melvin

Trådstartare
funderade över ett par saker här, som jag tänkte att någon som är mer fotokunnig än jag kanske kan hjälpa mig med..

Är det samma vätskor som används vid framkallning av filmen som vid framkallning av papperskopior? om inte, kan man hantera vätskorna till negativframkallningen i dagsljus?

Går det att själv ta kopior på negativ som har blivit framkallade i fotoaffär eller är det någon specialare med dem?

Sv: foto

Vad jag kommer ihåg av då jag gick på fotolinjen så var det samma framkallningsvätska.. men det var faktiskt ingenting jag tänkte på då jag höll på med det där :p
så jag är inte 100..

negativframkallningsvätskan kan ju finnas i dagsljus.. vi hade dom stående i ett öppet skåp. och det var ju inga problem, det är ju bara negativen soom ska skyddas från ljus då dom inte är framkallade.

går det att ta kopior på negativ?
då tänker jag mig att man kanske ska scanna in dom i datorn..
har inte hört om det går faktiskt.

Sv: foto

Antar du pratar om svartvitt. Stopp och fix är samma, framkallaren annan. (Men finns en del som går att använda till båda visserligen.) Vätskorna är, precis som Zandrix sa, inga problem att hantera i dagsljus. Endast när man plockar fram negativen/pappren det är dags att släcka ljuset.

Går utmärkt kopiera från negativ som framkallats i affär. När de väl är framkallade och fixerade är det samma sak.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 534
Senast: Kajsalisa
·
Kropp & Själ Funderar på att köpa ett par sånna, men det är en helt ny marknad för mig. Jag hatar handskar och vantar, tycker de är obekväma och...
Svar
17
· Visningar
656
Senast: MissFideli
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
751
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka