Från stångbett, via kandar till tränsbett

Elanor

Trådstartare
Hej!

Jag har en häst som går och trivs väldigt bra på stångbett (Vi tävlar inom western till vardags men vill gärna börja rida lite dressyr också.). Hon vågar där ta stöd på bettet och hitta rätt form, även om vi inom western kanske strävar efter en något annorlunda kontakt med bettet. Däremot är hon snudd på omöjlig att rida på tränsbett! :crazy: I western tävlas hästarna från 6 års ålder (och från nationell nivå, vilket vi gör) på stångbett och en hand, vilket gjort att jag aldrig ridit speciellt mycket på tränsbett. Hoppar gör jag på kimblewick då hon kan bli väldigt stark.

Nu till min fundering. Hästen i fråga gillar alltså stångbett och tar fint, mjukt stöd när jag ber henne om det. Tanken slog mig att vända på utbildningen, och gå via kandar för att lära henne att få samma kontakt med ett tränsbett. Att man alltså rider med väldigt mjuk kontakt i både träns och stång, för att sedan succesivt lätta på stången tills hon går på endast tränsbett, och sedan plocka bort stången helt.

Jag vet inte varför hon är sådan med tränsbett. Antingen har någon gjort henne illa med det, eller så har hon helt enkelt aldrig blivit skolad ordentligt. Nu rider jag på ett rakt tränsbett, men framstegen är så frustrerande små! Känns inte som att vi kommer någon stans! När jag däremot rider på stång är hon så himla nöjd och avslappnad..

Problemet är alltså att hon inte vill/vågar ta stöd på tränsbettet. Hon är kollad i munnen och kroppen, och det är inget fel på henne (Även om hon har ett jäkla humör.. ;))

Tilläggas skall att jag inte ridit regelrätt dressyr sedan ridskoletiden, så all hjälp mottages tacksamt, men elaka kommentarer och påhopp får gärna stanna utanför tråden :) Jag är väl utbildad inom mitt område och kan hantera utrustningen, men i detta fall står och trampar...

Hoppas jag inte glömt någon information som borde varit här,. fråga gärna i så fall!
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

Har du provat oledat tränsbett som "start" ? Kan vara en väg mot sen delat då trycket över tunga/laner blir snarlikt stången .
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

Ja, rider på ett rakt tränsbett med fasta ringar! Det fungerar absolut bättre än delat, men ändå dåligt.
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

Är hon van att gå med tungfrihet med stången så kanske ett rakt tränsbett med tungfrihet kan vara något? Kan vara svårt att hitta men jag tror att Markus Holst kanske har.

Ett annat alternativ till kandaret är pelham med dubbla tyglar, så slipper hon ha mycket "skrot" i munnen.
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

jag skulle provat det om jag var du. Det finns många olika vägar att ta och det gäller att hitta vad som fungerar för hästen och dig. Bara för att det är en ovanlig väg behöver det inte vara fel. Det kanske är det rätta för er.
Ett annat alternativ att prova är att använda ett stångbett som går att sätta dubbla tyglar på. Då kan du använda stångtygeln mindre och mindre efter hand.
 
Senast ändrad:
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

Oftast när man möter hästar som ägarna upplever inte kan gå på tränsbett så beror det på att de inte är skolade ordentligt.

Vad är det för ras på din häst? Hur ser den ut i kroppen?
Hur gammal är den?

På stång får man ju effekten att man kan länga överlinjen och bettet verkar i en helt annan riktning än tränsbett. Stången verkar framåt nedåt om man använder den korrekt med ridning i eftergiften sas.
Ett tränsbett verkar ju mer uppåt.

På en häst som inte är skolad korrekt kan man då få en falsk känsla av att hästen är i form/på tygeln etc på stång(hack är detsamma).
Med tränsets uppresande effekt så kan hästen kliva av bettet uppåt om den inte är skolad att söka sig framåt nedåt av annat än stångens inverkan.
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

Tack för svar, alla!

Tuaphua: Intressant, det är ju helt rimligt som du säger, och jag misstänker som sagt att hon aldrig skolats ordentligt, vilket jag skäms över idag, att JAG inte tagit tag i det. Vad hennes första ägare gjorde kan jag ju dock inte rå för.. Men det är lätt att "gräva ner och glömma av" när man inte MÅSTE kunna rida ordentligt på tränsbett. :banghead:

Hon har inte direkt exteriören för sig, tyvärr. Hon är en American Paint, något lång rygg, korta ben och bär gärna huvudet högt. Har alltid haft svårt för att komma ner i formen, men kan detta hänga ihop med att hon inte vill ta stöd på bettet? Även när jag inte ber henne om någonting kan hon gå och greja med huvudet.
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

Tänker du typ pelham? Är inte så bevandrad i bettdjungeln :P
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

En tanke ang Pelhambett med dubbla tyglar: Kommer det verkligen ge samma inverkan som ett vanligt tränsbett om man endast använder de övre tyglarna? Känns som at balansen i bettet kommer rubbas, men jag kanske tänker helt fel? Tror aldrig har hållt i ett pelham..
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

Ja, hon har PSSM, som visserligen påverkar musklerna, men hon är relativt symptomfri och de dagar hon har svårt för sig kräver jag givetvis inte något speciellt av henne.

(För er som kanske inte vet vad PSSM är så är det en musklesjukdom som kan visa sig som stelhet, stapplighet, muskelvärk, ovilja och på hårt drabbade hästar rena anfall. Min häst har dock "bara" stelheten vissa dagar, hon är alltså ganska milt drabbad, och problem att länga steget. Dock mår en PSSM-häst bäst av att ridas och tränas, gärna tufft och mycket. Googla på det om ni är mer intresserade :))

Jag har svårt att tro att detta problemet har något att göra med hennes PSSM dock.. Då hade hon betett sig likadant på stång, eller hur? Jag tycker att jag ger henne alla möjligheter, och rider på samma sätt som med stång: Bakifrån och fram, och så mjukt uppfång i handen om jag vill att hon ska samla sig eller runda formen. Eller tänker jag fel?

Hon kollas regelbundet i munnen och där finns inga problem. Min syster är hästmassör (Lyx..) så hon kollas regelbundet i kroppen också.
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

Jag misstänkte att det var en häst av annan modell än halvblod/ridponny.

Jag har själv en ponny med rätt kass exteriör, milt uttryckt. ;)
Han är Islandskorsning, 4-gångare med kort, bred och lågt ansatt hals, överbyggd etc. Han är sas välvd åt fel håll av naturen.
Jag trodde länge han hade bettproblem. Tills jag insåg att jag bara var för dålig på att utbilda/rida själv. ;)
Han var inte skolad. På stång gick han fint. På tränsbett for huvudet upp, ryggen ned etc etc.

Det är inte ovanligt. Så du behöver inte skämmas!

Jag brukar börja för hand med såna hästar, i träns.
Där lär jag in ett signalsystem som betyder "sök dig framåt nedåt". Sen kan man ta med sig det upp i sadeln.
Dock behöver man tränare till den här metoden då den bygger så mycket på timeing för att inte få en häst som backar av från bettet.

Det är inte alls ovanligt för de hästar som inte är avlade för dressyr att vilja vara i en annan form. Man kan behöva hjälpa dem mer.
En del hästar kan man bara rida fram och försöka möta med en mjuk hand så kommer formen. Men de här som inte har någon tendens av det till naturen kan man behöva utbilda annorlunda.
Om inte annat kan man snabbare hjälpa dem hitta rätt.
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

Varför inte börja på kandar och sen minska och minska, någonstans får man ju börja och trivs hästen på stång så varför byta? :)

Vi har ett sto i stallet som bara trivs på pelham, ridits av en manlig ryttare innan och är allmänt "tung". Men nu efter mycket om och men kan vi blanda in ett vanligt tränsbett då och då.
Men mestadels rids hon på det bett hon gillar bäst, ett rakt pelham! :)
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

ea6f6f2e7f4511e282a322000a1f9709_6.jpg


Hittade ingen bättre bild från sidan än denna! Hon har som du säger svårt att länga överlinjen, men det måste väl gå att lära henne. Även gamla hundar osv.. ;-)

Beställde ett Pelham med tungfrihet igår, tror det är rätt väg att gå. Som någon sa så är kanske kandar lite väl mycket skrot. Hon hatar dessutom när bettet sitter för högt, och då kanske man inte får plats med två bett? Så vi provar på detta! Sen kommer jag så klart fortsätta skola på enbart tränsbett mellan varven också!

Red henne på rakt med fasta ringar igår, och ibland slappnade hon faktiskt av och gav mig några steg i rundad form! Himla härligt! Jag ska göra en ordentlig genomkoll på henne snart igen, bara för att vara säker, men hon är fräschare nu än på länge! :D
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

Har du testat att sätta upp någon duktig "engelskridande" ryttare som är bra med träns? Kanske hon bara behöver få en "aha"-upplevelse om att tränsbettet också kan vara riktigt trevligt när hon förstår ryttaren? :)

Ang bett så kan de små skillnaderna göra stort, vill du testa något annat så tipsar jag starkt om någon typ av anatomiskt bett. Var som natt och dag på min som ung!
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

Ja, lät en mycket duktig tjej rida henne en gång. Det gick inte alls :S Nu kanske bara de två inte funkade ihop, men hästen ställde sig mitt på ridbanan och vägrade röra sig. Nu skulle iofs denna ryttaren få prova Western, kanske blir skillnad om man tar ut någon som ska låta hästen prova istället. Ska se om jag kan komma på någon som lämpar sig! Är ganska kräsen med vem som får rida henne, då hon är van vid lite annorlunda hjälper, något jag inte vill "få förstört". Men en lyhörd dressyrryttare som lyssnar på vad jag säger vore absolut intressant att slänga upp! :)
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

Vilket stångbett som helst som hästen gillar och som man kan använda med dubbla tyglar.
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

Och varför rida på tränsbett öht?? Rid på kandar å stång om hon vill det! :)
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

Det finns ju en väldigt bra tränare, E.B, som rider både dressyr och western. Kan ju va värt ett ridpass på tränsbettet?
 
Sv: Från stångbett, via kandar till tränsbett

Och varför rida på tränsbett öht?? Rid på kandar å stång om hon vill det! :)

Som jag förstod det vill TS tävla dressyr, hästen kanske då inte är reda för så pass höga klasser där kandar krävs då hästen tävlas/rids i western sedan innan. =)
Det är en skillnad på western dressyr och klassik dressyr.

Till TS:
Jag tycker det låter som bra ide att börja på kandar om hästen trivs på det så hon får en positiv upplevelse av träns bett, man börjar rida på stången sen mer och mer på träns bettet.

Jag skulle även börja rida en dressyrtränare ibland för att få mer hjälp och en annan syn/tips/ideér från en som ser hästen i verkligheten. =)

Lycka till =)
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 364
Senast: Lycan
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 994
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 940
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp