde kunna föra något positivt vidare till rasen så är det kanske värt att försöka igen.
 
Sv: Fortsatt avel på snittad tik?

Eftersom problematiken var att hon bara hade en valp, som då kan ha utsöndrat alldeles för lite hormoner för att värkarbete osv skall sättas igång, så skulle jag faktiskt inte tveka till att testa en gång till.
Lycka till.

Håller helt med!
Inget som säger att det blir snitt nästa gång.
När det gäller försäkring så har de flesta bolag två snitt på Sheltie, men kolla för säkerhets skull.
 
Sv: Fortsatt avel på snittad tik?

Jag skulle nog vilja påstå att problematiken låg i att den valp som fanns avlidit innan förlossningen satt igång ordentligt. Förmodligen var den även svag/sjuk någon/några dagar innan den avled dessutom.

I det läget skulle jag kanske para om tiken om hon har något av "det lilla extra" att tillföra rasen.
 
Sv: Fortsatt avel på snittad tik?

Jag skulle inte gjort det.
Alla gör väl som de vill, jag tänker bara utifrån min egen tik som snittats två gånger av tre valpningar.
Det blir väldiga påfrestningar för kroppen på hunden, min hunds urinblåsa är inte riktigt okej, den har liksom gått ihop med ärren från snitten -oftast märks det ingenting men är hon lös ute i trädgård hela dagen och går och småskvätter lite överallt så tömmer hon inte blåsan ordentligt och känner inte själv att det bara rinner ur henne typ anstängningsinkontinens, men om hon till exempel ligger och sover kan hon kissa ur hur mycket som helst också.

Att valpar är döda i magen och tiken inte får ut dem, är det verkligen ingen av "de stora uppfödarna" som hört talas om det? Jag tycker det händer hela tiden jag, särskilt i höst.
Just det är ju som sagt kanske orsaken till att valpningen inte kom igång och snittet behövdes så risken att det blir ett till snitt är väl som vanligt, 50/50, man vet ju aldrig säkert om någonting. Det kan ju gå bra också.
Men just för framtiden för tiken som äldre hund. Jag tycker då inte det är värt det.
 
Sv: Fortsatt avel på snittad tik?

Jag har varit uppfödare i snart 13 år och har aldrig haft en valp som avlidit. Vare sig innan förlossning/ i samband med eller efter, så min erfarenhet är att det inte är förekommande titt som tätt.

Känner ju en hel del uppfödare också och även om det nån enstaka gång avlidit någon valp i samband med/strax efter födseln så kan jag inte påstå att det är direkt vanligt förekommande.

Kanske beror på vad för typ av hund man har?

Däremot hade en tik jag hade på foder för många år sedan en valp som var avsevärt mycket mindre än syskonen som dog någon dag efter födseln.
 
Sv: Fortsatt avel på snittad tik?

Jag skulle nog vilja påstå att problematiken låg i att den valp som fanns avlidit innan förlossningen satt igång ordentligt. Förmodligen var den även svag/sjuk någon/några dagar innan den avled dessutom.

I det läget skulle jag kanske para om tiken om hon har något av "det lilla extra" att tillföra rasen.

Och även här håller jag med Gnist. Orsaken till snittet är med största sannolikhet kombinationen endast en valp och att den var död = inga signaler från valpen att förlossning ska starta.

Jag hade parat om tiken om jag tyckte den var tillräckligt bra så det är värt det :)
 
Sv: Fortsatt avel på snittad tik?

Att valpar är döda i magen och tiken inte får ut dem, är det verkligen ingen av "de stora uppfödarna" som hört talas om det? Jag tycker det händer hela tiden jag, särskilt i höst.
.

Nu är ju inte jag någon av de "stora uppfödarna" men visst händer det att valpar är dödfödda - inte så att man hör om dem i varje kull men någon enstaka gång händer det.

Men det går ju inte att jämföra med TS fall för där var det ju bara en valp som då var död. Valparna avger ett hormon när de är färdiga att valpas ut som signalerar till tiken att det är dags för förlossning och finns där i magen bara en död valp så avges inte dessa signaler och det blir då ingen förlossning - hade man inte snittat hade tiken dött.

Det är helt annat om tiken inte kan valpa p.g.a värksvaghet, för trång eller dyl. för då är hon ju inte lämplig att avlas mer på rent fysiskt. I TS fall kan man gott prova en gång till men jag skulle aldrig ta fler än två kullar på en tik som behövt snittas - oavsett om det då skulle bli ett eller ev. två snitt.
 
Sv: Fortsatt avel på snittad tik?

Det beror nog mycket på vilken typ av hund man har.

Jag har haft lite problem, ett snitt(kastrerade tiken i samband med snittet),haft valpar som inte kommit ut i tid, som då varit döda, och hade ju senast nu en kastning en vecka innan beräknad födsel.
Otur?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tiken, 6 år i mellandagarna, bekymrar mig en del just nu. Det är normalt en glad och aktiv hund som alltid vill vara med. Men nu senaste...
2
Svar
29
· Visningar
4 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp