Frågor om bomlös sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare helenat73
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 128
H

helenat73

Vi är på väg att skaffa bomlös har jag sett att det skall sitta en tryckutjämnande pad under. Vi kommer att skaffa en pad att lägga under sadeln i samband med köpet men jag undrar en sak...

:confused:alla schabrak som vi har liggande, kommer vi inte kunna använda dem längre:cry:?
Och om vi kan använda dem utan att på något sätt störa ponnyns rörelsefrihet, ska vi lägga det under eller över padden:confused:?

:banana:Löjliga frågor kanske men det känns lite sorgligt att se hur dessa fina och i en del fall dyra schabrak bara blir liggande.

Och varför vi ska skaffa bomlös? Jo, vi köpte ett avmagrat sto utan ryggmuskler, ja inga muskler alls, vi fick en sadel med smal bom utprovad, den är nu urvuxen och hon har fortfarande inte satt alla ryggmuskler. En bomlös sadel blir ett billigare alternativ än att behöva köpa sadel efter tillväxt. Hon kommer troligtvis att sluta på normal mot vid. Dessutom behöver vi inte oroa oss för att klämma någon muskel.

Sv: Frågor om bomlös sadel

Det blev lite dålig svenska i början...*Sorry*:o

kan du inte bara ha den bomlösa tills hon byggt upp ryggmusklerna och sen köpa en bra bomsadel som du kan ha dina shabrack till igen?

Jo visst kan jag det, jag hinner tvätta dem och göra dem redo för nya turer i framtiden:D
Det är enbart en fråga om det skulle vara skadligt på något vis, om hela funktionen och baktanken med sadelns konstruktion blir störd. Ni måste ju hålla med om att det är snyggare med ett schabrak under. En ridskolehäst rids med bomlös och har enbart ett schabrak under. Jag tycker att de borde veta vad de sysslar med på en ridskola men frågan är hur det blir med en pad under/över?

På en bomlös sadel utan paneler ska du ha en special pad och då kan du inte ha ett shabrak under, det blir dels glidigt och dels kan kanalen bli för smal för ryggraden.

Det finns bomlösa sadlar med paneler som man inte behöver specialpad till, köp en sådan så kan du använda dina schabrak!

Idag finns ju massor av olika bomlösa alternativ så det är bara budgeten och fantasin som sätter gränser:D

Tänk på att en bomlös sadel ska vara utprovad till just din häst precis som en bomsadel, se till att manken och ryggraden går fri!

Du kan om du är händig sy fickor på dina schabrak och lägga inläggen där så kan du använda dina schabrak som pad! Men var noga med avstånden så att den avlastar rätt.

Jag har redan bollat över frågan till tre olika sadelprovare samt två tillverkare men läser gärna era svar, fler frågor uppkommer ju fler svar som kommer.
Det som är lustigt för när jag har läst andra inlägg på Buke så verkar det som att de flesta faktiskt köper bomlöst utan rådgivning och hjälp från någon proffesionell. Hur kommer det sig?

Det jag inte förstår med TinyWinys savr som förövrigt gav mig ett förträffligt svar på huvudfrågan. (pad under= inget schabrak) är det där om att ryggraden skall gå fri. läs vidare nedan...

En bomlös utan paneler är en ganska platt sadel (tycker jag men jag är ingen expert). Padden läggs under sadeln för att forma en kanal för ryggraden under sadeln. Är det inte så att det är padden man bör få utprovad och inte sadeln?

Är jag helt korkad kanske, för vi vill inte ha en sadel med paneler. Min dotter fullkomligt avgudar de "platta och fula".

De platta ger ofta problem med sitsen. Hästen blir bredare att sitta på, har man från början en häst som är svår (bred) att sitta korrekt på blir det oundvikligen stolsits och bakvikt (man sitter på rumpan istället för trepunkt blygdben-sittben).

Jag har haft bägge modellerna, de med paddar hade jag på en rätt tunn häst. Jag har ett rejält bäcken med god plats, men ändå blev det för brett att sitta. Har provat många av de med bossor, och enbart gett godkänt (för egen personlig del) till Trekker Master (som är tävlingsgodkänd för dressyr).

Padden är formbar och formar sig efter hästen så den behöver inte provad ut så hysteriskt, det är däremot noga med att det faktiskt blir kanal, har man en tunn häst som behöver fylla på med muskler kan man behöva fler ilägg i sin padd för att den ska lyfta tillräckligt.

Jag har två bomlösa med paneler (StarTrekk Dressage CC och StarTrekk Espaniola Deluxe) och en bomlös med pad (hööks) och jag kanh lugnt säga att jag föredrar de med paneler alla ggr i veckan även om den med pad är bekväm att sitta i. Dressyren går dock bättre, sitsen blir bättre och man kan använda sina vanliga dressyrschabrak till de med paneler.

En bomlös utan paneler är en ganska platt sadel (tycker jag men jag är ingen expert). Padden läggs under sadeln för att forma en kanal för ryggraden under sadeln. Är det inte så att det är padden man bör få utprovad och inte sadeln?

Sadelns utformning kan ju göra att den ligger emot manken:crazy:
Därför är det viktigt att pommeln passar (framvalvet) givetvis är det viktigt att man har en tillräckligt bra pad, så att det verkligen blir en kanal.
Det beror också på vad ryttaren väger, en tung ryttare behöver tjockare inlägg än en lätt eftersom inläggen trycks ihop av ryttarens tyngd.

Vilken typ av sadel, soffa eller vanlig sadel modell är ju en smaksak, det beror ju på hur brett man klarar att sitta man får ju inte få stolsits, jag klarar inte av sofforna längre, jag får ont i höfterna:( de är annars underbara att rida i:love:

Du kan ju ha schabraken mellan sadel och pad. Fast då kan det bli problem med att fastsättningen av båda beroende på modell.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 318
Senast: lillamy73
·
Western Jag vill inte kapa ovanstående tråd angående ventilerande pad så startar en ny. *Jag letar efter en bra pad. Min häst har lite manke...
Svar
7
· Visningar
3 110
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka