Fråga om kemi

Monifa

Trådstartare
Fick en fråga av en elev på praktiken idag när vi gick igenom kemiska reaktioner. Om man blandar guld med silver (blir vitguld) kan man då kalla detta en kemisk reaktion?
I mitt huvud har det inte blivit en reaktion, inga nya ämnen har bildats utan det har enbart skett en blandning tex som vatten och salt. Men jag är osäker och vill inte ljuga så har någon koll?

Fick en fråga av en elev på praktiken idag när vi gick igenom kemiska reaktioner. Om man blandar guld med silver (blir vitguld) kan man då kalla detta en kemisk reaktion?
I mitt huvud har det inte blivit en reaktion, inga nya ämnen har bildats utan det har enbart skett en blandning tex som vatten och salt. Men jag är osäker och vill inte ljuga så har någon koll?
Wikipedia säger att vitguld är en legering ?

Varför är vitt guld lika dyrt som "rött" om det är uppblandat med silver? O_o

Nej, det är ingen kemisk reaktion, atomerna är inte påverkade utan har bara blandats med varandra.

Vilken årskurs gäller det? Salt löser sig i vatten, gul och silver bildar en legering, på grundskolenivå.

Varför är vitt guld lika dyrt som "rött" om det är uppblandat med silver? O_o
Som tidigare nämnts blandar man in andra metaller också :) ang priset kan jag inte svara på det. Tydligen är inte rött guld helt rent heller utan blandas med exempelvis koppar. Rent guld dvs 24k blir tydligen inte lika hårt som när det blandas.

@Monifa: Jag instämmer med de som säger att guld/silver är en legering. Dvs det har inte skett en kemisk reaktion eftersom det inte har bildats ett ämne AuAg utan Au är för sig och Ag för sig.

Geologen säger också att guld och silver kan naturligt bilda en legering (det är inte ovanligt att de förekommer på samma ställe). Jag har själv tittat på guldlegering i mikroskop, dock tog vi inte reda på den exakta sammansättningen. Guld kan i naturen även bilda legeringar med vismut, koppar, bly och ämnen från platinagruppen. Jag gjorde mitt examensarbete på universitetet om ovanliga vismut-selenmineral från Falu gruva och de förekommer i guldmalmen så det var därför det var guld i mina prover också.

Edit: Geologen kommer också att gråta lite av lycka om du tar upp den geologiska sidan för barnen. Geologi är underrepresenterat i skolan och kan göras så himla roligt. Behöver du bakgrundsmaterial är det bara att hojta till (jag har pratat geologi för grundskoleelever).

@Monifa: Jag instämmer med de som säger att guld/silver är en legering. Dvs det har inte skett en kemisk reaktion eftersom det inte har bildats ett ämne AuAg utan Au är för sig och Ag för sig.

Geologen säger också att guld och silver kan naturligt bilda en legering (det är inte ovanligt att de förekommer på samma ställe). Jag har själv tittat på guldlegering i mikroskop, dock tog vi inte reda på den exakta sammansättningen. Guld kan i naturen även bilda legeringar med vismut, koppar, bly och ämnen från platinagruppen. Jag gjorde mitt examensarbete på universitetet om ovanliga vismut-selenmineral från Falu gruva och de förekommer i guldmalmen så det var därför det var guld i mina prover också.

Edit: Geologen kommer också att gråta lite av lycka om du tar upp den geologiska sidan för barnen. Geologi är underrepresenterat i skolan och kan göras så himla roligt. Behöver du bakgrundsmaterial är det bara att hojta till (jag har pratat geologi för grundskoleelever).

Jag lovar att när jag är färdig och har min egna klass att få bestämma själv över så kommer det tas upp geologi :) Tycker själv det är intressant ;)

I metaller är det ju delokaliserade valenselektroner (elektroner i det yttre elektronskalet) som binder ihop atomkärnor och inre elektroner med varandra. Man kan se kärnorna med inre elektroner som bollar som ligger inbäddade i ett klister av valenselektroner. Om man har en ren metall (alltså bara ett ämne) är alla bollar lika stora. De kan då ganska lätt glida över varandra och metallen är relativt mjuk. Om man blandar in en annan metall kommer bollarna att ha olika storlek och det blir inte alls lika lätt för bollarna att glida över varandra och metallen blir hårdare.

Försöker hitta en bra bild men lyckas inte.

Senast ändrad:
Jag har för mig att man även blandar i palladium för att det vita guldet verkligen ska bli vitt.

Det vita guld jag sett i smycken har blivit åldrat likt silver, dvd mörknat i färgen. Förklarar ju varför om det innehållet silver, det visste inte jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 483
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så... 2
Svar
30
· Visningar
3 385
Senast: Gotthard
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 748
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka