Bukefalos 28 år!

Fransk brösta istället för loksele?

Luna10

Trådstartare
Har från flera håll nu fått höra att de enda lokselarna som duger något till är Tärnsjös. En ny Tärnsjösele ligger dock liiite över min budget :sneaky:.
Jag har blivit rekommenderad att istället prova en fransk brösta.
Ponnyn som ska ha bröstan är en liten shettis strax under 90 cm hög. Den är tänkt att användas till lättare gårdsjobb, typ harva grusgångar, dra ut lite ved från skogen o.s.v.
Funkar en fransk brösta lika bra som en loksele till detta? Hur löser man i så fall fästning av draglinor i bröstan, det är ju spänne och ingen ring som på en loksele. Vill ju helst kunna använda linor i rep och kätting. Finns det färdiga lösningar eller måste man fixa det själv?
För närvarande körs han bara med rockard med Drive Outs syntetsele. Funkar bra och tycker han har plats för bröstan men jag vill ändå inte dra tyngre saker med den.
 
Sv: Fransk brösta istället för loksele?

Det är klart att det inte bara är Tärnsjös selar som duger! Helst bör det vara däckelbåge på lokselen och det är inte så lätt att hitta shettisselar med däckelbåge, men "läderdäckel" funkar ok.
 
Sv: Fransk brösta istället för loksele?

Jag hade länge en ITE-loksele. Hade den till allt från vanlig vagnskörning till harvning. Gick alldeles utmärkt! Så visst finns det annat än Tärnsjö som duger ;)
 
Sv: Fransk brösta istället för loksele?

Hade också en ITE sele till min ponny men bytte ut den platta däckeln till en däckel som var gjord för en stor sele (med bättre kvalité) och därmed bättre stoppad och den tryckte inte någonstans. Körde med flakvagn så det var inte speciellt mycket tyngd på däckeln.
Köpte även en French Collar till samma ponny när vi började tävla i sportkörning men det var mest för att kunna galoppera och svänga snävt.
Bröstselar med lösa bröstor använder man ju mest för att kunna galoppera och trava mer. Tror visst att du kan dra ved från skogen till husbehov med den selen du har nu om den passar bra.
 
Sv: Fransk brösta istället för loksele?

Tror visst att du kan dra ved från skogen till husbehov med den selen du har nu om den passar bra.

Men samma problem där, vill ha draglinor i rep, hur fäster jag dem vettigt?
 
Sv: Fransk brösta istället för loksele?

Visst går det att köra med andras än tärnsjös selar.

Huvudsaken är att det finns ställbara dragläder (inte nödvändigt men så mycket smidigare) och att selen är rejäl och hel. Bågdäckel är ju en klar för del också.
 
Sv: Fransk brösta istället för loksele?

Plockar upp tråden då jag också är intresserad av svaret.

Till körkunniga:
  • funkar det att dra tungt med en french collar? Alltså typ stock i skogen.
  • finns det i så fall nån smart lösning att fästa arbetsdraglinor i bröstan?
Jag har en tid letat efter loksele till rimligt pris för ett russ och hittar inget. Framförallt tycker jag att alla däcklar är så konstiga - bara en läderlapp i princip. Funderar då på om man kan använda däckeln till vår nuvarande sele vi har till rockarden och koppla på en fransk brösta, så kan vi dra lite småpinnar nån gång. Att slakta en loksele och få ihop med befintlig däckel känns betydligt krångligare.

Helst hade jag skaffat en loksele med bågdäckel, men det känns lite överkurs att specialbeställa och ta fram stora plånboken för kanske två tillfällen per vinter.
 
Sv: Fransk brösta istället för loksele?

Plockar upp tråden då jag också är intresserad av svaret.

Till körkunniga:
  • funkar det att dra tungt med en french collar? Alltså typ stock i skogen.
  • finns det i så fall nån smart lösning att fästa arbetsdraglinor i bröstan?
Jag har en tid letat efter loksele till rimligt pris för ett russ och hittar inget. Framförallt tycker jag att alla däcklar är så konstiga - bara en läderlapp i princip. Funderar då på om man kan använda däckeln till vår nuvarande sele vi har till rockarden och koppla på en fransk brösta, så kan vi dra lite småpinnar nån gång. Att slakta en loksele och få ihop med befintlig däckel känns betydligt krångligare.

Helst hade jag skaffat en loksele med bågdäckel, men det känns lite överkurs att specialbeställa och ta fram stora plånboken för kanske två tillfällen per vinter.

French Collar är ju ingen arbetssele utan då är det bättre med en loksele. Men har man en mindre ponny och ska dra ut en och annan lätt vedpinne så går det med alla slags selar. Menar du med arbetsdraglinor att det är en lina med krok på? Det går ju att häkta på kroken direkt på spännet när du drar lite lättare eller får du be sadelmakaren en adapter som passar i French Collar. Vi har syntetlinor så de tål en hel del så man kan dra harven på ridbanan och liknande.
Håller med om att läderdäcklarna på billiga selar brukar vara rätt kassa. Dock blir det inte mycket tyngd på däckeln om man kör med fyrhjuling eller bara med linor så de behöver kanske inte vara så där stora. Det går ju också att anpassa befintligt hos en sadelmakare eller borde man kunna "plocka ihop" något bättre om man handlar av en välsorterad selförsäljare.

Det känns som du skulle kunna använda din befintliga sele som du har till rockarden för att dra vedpinnar ett par gånger om året utan att behöva köpa ny sele.
 
Sv: Fransk brösta istället för loksele?

Tack för svaret. Underbart med kunniga människor som delar med sig.

Har en sån här sele http://adelssons.jetshop.se/brostsele--p-137-c-146.aspx och det kanske funkar att dra lättare ved med den. Men det känns som att bröstan kommer hänga "lös". Eller tänker jag fel? Å däckelns enda funktion blir ju att dra tömmarna igenom?

Ponnyn har också en sele med fast brösta som vi hade när vi tömkörde henne i början typ en sån här fast med bara en gjord http://www.hooks.se/product.aspx?productid=420232 skulle det kanske vara bättre att använda den i skogen? Så att selen liksom hänger ihop.

Eller är det trots allt smart att köpa billigast möjliga loksele (Bole) och använda den?

Eller så nöjer vi oss med att vi skapat en ponny som är körbar för rockard...
 
Sv: Fransk brösta istället för loksele?

Jag hade inte investerat i ny sele för att testa utan tagit det jag hade för att prova.

Prova vilken av dina selar funkar bäst med några lätta bitar och lägg på några tyngre när ni blivit varma i kläderna. Problemet med Hööks selen är oftast att den inte är så ställbar så när man kopplar på släpande last så blir det liksom upphängt i däckeln och du får ingen rak draglinje. Men eftersom det är en lägre häst så är kanske inte det något problem.
När hästen är i drag så tror jag att den lösa bröstan kommer på plats så jag gissar faktiskt att den funkar bättre men som sagt testa dig fram lite.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp