Bukefalos 28 år!

framridning??

H

hannie

när börjar ni rida fram?? hur många framför??? tycker många börjar väldigt tidigt det är ju inte som hoppning precis...dressyren tar ju mkt längre tid..
 
Sv: framridning??

Det är ju lite olika beroende på hur hästen känns för dagen, men jag brukar vilja rida 30-40 minuter iaf.
 
Sv: framridning??

Jag brukade se till att skritta fram i 20-30 minuter sen jogga igång och känna igenom hästens dagsform i ca 20 minuter. Till nästa klass behövde jag istort sätt bara skritta och jogga lite. Min ponny blev lätt "uttråkad" och kunde om jag red fram längre börja hitta på bus för att roa sig =)
 
Sv: framridning??

Ca 30 min före min start. Jag håller med dig. Det finns många som sitter och nöter för länge innan start. När jag tycker att min häst känns smidig så brukar jag hålla igång i skritt och galopp.Mycket övergångar. Inget onödigt nötande i trav.
 
Sv: framridning??

40 min kanske med mkt skrittjobb först. allt hänger på dagsformen
 
Sv: framridning??

Jag går först med honom i 15 minuter sedan rider jag fram i ca 30 minuter. Det kan vara lite svårt att veta innan hur lång tid vi behöver på oss, för han kan vara som helt olika hästar, beroende på dagsformen (hingst...):)
 
Sv: framridning??

ca 40 min före start skrittar jag fram rider sedan i låg form i trav och sedan galopp. sen plockar jag upp hästen till tävlingsform och känner att de rörelser som är med i programmet fungerar. sen skrittar jag tills det är nån minut kvar till start och då travar jag lite.
 
Sv: framridning??

Jag tycker nästan tvärt om ibland... :o

Hur jag kommer göra med den här hästen vet jag faktiskt inte, det blir väl lång framskrittning, lång o låg i trav o galopp o sen plocka upp o ihop mer. Med tanke på att vi bara ska rida LC-LB i höst så blir det nog inte mer än ett par skänkelvikningar för att lösgöra honom.
 
Sv: framridning??

Det beror på...om jag bara ska rida en klass kan jag rida fram rätt länge, typ 40 minuter, men inte om jag ska rida två klasser. Sen om det är en bana jag tror han kan bli spänd på vill jag gärna rida fram längre då han inte blir lika spänd om han är lite trött. Sen skrittar jag rätt mycket, varvar med skritt hela tiden. På ponnyn skrittade jag bara fram, red 10 minuter sen gick jag in. Hon gick bäst då hon inte var trött alls, så så fick det bli! :)
 
Sv: framridning??

Med ponnyn: 10min skritt ute ( hon segnade bara till med allt för mkt skritt)
joggade fram 5 min och sen började jag temporida henne. Mkt ökningar och lite samling.
Ibland kunde jag rida fram 15 minuter och ibland 30, det beror helt på hur hon känndes vid framridningen.
Räknar med iaf max 30 min, sen så skrittar jag fram till jag får komma in till collection/banan.
 
Sv: framridning??

30 min första klassen och oftast 20 i andra, om han är trött så anpassar jga = )

Jag tycker på tävling tar man den tid man behöver för att mjuka upp och värma upp. man ska lixom inte sitta o träna, träna på rörelser o sånt. Okej om man rider rörelserna för o mjuka upp men det är ju inget träningspass man sitter i trimmar på iaf . Tycker inte jag. :D

Men det är olika på olika häst , man rider som man behöver såklart!
 
Sv: framridning??

jag rider fram 1 timme före min start varje gång även om jag ska göra 2 starter den dagen.
jag rider alltid likadant, spelar ingen roll om det är tävling eller träning.
jobbigt, men det funkar jättebra:)
 
Sv: framridning??

C-ponnyn: 20-35min
D-ponnyn: 50-60min
Stohästen: 30-40min

Det är så himmla olika från individ till individ, men jag tror jag har hittat vad som passar min iaf..
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: hhere
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 672
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästa år rids finalen i lag-SM för ponny i hoppning i Falsterbo. Superkul och fantastiskt att få tävla tillsammans med internationella...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
8 357
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp