Bukefalos 28 år!

framtung, hjälp och tips?

Leikna

Trådstartare
Jag rider en häst som heter Skolli. Han är en jättefin silversvart kille med bra grundgångarter, MEN... han blir jättelätt framtung i tölten och har svårt att tänka "uppåt" i galoppen, som lätt blir en "långgalopp".
Har ni några tips på hur jag kan träna detta med min häst? Hur får jag honom att tänka uppåt? :)
:bow:
 
Sv: framtung, hjälp och tips?

träna först att han kan samla sig och bära sig själv i skritt. försök få honom att arbeta med bakdelen och "gå i form" .

mitt bästa tips är att ta hjälp utav en duktig instruktör!
allt för många hästar går på framdelen (framtunga och på bogarna) vilket som sliter väldigt mycket på hästen! även om man inte strävar efter massa aktion eller tävla på hög nivå så måste hästen regelbundet och ofta ridas i en hälsosam form och bära sig själv, -för att kunna hålla i längden.
 
Sv: framtung, hjälp och tips?

det låter vettigt! stundtals jobbar han riktigt fint med bakdelen.. man bara önskar att han kunde göra det hela tiden. :)

nu i senaste numret av islandshästen så var det en artikel som väckte många tankar hos mig. artikeln om form. jag känner mig nu jättesnurrig! hur ska hästen egentligen gå för att den ska "jobba rätt"? :confused:
 
Sv: framtung, hjälp och tips?

när hästen jobbar väl under sig och i korrekt form trampar den in under sin tyngdpunkt med bakbenen och välver ryggen och arbetar med den.
 
Sv: framtung, hjälp och tips?

Titta på skisserna så ser du vilken form som är bäst. DEn där bakbenen inte går bakåt pga att man drar ihop hästen fram utan man jobbar hästen bakifrån. Gammal sanning men många tror att man får med sig baken när man drar framifrån.
 
Sv: framtung, hjälp och tips?

Nu är kanske inte problemet riktigt samma då jag lägger allt mitt fokus på traven just nu, men när mitt lilltroll börjar lata sig i traven och bli framtung fick jag tipset att ligga på volten och flytta bakdelen. Även framdelsvändningar och skänkelvikningar som får hästen att aktivera bakdelen hjälpte oss massor. Få den att koppla att den har fyra ben att använda, jobba i ordentlig form med tramp (inga avknäppta nackar........) och genomarbetning av hela kroppen. Vanlig dressyr alltså ^^
 
Sv: framtung, hjälp och tips?

Vanlig dressyr är jätte bra ! som "MinOdinn" sa, flytta bakdelen och ligga på volt. Dock så hjälper det inte speciellt mycket om man inte har "ryttar känsla", .. om man inte vet när man ska korregera eller ge en eftergift.
Först bör man lära sig skillnad mellan trav, passtaktig, rollning osv. helt enkelt känna när takten är ren! i alla gångarter. Sedan måste man få upp en känsla, hur det ska kännas när hästen arbetar rätt. -bästa sättet att lära sig känna är genom att rida olika hästar och ha en kunnig -gärna instruktör! vid sidan som säger när det är bra och inte.. och som kan ge en tips på hur man ska göra för att få hästen att arbeta bättre.
Man bör också ha någon som "petar" på ens sits lite då och då, -då sits och balans är väldigt viktigt!
 
Sv: framtung, hjälp och tips?

Jag rider en häst som heter Skolli. Han är en jättefin silversvart kille med bra grundgångarter, MEN... han blir jättelätt framtung i tölten och har svårt att tänka "uppåt" i galoppen, som lätt blir en "långgalopp".
Har ni några tips på hur jag kan träna detta med min häst? Hur får jag honom att tänka uppåt? :)
:bow:
Kul! Med tanke på vart du bor och hur du beskriver honom så vet jag nog vilken Skolli du menar. Honom har jag också varit medryttare på en period, för omkring sju år sedan ute i Ås. Har dock inga tips på rak arm, men det är en fin häst. :)
 
Sv: framtung, hjälp och tips?

Kul! Med tanke på vart du bor och hur du beskriver honom så vet jag nog vilken Skolli du menar. Honom har jag också varit medryttare på en period, för omkring sju år sedan ute i Ås. Har dock inga tips på rak arm, men det är en fin häst. :)
Åh vad roligt!! Han är så fin nu, lilla killen. Det vore kul om du kunde beskriva hur du minns honom! :) Kul att höra om andras erfarenheter menar jag!
 
Sv: framtung, hjälp och tips?

Jag rider lektioner för en jätteduktig instruktör. Hos honom rider jag dock en annan häst, men nu dom senaste lektionerna så har vi jobbat jättemycket med just att flytta bakdelen. Det känns som att tipsen jag fått där ska jag verkligen föra över på Skolli! :)

Men är det någon som har något tips på hur jag kan träna för hur jag ska få honom att tänka "uppåt" i galoppen? Han rids regelbundet och har mycket bra kondition. :)
 
Sv: framtung, hjälp och tips?

Sägs om lite bommar och hoppning? Det får iaf mina hästar att sluta gå med näsan i backen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 017
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: Rosett
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp