Frågor om selar och rockarder..

trassel

Trådstartare
Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den gamla hästen var inget ämne för körning (framskygg), så jag har inga körgrejor alls. Jag har kommit så långt att jag insett att jag vill ha en bröstsele och en rockard, och här börjar frågorna:

1. Vad skiljer en bröstsele från en maratonsele? Är det bara hur stark/stryktålig selen är?

2. Hur pass tung vagn/last kan man dra med en bröst/maratonsele?

3. Hur dumt är det att ha en silettdäckel om man vill köra en fyrhjulsvagn någon enstaka gång?

4. Bromsens vara eller icke vara på rockarden?

5. Har ni några andra tips som jag bör tänka på?

edit: jag har tillgång till erfaren hjälp, jag försöker bara att förkovra mig själv innan jag "anfaller" min blivande tränare *igen*.

/AA
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om selar och rockarder..

Jag fick råder att broms på tvåhjulig vagn var helt förkastligt.
Nu blev det en bromsad rockard för min del, och jag måste säga att jag uppskattar bromsen.
Jag använder den i nedförsbackarna och även om hästen får bromsa med
bakselen så blir det - i mitt tycke - lite mer harmoni.
 
Sv: Frågor om selar och rockarder..

Min kompis köpte en rockard begagnad och "råkade" få en med broms, och är jättenöjd med sin broms. Så det låter bra att du också gillar den, jag upplever den positivt jag med, men jag har bara åkt med ett par gånger.
 
Sv: Frågor om selar och rockarder..

Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den gamla hästen var inget ämne för körning (framskygg), så jag har inga körgrejor alls. Jag har kommit så långt att jag insett att jag vill ha en bröstsele och en rockard, och här börjar frågorna:

1. Vad skiljer en bröstsele från en maratonsele? Är det bara hur stark/stryktålig selen är? En bröstsele är en maratonsele, men ibland kallas bröstselarna maratonselar pga att de är dubbelsydda överallt och nylonförstärkta och har snabbkopplingar, du kan gott o väl köpa en vanlig silettdäckel för rnt 2500-6000:- Jag upplever maratonselarna som onödigt klumpiga.

2. Hur pass tung vagn/last kan man dra med en bröst/maratonsele? 1 ton är inga problem, det kan bli så stora laster om hästen rycker i linorna eller i uppförsbackar, men oftast drar du ju bara några kilo när väl vagnen kommer i rullning. Jag drog remmalagsvagn med ideals finsele, nordsvensk och 12 vuxna. det blir ca 1,5 ton.

3. Hur dumt är det att ha en silettdäckel om man vill köra en fyrhjulsvagn någon enstaka gång?Bättre att ha en silettdäckel, för då kan du välja, har du vagnsdäckel kan du inte köra på ojämn mark till vardags med din rockard. Många fyrhjulsvagnar har dessutom fasta skaklar och då är silettdäckeln bättre.

4. Bromsens vara eller icke vara på rockarden? Gärna, men en nordsvensk klarar utan problem att hålla emot om hästen är tränad rätt och bakselen sitter bra och är bred. När det gäller vagn bör den absolut vara bromsad!

5. Har ni några andra tips som jag bör tänka på?
Du har sagt det själv en bra tränare, lite hjälp när du kör ut hemma och anpassar selar osv.. Du behöver en lång pisk med, minst 180 till nordsvensk, pisksnärten ska kunna nå till däckeln, och ligga lätt i handen. Bäst är Piskmakarens piskar.
edit: jag har tillgång till erfaren hjälp, jag försöker bara att förkovra mig själv innan jag "anfaller" min blivande tränare *igen*.
 

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 827
Senast: ameo
·
Körning Jag försöker köpa en bröstsele till min nordsvensk. Det är inte helt lätt eftersom jag vill ha en brun. Tänkte satsa på en Ideal delux...
Svar
6
· Visningar
1 806
Senast: trassel
·
Körning Vad ska jag tänka på? - era bästa råd och misstag ni gjort. Det är tänkt att inkörningen som jag jobbat långsamt med sedan i somras...
Svar
4
· Visningar
1 657
Senast: djezima
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 795
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp