Fråga om galopp

MissFideli

Trådstartare
Hittade denna video och blev nyfiken.
Vad håller hästen på med i galoppen med bakbenen? Inget om illa om ryttare eller häst nu då, utan en uppriktig fråga. Berätta gärna vad den gör och varför den gör så. Om det går.


Mvh nyfiken MissFideli
 
Hittade denna video och blev nyfiken.
Vad håller hästen på med i galoppen med bakbenen? Inget om illa om ryttare eller häst nu då, utan en uppriktig fråga. Berätta gärna vad den gör och varför den gör så. Om det går.

Mvh nyfiken MissFideli

Det ser ut som att den blir sur när Mads går på den lite så då hoppar den lite jämfota, kickar och slår under magen. Hade den gjort samma sak men utan att kicka i sargen hade jag varit lite bekymrad men här ser det ut som att den inte uppskattar när han klämmer till lite. Är nog en häst han ska "rida till".
 
Hittade denna video och blev nyfiken.
Vad håller hästen på med i galoppen med bakbenen? Inget om illa om ryttare eller häst nu då, utan en uppriktig fråga. Berätta gärna vad den gör och varför den gör så. Om det går.


Mvh nyfiken MissFideli

Kollade bara nån min. Men jag tycker det ser ut som redan sagts. Hästen står emot och blir förbannad.
Den är inte eftergiven och avslappnad och när han då klämmer/kickar så svarar den upp.
Hästen måste först ge efter, slappna av så att man kan styra energin innan man går på dem så om man inte vill få den effekten att de som först tappar galoppen, dvs hoppar jämfota alt byter galopp, innan de lite högre på den skalan kickar.

Galopp är ju en böjd rörelse i grunden. Ena bak ska in djupare än andra. Då måste bäckenet ara ngt roterat. Håller man emot för mycket i fronten kan man påverka nacken så pass att bakdelen inte kan göra rätt.

Så ser jag det.
 
Tittade lite bara men det ser ut som hästen är ganska ung, den har en stor långsam aktion och ryttaren vill att den ska bli kvickare i galoppen och ta lite kortare steg och inte bara mata på med sina långa språng. Därav reaktionen.
 
Tittade lite bara men det ser ut som hästen är ganska ung, den har en stor långsam aktion och ryttaren vill att den ska bli kvickare i galoppen och ta lite kortare steg och inte bara mata på med sina långa språng. Därav reaktionen.

Aha, tack!
 
En häst i obalans är inte eftergiven. Det kan man inte vara om man är på väg att tappa balansen. Testa själva luta dig åt något håll och försök stå kvar utan att spänna dig - omöjligt.
Men en ryttare som drar i en häst eller en häst som drar i en ryttare kan inte vara i balans.

En häst som blir i obalans i galopp måste rädda sin balans på något sätt. Antingen kutar den snabbare och är på framdelen eller så tappar man bjudning/energi/fart eller så bryter den av eller byter galopp.
Kickar man bara på den i det här läget bestraffar man den för att den inte galopperar när man inte gett den helt bra förutsättningar att göra det.

Är det en unghäst kan man behöva lära den hjälperna för "fram" och gasa på no matter what. Men en äldre häst som förstår gas/broms och ska ridas dressyr och inte ridas in tycker jag med fördel man kan fundera lite kring varför den inte bjuder. Är den helt på linjen? Är den helt i balans? Är den helt eftergiven?
 
Anser du att Mads drar i hästen? @tuaphua

Nej, inte det jag orkade se iaf. Men jag tycker inte hästen ser max eftyergiven, balanserad ut. Det går ju att utbilda dem till högre grad av det. Då brukar de inte svara upp på samma sätt om man går på dem heller. Men visst kan de tjura till iaf.
 
Hittade denna video och blev nyfiken.
Vad håller hästen på med i galoppen med bakbenen? Inget om illa om ryttare eller häst nu då, utan en uppriktig fråga. Berätta gärna vad den gör och varför den gör så. Om det går.


Mvh nyfiken MissFideli

Min 5åring hemma har typ samma "exter" för sig... handlar om at hästen inte kan / orkar... bara att träna på :)
 

Liknande trådar

Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 519
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 557
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
847
Dressyr Jag behöver hjälp med omskolning på min häst🙏🏼 Han har varit en hopp-tävlings häst innan, vilket gör att han har en otrolig galopp och...
2
Svar
30
· Visningar
3 403
Senast: VildeKia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp