Sv: Fråga om valpkurs ej full vaccinerad valp
Jag får gå emot trenden och sticka ut hakan lite här nu då....
Jag tycker själv det är jättepositivt när folk kommer på valpkurs tidigt med valparna. Mitt krav är att valpen ska ha bott hemma i sin familj ett litet tag och veta att matte är just matte innan de börjar.
En liten valp är så oerhört påverkningsbar och det är just de första veckorna som många valpägare har mängder av frågor gällande valpens beteenden. Dessutom kan jag på ett tidigt plan förebygga att valpen drar i koppel m.m.
Valpkurserna för min del är ingen hårdträning på något vis. Vi jobbar med följsamhet, kontakt, passivitet och inkallning framförallt. Till detta kommer förstås den stora sociala biten som det innebär att träffa andra hundar och människor samt en STOR bit teori för hundägarna.
Träningen sker alltid på lämplig nivå för individen - en 5 månaders valp kan få lite större utmaningar än en 3 månadersvalp.
Vad gäller vaccination har jag som krav på alla andra kurser att hundarna ska vara vaccinerade. På valpkursen kan jag dock godkänna att valpen ännu inte fått 12-veckorssprutan och jag förklarar alltid fördelarna med att gå kurs tidigt men informerar även valpägaren om de risker som finns.
Jag anser dock att risken för smitta får anses vara större när valpen får hälsa på "grannens hund" eller "polarens polares hund" än på svenskfödda småvalpar. Smittan finns ju överallt och man kan inte bura in sin valp för det - den sociala biten är så viktig!
Hundägaren kan dock alltid välja att inte låta valpen delta i leken innan valpen är fullvaccinerad om så önskas.
Betänk också att bara för att valpen får en spruta vid 12 veckor innebär det inte att den omedelbart har ett fullgott skydd. Jag fick höra av en veterinär att det tar 4 veckor för immunförsvaret att utveckla ett bra skydd efter vaccination. Valpen är då alltså 16 veckor.
Det är många veckor att hålla sin hund från andra hundar och hålla den ifrån den viktiga sociala träningen....
Man får väga fördelar mot nackdelar. Jag tycker själv att fördelarna överväger men lämnar det alltid åt hundägaren att besluta.
//Kira2002 - hundinstruktör