Fredsmäklaren Ryssland

MacVetaren

Trådstartare
Så har då Putin börjat bomba "IS" inne i Syrien. Efter att ha fått klartecken från duman idag så dröjde det inte länge innan bomberna föll. Tyvärr så missade man ju lite och träffade moderata rebeller som notarbetare Assad, även ett par civila dödades enligt uppgift.

Är någon förvånad? Är det verkligen någon som tror på Ryssland som en fredskämpe och världens frälsare? Speciellt med tanke på Krim och Ukraina?
 
Skälet till att Ryssland med sitt veto blockerat allt som säkerhetsrådet försökt göra med Syrien är strikt affärsmässiga. Då Libyen föll blev man i ett svep av med betalningen av vapenförsäljning för ungefär USD 5 miljarder.
Faller Assad-regimen blir man av med mångdubbelt mer än så.
 
Allvarligt talat vet jag inte om jag tror att störtandet av IS är Putins mål över huvud taget - jag tror inte att missilerna 'missade' sitt mål, snarare att Putins mål inte är det vi tror att det är. :grin:

Och om Ryssland är våra nya frälsare vill jag inte vara med. :yuck:
 
Så har då Putin börjat bomba "IS" inne i Syrien. Efter att ha fått klartecken från duman idag så dröjde det inte länge innan bomberna föll. Tyvärr så missade man ju lite och träffade moderata rebeller som notarbetare Assad, även ett par civila dödades enligt uppgift.

Är någon förvånad? Är det verkligen någon som tror på Ryssland som en fredskämpe och världens frälsare? Speciellt med tanke på Krim och Ukraina?
På CNN just nu så berättar de att Ryssland inte bombade isis utan assads fiender. Det är det US officiellt. anser att ryssarna har gjort. Just nu. De bränner på kriget.
 
Det tragiska med Syrien är att landet troligen går samma öde till mötes som Irak, Afghanistan, Libyen mfl. Dvs diktatorn försvinner, men kriget fortsätter i oändlighet då flera klaner ska slåss om territorium och makt.

Det kommer ju aldrig bli fred i den regionen.
 
Det tragiska med Syrien är att landet troligen går samma öde till mötes som Irak, Afghanistan, Libyen mfl. Dvs diktatorn försvinner, men kriget fortsätter i oändlighet då flera klaner ska slåss om territorium och makt.

Det kommer ju aldrig bli fred i den regionen.
Vilken diktator har försvunnit i Afghanistan, och lämnat maktvakuum efter sig?
Och på vilket sätt har den nya vändningen i Syrien försämrat Assads position?
 
Ok, ingen diktator i Afghanistan. Men kika som sagt på de andra länderna hur det har blivit när man har drivit bort diktatorn.
Försämrat Assads position? Allt jag konstaterar är att även om man mot förmodan skulle lyckas bli av med Assad så skulle landet inte automatiskt få fred för den sakens skull, utan kriget skulle fortsätta som innan.
 
Ok, ingen diktator i Afghanistan. Men kika som sagt på de andra länderna hur det har blivit när man har drivit bort diktatorn.
Försämrat Assads position? Allt jag konstaterar är att även om man mot förmodan skulle lyckas bli av med Assad så skulle landet inte automatiskt få fred för den sakens skull, utan kriget skulle fortsätta som innan.
Det som händer nu är ju att rebeller och kurder måste uppgradera sitt tvåfrontskrig mot ISIS och Assad till ett fyrfrontsdito mot även Turkar och Ryska flyganfall - där man i det senare fallet inte har det minsta skydd eller vapen mot.
Så fortsätter den här utvecklingen så cementerar vi den Islamiska Staten mellan Syrien och Irak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp