Frågor om Grand Danois ?

Mynta2

Trådstartare
Jag har INTE träffat så många GD i mina dagar, men ändå fått uppfattningen att dessa är rätt lugna, godmodiga, relativt lättlärda och allmänt trevliga raser. Stämmer eller inte ? Menas mest på humöret. Visst fattar jag väl att ägaren alltid spelar in, men ändå.

Hur är dessa i allmänhet, dvs måste man jobba mycket med dom eller går saker och ting ganska självmant ?

Jag undrar därför att några hus bort har en ung tjej och kille en GD samt en liten nakenhund. GD verkar villja hugga ihjäl de flesta hundar den ser, känner inte ens en löptik verkar det som. Nu har jag inte träffat dom NÄRA, bara på avstånd, men GD verkligen sliter i sitt koppel. Den har också fått en grimma nyligen. I kväll råkade vi vara ute samtidigt, jag såg, eller snarare hörde skallet och stannade ganska långt i från. Och så nära har vi aldrig varit. Men gud så husse fick jobba. GD hoppade, skrek och betedde sig. Den lilla nakenfisen sprang runt, runt runt. Ett tag funderade jag på att fråga om vi skulle gå en sväng med våra hundar. Han har ju ändå en hanne och jag en tik som snart ska löpa...men jag ångrade mig och blev sur istället. Denna GD får mest pissa runt hörnet verkar det som. En gång när jag kom ut från skogen och nästan rakt på deras portuppgång, så såg jag på håll att hans tjej stod en bit bort med denna hund. Hon såg också mig, och sprang så fort hon kunde in i deras uppgång. När jag gick förbi sneglade jag ditåt, och där stod hon.

När jag hade gått förbi sneglade jag bakåt, då gick hon ut med hunden igen. Många gånger har jag hört denna hund yla på kvällarna. Jag fattade inte att det var den hunden då, men nu vet jag ju vart dom bor och vilka hundar som finns häromkring. Han blir nog lämnad ensammen länge och ofta...tror jag.

en gång på torget så var husse inne och handlade, matte stod utanför med GD fastbunden i en stolpe. När jag kom med min hund på stooort avstånd från honom började han ställa upp sig och morra, sen skälla...då började hon klappa honom på huvudet. Så med andra ord verkar matte ganska vek och osäker....

Jag tycker det är så taskigt mot denna hund, för den är säkerligen bara osocial och mycket understimmulerad. Hur mycket aktiverar man en GD ? Vad kräver dom ?

Vart ju inte så mycket frågor om GD, bara gnäll :(
 
Sv: Frågor om Grand Danois ?

Jag har aldrig haft någon, men träffat flera och det är som du säger, lugna, godmodiga hundar. Däremot är det ju som med alla hundar, fel uppfostran och dålig aktivering ger stressade individer, och det hjälper inte när den stressade individen är stor som en ponny.

Min granne hade två stycken GD i en etta på 43 kvm. Nu har hon bara en kvar, vet inte varför. Dessa hundar tillbringade stor del av dygnet med att yla, gläfsa, skälla och krafsa. Jag tror jag har sett henne ute med dem/den kanske 4-5 gånger på de två år jag bott där. De stämmer verkligen inte in på den bilden jag har av GD i övrigt, utan är dragiga och hysteriska. Dock inte aggressiva, alls, utan mest överlyckliga när de får syn på mina hundar, och då är det nog inte så lätt för matte att hålla emot alla gånger, inte ens nu när det bara är en.

Äh, detta blev nog också bara gnäll... Min grundpoäng är att om en så stor hund som GD blir understimulerad så är nog konsekvenserna att man har fysiskt större problem, eftersom de både låter mer och har mer styrka än en "normalstor" hund.
 
Sv: Frågor om Grand Danois ?

Det är mycket trevliga, och förhållandevis lugna hundar generellt sett. Som behöver normal aktivering med promenader och enkel hjärngympa.

MEN, och det är ett stort sådant vill jag lova.

Dom senaste åren har mentaliteten försämrats drastiskt, och det blir allt vanligare med rädda, stressade och aggressiva GD's.
Verkligen inte bra, eftersom få människor faktiskt orkar och kan hantera en hund på närmare 100 kg - som är livrädd, eller vill döda en annan hund.
 
Sv: Frågor om Grand Danois ?

Uppfattningen om rasen är som den ska vara, men tyvärr är det som Bebben skriver :(

Mentaliteten har förändrats och jag lovar dig att det är inte alls kul att ha en rädd/stressad GD i koppel när man själv väger under 60kg och hunden väger kring 90kg :/

Utställningsras = snygghet/utseende går före mentalitet många gånger ..

/C
 
Sv: Frågor om Grand Danois ?

jag har en tik som blir fyra år nu i augusti, hon kräver inget speciellt, kan ligga och lata sig en hel dag, men är gärna på om det händer något, hon är ute hela dagarna, och springer fritt på gårn, och även med ibland när jag rider och kör häst.

Hon är väl typisk gd, tror hon är en liten tax, och ska vara med överallt, och vill gärna ligga på en, så nära som möjligt ska det vara tycker hon.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 131
Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp