Fråga om referenser

Pancakes

Trådstartare
Jag ska på arbetsintervju nästa vecka och funderar på det här med referenser. Jag har inte jobbat i den bransch jag söker hos så har inga referenser åt det hållet. Däremot har jag två stycken från min förra arbetsplats (inom samma koncern jag jobbar för nu) då jag i nuläget inte vill att nuvarande chefer ska veta att jag söker annat. Båda har haft arbetsledande roller. Är det för fattigt med två referenser från en tidigare arbetsplats? Jag har inte jobbat på så många olika ställen utan haft relativt långa anställningar så det finns inte mängder med ställen att välja på.
 
Hur många arbetsplatser har du jobbat på? Tänker att det är okej med två referenser, men om du haft flera olika anställningar hade jag blivit lite fundersam kring varför båda referenserna kom från ett ställe och ingen från de andra?
 
Hur många arbetsplatser har du jobbat på? Tänker att det är okej med två referenser, men om du haft flera olika anställningar hade jag blivit lite fundersam kring varför båda referenserna kom från ett ställe och ingen från de andra?

Tre arbetsplatser. Den referenserna är ifrån har jag jobbat på längst, de andra två är ridskolor där jag jobbade ett par år på den ena och ett par månader på den andra. Har ingen kontakt med någon därifrån längre.
 
Tre arbetsplatser. Den referenserna är ifrån har jag jobbat på längst, de andra två är ridskolor där jag jobbade ett par år på den ena och ett par månader på den andra. Har ingen kontakt med någon därifrån längre.
Okej, och den referenserna finns på är den senaste arbetsplatsen och inte en ridskola? (Jag kanske är trög...)
 
Det stämmer. Jag jobbar inom samma koncern nu men på en annan arbetsplats så referenserna är från mitt förra kontor.

Okej, då förstår jag. De senaste två gångerna jag har sökt jobb har jag haft en referens från nuvarande jobb ( dock inte alltid chef utan nära kollega eller arbetsledare, i de fall där jag inte velat att chefen ska veta att jag söker) kan du kombineras referenserna från gamla jobbet med någon från nuvarande?
 
Jag hade absolut nöjt mig med det, framförallt eftersom det ju är där du jobbat längst period. Det ger ju mer än att prata med någon från ett jobb som du hade en kort period för länge sedan. Det som de vill veta på nya stället lär ju ändå mest vara om du är pålitlig och en bra person att anställa. Huruvida du har kompetensen som krävs för yrket eller inte, det lär ha framkommit i ditt CV och på själva intervjun.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är sjukskriven för utmattning sedan en månad. Jag vet mycket väl varför jag hamnat här; för att jag tar på mig för mycket ansvar och...
2
Svar
27
· Visningar
2 785
Senast: Seaside
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 126
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 488
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp