Framridning/hoppning vid tävling

granddanois

Trådstartare
Hej!
Jag ska snart tävla igen och skulle vilja höra hur ni rider och hoppar fram den hästen/ponnyn ni tävlar :p Skulle vara kul o höra hur andra gör!
Kram på er
 
Hej!
Jag ska snart tävla igen och skulle vilja höra hur ni rider och hoppar fram den hästen/ponnyn ni tävlar :p Skulle vara kul o höra hur andra gör!
Kram på er
Jag försöker rida fram på samma sätt som jag gör innan en träning. Först skrittas hästen fram för hand av den stackare som är med som medhjälpare medan jag gör mig i ordning. När jag sitter upp blir det kravlös jogging i trav och galopp några varv för att komma igång i kroppen innan jag samlar ihop och börjar sätta lite mer tryck och kolla att gas/broms och styrning fungerar. Känns han lydig och smidig nöjer jag mig där annars blir det lite lösgörande arbete tills jag har den känslan jag vill ha.

Framhoppning, jag hoppar alltid i galopp även på det lilla hindret. Börjar med att rida över det som i en åtta om det är möjligt, för att få hästen avspänd. Därefter något språng på ett lågt räcke, något språng på ett lite högre räcke sedan samma sak på oxern. Skrittar lite och hoppar ett sista språng på räcket innan det är dags att gå in på banan.
 
När jag var på en P&J, så red jag en slö häst. Istället för den långa, lunkande skritten med långa tyglar så tog jag dom direkt och skrittade på ganska snabbt. Många halter, sen så började jag med traven. Många övergångar från trav till skritt, och många halter. Samma sak i galoppen.
Sen så hoppade jag några hinder så att han skulle vara med på att vi skulle hoppa.
Han var riktigt energisk och glad, men vi fick några vägran (han har inte hoppat bana själv innan, och har aldrig varit i den paddocken heller).
 
Nu har jag inte tävlat själv på....... ett par år, men varit med som moraliskt stöd för våra hopplag. De skrittar hästen för hand en stund efter urlastning, fixar i ordning sig själv under tiden, klär på hästen, sitter upp ochskrittar lite till. Rider fram i trav och galopp och typ jobbar litegrann. Vi TRÄNAR inte på framridningen utan kollar basicgrejer - hästen är framme för skänkeln, hästen tar förhållningar, hästen går att svänga. om det behövs, gör övergångar skritt - galopp ett par ggr. Går in på framhoppningen, tar ett par språng på lilla hindret, hoppar 3-10 ggr på de större hindren.

Försöker se framridningen som uppmjukningstillfälle ungefär, att förbereda hästen lite för att gå in på banan och prestera. Man kan inte lösa världsproblem på framridningen utan dem tar man hemma. Tror det är nyttigt på att träna på att rida fram hemma - ställ upp tre hinder om du har möjlighet, avsätt ca 15-20 min för uppvärmning och rid fram "tävlingslikt", dvs inte en miljard småvolter och skänkelvikningar över hela banan utan mest fyrkantspår och stora volter. Det är jättesvårt om man är van vid annan framridning!
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
844
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 805
Senast: hhere
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
403
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 380
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp