fortsättning/ häva foderavtal

L

Lindzay

Ägaren vill inte ta tillbaks hästen!! ( Början på min tråd står lägre ner på sidan!!!)
Han säger att det är tre månaders uppsägning, och att jag måste fortsätta behandla hästen. Men jag har ju tagit hand om honom och alla behandlingar i över en månad nu. Jag har alltså betalat och sköt om en häst som är sjuk och inte min!!! Ok om det vart borrelia och han blev bra efter behandlingarna, men han behöver ju vila en lång period, och då kan ju inte jag bruka honom enligt vårat kontrakt. Alltså kommer han bara stå och kosta en massa pengar. Och kontraktet ska jag ha honom 8 månader till.

Har ringt en jurist och hon säger att jag har rätt att debitera räkningar till ägaren, om han inte hämtar sin häst.
För foder stallplats o.s.v. Men ägaren svara inte i telefon eller på sms. VAD SKA JAG GÖRA!!!!!
Håller på att bli tokig .........MVh :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: fortsättning/ häva foderavtal

skicka räkningarna till han/ hon ändå!
stackars häst :/
vilken svinig ägare.
lycka till

Tack äntligen någon som förstår mig:)

Trist med sjuka hästar. men vad står det i avtalet då?

När jag hade min häst ute på foder så stog det i avtalet att fodervärden stog för alla kostnader för veterinär osv. min häst hade en ögonskada när jag lämnade bort henne men den betalade jag självklart allt för då den redan fanns när de tog hem henne.

Tråkigt att hästen du hyr är sjuk och det tycker nog ägaren också. Är det inte något "dålt fel" som ägaren visste om från början är du nog skylldig att ha hästen kvar, visst gäller uppsägningstiden. Borrelia är en trist och vanlig åkomma som tyvärr är en sak som kan hända. Att en hyrhäst är frisk under hela "hyrperioden" går dock inte att räkna med ej heller som ägare, sorry. Den bästa garantin att alltid få rida är på ridskola.

Ägaren kan ju omöjligt garantera att hästen kommer att vara frisk under hela fodervärdsperioden. Ni har ju skrivit ett avtal, och om ägaren inte vill kompromissa får du följa det helt enkelt. Såhär är det att ha häst ibland; inte bara en dans på rosor tyvärr.

Tack äntligen någon som förstår mig:)

:eek:

Ursäkta... Men har nu läst bägge dina trådar och sorry men din foderhäst blev sjuk... Japp det kostar MULTUM att ha sjuka hästar...
Men om du i stället hade köpt hästen hade du då försökt häva köpet ??? Jag tycker du måste inse att det inte är en dans på slottet att ha häst utan en dans på rosor...Oftast bra men en hel del med taggar åxå...

Du kan helt klart säga upp avtalet och lämna tillbaka hästen efter uppsägningstiden men innan skulle inte jag som ägare ta emot den ... Om du nu har tre månader har du nu 3 månader att få upp den i hull igen till hur den troligen såg ut när du fick den... Och då vill du säkert behålla den iaf för då är det ju helt plötsligt den där "fina friska" hästen du skrev kontrakt på från början !

Så tyvärr har du nog inte mkt juridiskt att hämta i att försöka stämma ägaren på nåt skadestånd då du har ansvaret för hästen som fodervärd (inte ägaren)...

vad står det för uppsägningstid i kontraktet?
Står det ingen är det en månads uppsägning enligt lag.

Jag tycker inte hästägaren gör något konstigt. Du hyr en frisk, välmusklad häst i fint hull, och ringer några månader senare och kräver att omedelbart få lämna tillbaka hästen sjuk, i långvarig vila och helt ur hull - för att det är dyrt och ffa tråkigt att behandla den eftersom den inte är din... Som hästägare hade jag blivit vansinnig.

Står det i kontraktet tre månaders uppsägningstid och att du ska betala full veterinärvård (Har den ingen vet-försäkring? Om inte - hur vågade du hyra om du samtidigt har fullt ekonomiskt ansvar över hästens veterinära utgifter under hyrtiden?) när hästen är i dina händer så är det inte så mycket att snacka om. Och jag tycker det inte är något konstigt med det.

Senast ändrad:

Har svarat i andra tråden som du har och säger samma sak här....

Beroende på var i landet du bor, har det funnits fästingar fram till nu (Skåne). Alltså fullt möjligt/troligt att hästen insjuknat hos dig.

I de flesta fall står det angivet i fodervärdskontraktet att hästen ska återlämnas i samma skick som den lämnades ut. Det betyder att ditt ansvar är oerhört stort, du måste rehabilitera hästen till den är i samma skick som när du mottog den. I det här fallet är det in princip omöjligt, då hästen har en sjukdom som inte går att bota, bara lindara symtomen av. Det innebär - om kontraktet är utformat som ovan - att du kommer att bli skyldig att ersätta ägaren för dennes skada. D v s vad hästen är värd, i värsta fall och beroende på sjukdomstillstånd och försäkring.

Att förvänta sig att få lämna tillbaka hästen bara för att den inte längre är ridbar och rolig för dig längre, är både naivt och dumt. Självklart har inte ägaren något ansvar att ta tillbaka hästen i nuvarande skick om det inte är så att det går att säkerställa att hästen var sjuk redan när den lämnades ut på foder.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, för att fatta mig kort:) Jag har en foderhäst som enligt avtalet ska vara i fyramånader på prov för att sedan övergå i tillsvidare... 2
Svar
35
· Visningar
3 192
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
4 094
Ekonomi & Juridik Hej! En bekant till mig har råkat ut för en incident där både vi utomstående och hon som hästhållare står handfallna inför hur fel det... 2
Svar
27
· Visningar
3 896
Senast: Blomskan
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
9 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka