Frank Baines

Sv: Frank Baines

Tränsen med såna runda spännen??

Tjaaa...halvblod kanske. ;) :D

Nä, men tycker man bara om tränset tror jag att det passar på vilken häst som helst. :)

Sadlarna med kilbossor:
Rak rygg, upp till normal hög/lite högre manke
Passar korta ryggar också.
Bommen är mer böjd än vad stoppningen gör den till, så man kan lätt justera den litegrann så att den passar en lite mer svankig rygg. Tror inte det finns någon hoppsadel med kilbossor, det är nog bara dressyr coh allroundsadlarna. Men det kanske går att beställa, hör med FB så får du nog svar.

De rundbossade:
Snarlik sadlarna med kilbossor, men de är inte lika raka och de har inte samma möjligheter när det gäller att stoppa om sadeln efter hästen.

De permanentstoppade:
Mer böjda än de med kilbossor men de är ju inte jätteböjda i bommen. Inte som Prestige eller så...

Red en hopphäst som hade en FB sadel en gång. Den var helt sjukt smal i bomvidden trots att det var normal bom! Och väldigt dålig mankfrihet..

Dessutom var den hal som såpa. :p

Var det längesen?
För 4-5-6 år sen ändrade de bommarna och förmodligen ändrade de måttsystemet med. En MW tycker jag är väldigt bred, bredare än Stubbn 32. Ungefär som en Prestige 36, kanske lite smalare.

ett tag sen ja, 3 år kanske? vet inte vad modellen het men det var en flat, väldigt platt i sitsen.

Min pålle har en ganska kort, ngt svängd rygg och hööög manke.

Jag har en FB capriole dressyr på honom, strl W. Den var ngt för vid när jag köpte den, men nu sitter den som ett smäck. Lämnar hans manke ordentligt fri och vi båda trivs i den...

HUR bra som helst!! Pålle älskar den och jag älskar den.. sadelmakaren fick justera stoppningen lite i den, och den är alldeles, alldeles underbar!

han har ju lite manke och det var lite svårt att hitta en vid sadel som inte kom åt manken, men den här är perfekt! Inte nog med det så är den kanon på att placera en i en korrekt sits.. (ska jag skryta lite till??)

TACK för hjälpen förresten!

Hade en underbar svart sak för ett par år sedan. Gud vad jag älskade den sadlen.. Men men den va köpt på en tid då utprovade sadlar inte tillhörde vanligheten. Och jag gick från en PIAB Avent till en Frank Baines sadel. Den va nog typ 8 år när jag sålde den. köpte den ny för en 1/4 av priset typ för det va en repa i den..*himlar med ögonen*

Men men sen passade den inte mej den av för liten och inte hästen heller så den såldes med stor sorg i hjärtat.. :cry:

Har en Reflex som e underbar, den är absolut inte hal! mjukt o skönt läder, mjuk att sitta i. bara en liten kloss bak vilket gör att man inte blir så låst, men ändå får bra stöd. går därför bra att rida dressyr/markarbete i oxå.

En äldre modell (tror ej den görs längre) som hette Pasad eller nåt på U? Eller jag kommer inte ihåg vad den heter.... :confused:
Den var iallafall jättesmal i bommen!

Men Reflexen tkr jag är helt normal! Min häst är ganska svankig o rätt hög manke. ganska smal vid sidan av manken. sadelmakaren la i lite mer stoppning vid framvalvet så den skulle passa riktigt bra.

lägger in en bild oxå: (denna modellen finns i svart o ljusbrunt oxå, ca nypris 21000)
752347.jpg

har kollat efter info om denna sadel men hittar inte.

Är färgen light havanna fin?
är reflexen med rund eller kilbossor?

Finns med permanentstoppade bossor och vanliga rundbossor. Jag tror inte man kan beställa kilbossor.

Detta är havana brown:

de_reflexfoamCC.gif

Detta är newmarket tan:

de_elanfoamCC.gif

Ok.
Den ljusbruna var fin men vilken modell är det?

Reflexen var väll den översta?

ja har en frank bain excell dressyr:D passade min ponny bra men ja köpte en ny sen. min ponny är rund och har manke.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 942
Senast: Görel
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: clusia
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka