Från Uppsala till Norrtälje sjukhus (galloperation)

Säger du nu ja, det betyder ju inte att det är så det kommer bli när du väl vaknar upp av narkosen. Tänk om du har så ont att du knappt kan andas, skall du då säga nej till morfin? Tycker det är bättre att du förbereder dig på att du kommer behöva morfin, men att du kan hoppa över det om du mot förmodan inte skulle ha så ont.

Jag har hört fler som inte behövt morfin alls vid operationer så det är inte något alla behöver. Enligt läkaren är det inte normalt att ha så ont att man knappt kan andas. Om så är fallet så är jag säkert inte ens vid medvetande. Jag har avstått morfin förut, och jag gör det nu också. Det är mitt val. Det finns annat som man kan få som man inte spyr av.
 
Säger du nu ja, det betyder ju inte att det är så det kommer bli när du väl vaknar upp av narkosen. Tänk om du har så ont att du knappt kan andas, skall du då säga nej till morfin? Tycker det är bättre att du förbereder dig på att du kommer behöva morfin, men att du kan hoppa över det om du mot förmodan inte skulle ha så ont.

TS är ju uppenbart skitnojig, tror du dina inlägg hjälper? Hon lär ju märka hur det blir och kommer befinna sig på ett sjukhus.
 
TS är ju uppenbart skitnojig, tror du dina inlägg hjälper? Hon lär ju märka hur det blir och kommer befinna sig på ett sjukhus.

Jag förstår väl det att hon är orolig, efterom hon har emetofobi. Just därför är det bättre att hon förbereder sig mentalt på att hon kanske måste ha morfin, men att hon kan be att bli väl förberedd med illamåendemediciner. Istället för att det kommer bli en chock när hon väl är i det läget.
 
Jag förstår väl det att hon är orolig, efterom hon har emetofobi. Just därför är det bättre att hon förbereder sig mentalt på att hon kanske måste ha morfin, men att hon kan be att bli väl förberedd med illamåendemediciner. Istället för att det kommer bli en chock när hon väl är i det läget.

"Tänk om du har så ont att du knappt kan andas, skall du då säga nej till morfin?" låter mest som nåt katastroftänkande, tänk om x händer! Vilket TS brukar vara rätt bra på själv så jag tror inte hon behöver hjälp med det. Och jag är rätt övertygad om att TS pratar om mediciner mot illamående.
 
Jag förstår väl det att hon är orolig, efterom hon har emetofobi. Just därför är det bättre att hon förbereder sig mentalt på att hon kanske måste ha morfin, men att hon kan be att bli väl förberedd med illamåendemediciner. Istället för att det kommer bli en chock när hon väl är i det läget.

Varje gång jag har haft kontakt med operationspersonerna så har jag sagt att dom får pumpa mig full med illamåendemedicin. Så det vet dom. Och eftersom man endast (om det går som det ska) får ont i själva såren så brukar man kunna klara sig på ipren/alvedon :) = jag vägrar morfin! ;D

Annars tycker jag att @Niyama skrev väldigt bra!
 
Sådärja! Då var operationen avklarad. Och ni anar inte hur fruktansvärt stolt jag är över mig själv. Att jag faktiskt gjorde det. Trots all panik jag hade, hur jag fick utsättas för folk som spydde omkring mig, så överlevde jag. Morfin slapp jag också. Eller ja, dom ville ge mig men jag vågade inte. Fick en Oxycontin eller något sånt, precis innan. Och massa extra medicin mot illamående.

Dock har jag lite frågor.

Ni som gjort, eller vet hur det funkar efter en galloperation:
Har ni haft svårt att gå på toa? Jag kan kissa, det går absolut att tömma blåsan. Men det tar tid. Kanske är njurarna som inte har kommit igång ordentligt? Kan ta upp mot 10-15min på toa innan det kommer något.

När var ni så pass stabila att ni kände er "friska"?
 
Sådärja! Då var operationen avklarad. Och ni anar inte hur fruktansvärt stolt jag är över mig själv. Att jag faktiskt gjorde det. Trots all panik jag hade, hur jag fick utsättas för folk som spydde omkring mig, så överlevde jag. Morfin slapp jag också. Eller ja, dom ville ge mig men jag vågade inte. Fick en Oxycontin eller något sånt, precis innan. Och massa extra medicin mot illamående.

Dock har jag lite frågor.

Ni som gjort, eller vet hur det funkar efter en galloperation:
Har ni haft svårt att gå på toa? Jag kan kissa, det går absolut att tömma blåsan. Men det tar tid. Kanske är njurarna som inte har kommit igång ordentligt? Kan ta upp mot 10-15min på toa innan det kommer något.

När var ni så pass stabila att ni kände er "friska"?

Oxycontin är ett morfinläkemedel. Av oxycontin kan man få svårt att kissa så när den är ur kroppen så bör kissandet fungera som vanligt igen. Även utav övriga mediciner du fick under/före/efter operationen kan man få svårt att kissa men när läkemedlen har gått ur kroppen brukar allt vara som vanligt igen.
 
Ja jo okej. Jag fick bara en tablett innan jag somnade. Det var i måndags. Just nu tar jag inga andra mediciner än Fragmin som ju är blodförtunnande sprutor samt ondansetron mot illamåendet.
 
Ja jo okej. Jag fick bara en tablett innan jag somnade. Det var i måndags. Just nu tar jag inga andra mediciner än Fragmin som ju är blodförtunnande sprutor samt ondansetron mot illamåendet.

Då borde problemen med kissandet försvinna snart. Det tar ett tag innan alla läkemedel försvinner ur kroppen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp