Fotografer, se hit!!

Boop

Trådstartare
Behöver hjälp! Jag har testat att fota i RAW-format och det gick ju bra, men sen blev det problem. Hur tusan öppnar man fotona i datorns bildredigeringsprogram:confused:

Vad har jag gjort/gör för fel?

Sv: Fotografer, se hit!!

1. Vad har du för kamera
2. Vad har du för bildredigeringsprogram? (Om du har photoshop, vilken version?)

Jag har en Nikon D40
Photoshop Elements 3.0, har även provat PhotoFiltre, Neat Image och XnWiew.

då måste du ladda ner adobe dng... dgn... fan... något sådant
söker

Elements 3 har vad jag vet inte Camera RAW, du behöver mjukvara som kan hantera råfiler från D40, du kan t.ex. söka på google efter ett gratisprogram som heter Raw Therapee (Tror det heter så). Tror även att du kan ha fått med ett program som heter Picture Project som skall kunna läsa råfilerna.

Men för att verkligen få användning för råfilsformatet kräver det att du skall göra avancerade behandlingar av din bild och att du har högkvalititativ mjukvara.

Om du inte gör något med filen förutom att "framkalla" den kommer du inte i princip se någon skillnad jämfört mot en Jpeg direkt ur kameran. (Möjligen att Jpegen ser bättre ut, för den är processad av den interna bildbehandlingen i kameran, det är inte en råfil på samma sätt)

Japp, Picture Projekt har jag:D
Ska prova med det.

Laddar hem Raw Therapee just nu:p Tack så mycket!

KL

Vilket bildbehandlingsprogram rekommenderar ni till just RAW-bilder och vilket (kanske samma?) program rekommenderar ni rent allmänt?

Dock långt ifrån säkert att den version som stödjer D40 funkar till Elements 3!

Ett bra och relativt billigt program är Elements, du har version 3, nu finns version 6 som har ett väldigt bra gränssnitt och det har också fått Kurvor från CS versionerna. Tror 6:an går lös på någon tusing, det är värt pengarna!

Ett bra och relativt billigt program är Elements, du har version 3, nu finns version 6 som har ett väldigt bra gränssnitt och det har också fått Kurvor från CS versionerna. Tror 6:an går lös på någon tusing, det är värt pengarna!

Tack! :D Vilken tur att jag snart fyller år:angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 337
Senast: Iamia
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 193
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
12
· Visningar
1 135
Senast: elendril
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 285
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31