Bukefalos 28 år!

Vilka banor finns?

Ponypower

Trådstartare
Ursäkta jättelångt inlägg!
Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns tillgängliga för träning med egen medhjälpare.
Det finns ju många både gamla och nya banor runt om i landet och kanske fler som undrar samma sak.

Jag är ponnyryttare som rider tränar för en fantastiskt tränare som följt oss från start och tagit både oss och flera andra ekipage till enstjärnig nivå. (Hittills😜) Hen känner oss var för sig och tillsammans som ekipage, kan våra styrkor och svagheter och lägger upp träningar med en lagom nivå och tydlig röd tråd. Hen har tidigare tävlat på tvåstjärnig nivå men sedan bara tävlat unghästar. MEN, hen är inte utbildad tränare och därmed är tillgången till banor väldigt begränsad.

När vi nu satsar mot större klasser så skulle vi behöva se fler olika banor och inte bara hemmabana. Det går absolut att åka och rida på andra banor för andra tränare, men jag tycker oftast att det inte ger så mycket då en tränare vi inte känner inte vågar utmana oss. Vilket jag såklart förstår. Men det blir svårt om man varje gång man vill prova rida på en ny bana också måste rida för ny tränare. Det tar ändå ett par gånger innan tränaren hunnit bedöma ekipagets nivå och det börjar "ge något". Vi är inte främmande för att åka en bit för att få se lite nyheter, men det blir kanske inte hållbart att åka långt flera gånger för att tränaren ska hinna lära känna oss och sen kunna ge oss svårare uppgifter. Det är självklart bra att få olika tränares input och bra att repetera grunder, men samtidigt vill jag ju inte heller slita alltför mycket på min ponny när det finns mer krävande saker vi skulle behöva öva mer på för att komma ut väl förberedda på tävlingarna. Vi tränar parallellt för fantastiska Lena Bredberg så vi har en "riktig" tränare också😁 men vill gärna kunna använda vår ordinarie mer!

Jag tänker att vi kanske inte är ensamma om detta problem? Att många kanske väljer att hitta fram och tillbaka mellan olika tränare för att få möjlighet att se olika banor, men då inte heller har en röd tråd i träningen och sen kommer ut för dåligt förberedda på tävling iallafall.

Ser gärna en konstruktiv diskussion kring detta!

Och kan ni samtidigt kanske upplysa om banor som är tillgängliga för ekipage med egen medhjälpare runt om i landet så hade det varit fantastiskt!
Finns som sagt kanske andra som har samma problem😀
 
Som du säger så kräver de flesta (nästan alla) banor licensierad tränare.
Om du hoppar upp till ca 90 cm finns Wallstanäs och Nynäshamn.
I övrigt Ryttarstadion, Åby gård, Botkyrka, Runsten, Enköping, Strömsholm, Gropen.
Upp till 2-3 timmars resväg är det sedan till Hofors, Leksand, Mantorp, Åkerbo, Boxholm, Örebro.
Tveksam om någon av dessa tillåter träning utan licensierad tränare, vet att Runsten gjort det tidigare, men det går alltid att kolla. Ibland går det bra om ryttaren själv eller medföljande är tillräckligt meriterad.
Nyköping, Bollnäs och Kinda har haft fina banor men tror inte att någon av dom är aktiva längre.
När man tränar terräng i dessa områden är det ganska vanligt att man får rida för den tränaren som har träningar på just den banan man ska träna på. Vissa tränare (ex. Lena B och Helena J) har enstaka träningar på olika banor men inte regelbundet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 038
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 861
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 448
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp