Freemax sadel!

Skogstroll

Trådstartare
Har varit och klämt på lite olika bomlösa sadlar till mina två breda damer. Fastnade för freemax på Börjes. Den svarta i läder menar jag då. Mjuk, lätt och skön att sitta i tyckte jag. är det en bra sadel? Hur håller den? Skön att rida i? Bra för hästen? Tycker själv den känns mer som en riktig sadel än andra bomlösa!

Sv: Freemax sadel!

Kan tillägga att mina är ardennerkorsningar, den ena VÄLDIGT bred, ingen manke, den andra något smalar över ryggen, med svagt markerad manke, nästan ingen alls.

Jag har en äldre Freemax, svart röd men ser inte ut som den svartröda Börjes har utan mer som den i läder.

Jag och hästarna ÄLSKAR den :love:

Måste bara fnula ut hur den nya hästen ska kunna ha den då han har S T O O R manke....
Annars vet jag inte vad jag ska göra :cry:

Så jag tror dina hästar kommer kunna ha en sådan sadel...

Underbart! Går det inte att sätta smalt koppjärn på din då? Jag har beställt en nu=)

Känns Freemaxen bred att sitta i, eller är sitsen mer som en vanlig sadel? Jag har en hbl/ardenner korsning som är relativt bred och med manke, men jag får ont i höften om jag sitter alldeles för brett.

Den är inte alls lika bred som andra bomlösa sadlar (dvs kuddmodellerna) Sitsen är som en vanlig sadel. googla den eller swök på freemax på hästnet så finns bilder:)

Hans manke är så hög att jag måste sy i en stor kil mitt fram, typ cutback, så han kan få upp manken "genom" framvalvet....
Och det har jag ingen lust med så nu brottas jag men en barbackapadd som jag ska försöka få till för honom genom att klippa upp framtill....

Menar du dressyrmodellen? Jag är med sugen på den, berätta gärna vad du tyckte när du får hem den! :)

Jag är lite inne på att köpa en freemax för skogsridning och ev dressyr.

Men jag skulle vilja höra era åsikter om den?

Det finns en dressyrvariant i syntet som jag främst tittar på, är även intresserad av "FREEMAX CLASS LEATHER" - evo. 3885:- resp 4585:-. Är någon av dessa sadlar något att ha?

Hästen främst i fråga är en storhäst som har en relativt lång rygg, med sadelläget långt bak. Ngt överbyggd. Liiten manke. Tendens till takformad rygg men som nu är musklad.

Andra hästen har rund, kort, rygg. Liten manke. Ej överbyggd.

Varför inte köpa en bomlös sadel helt utan koppjärn? Då kan du beställa paneler i den tjocklek du vill.

Vi hade hemma hoppvarianten i syntet om det är den du menar som finns i både dressyr och hopp. Vi blev väldigt besvikna. Sadeln känns som ett hafsverk, limkladd lite varstans, kardborre precis överallt för att få stadga och hålla ihop den. Det var till och med kardborre när man skulle lyfta kåpan och dra sadelgjorden. Vår häst tyckte att det var väldigt otäckt ljud för det är mycket och bred kardborre.
Hela sadeln knarrar av all kardborre när man satt i.
Obekväm att sitta i var den också. Ingen balanspunkt utan sitsen blev väldigt konstig. Sitsen är dessutom stenhård och trots att vi provade med bra pad kändes det som om den var väldigt hård mot hästen då hela sadeln är väldigt hård.

På bilderna på den så såg det ut som om man inte behövde pad, att den var uppbyggd ändå men det visade sig att så var det inte. Det är bara lite under bakvalvet som den är "delad" så att det ser ut så men måste alltså ha pad till den.
Den är absolut inte värd sitt pris för den kvaliten.

Den andra däremot har jag också haft hemma i lädervarianten och den var skön. Tyvärr behövde jag (som är handikappad) mer stöd än vad den gav så jag sålde den igen.
I skritt var den underbar och okej i trav men i galoppen så blev jag ostabil och ramlade framåt (vilket brukar vara mitt problem) men jag kan tänka mej att en frisk person sitter mycket bra i den. Helt klart värd att prova. Koppjärnen är enkla att ställa in och eftersom man kan sätta dem på väldigt olika sätt så fungerar den även för en lång manke.

Det finns en del på begagnat marknaden också till bra pris.

Den andra däremot har jag också haft hemma i lädervarianten och den var skön. Tyvärr behövde jag (som är handikappad) mer stöd än vad den gav så jag sålde den igen.
I skritt var den underbar och okej i trav men i galoppen så blev jag ostabil och ramlade framåt (vilket brukar vara mitt problem) men jag kan tänka mej att en frisk person sitter mycket bra i den. Helt klart värd att prova. Koppjärnen är enkla att ställa in och eftersom man kan sätta dem på väldigt olika sätt så fungerar den även för en lång manke.

Det finns en del på begagnat marknaden också till bra pris.

Intressant. Då dissar jag dressyrvarianten och kollar vidare på lädervarianten :)
Ny finns den för ca 4500:-, det känns överkomligt.

Nästa vecka kommer en åf för sensation förbi så ska jag få prova deras sadlarna. . . Innerst inne hoppas jag ju att någon sadel passar perfekt på fröken häst så jag slipper krångla mer med sadlar. Men det är sjukt mycket pengar i dagsläget och isf kommer jag inte kunna köpa den förrän efter sommaren :(

Till dom andra hästarna behövs inget järn utan där kör jag utan.
Testade bara att lägga på sadeln med en tjock fårskinnspadd under och eftersom den lättar så pass mycket framför och bakom kroppen när man sitter i den så ska det fungera utan problem....

Oj, en liten varning bara... har du en gång suttit i en Sensation så lär du inte vilja ha någon annan sadel.

;)

Skämt åsido, Sensation är underbara, jag har en hybrid och den byter jag aldrig bort.

Jag vill ha stabiliteten koppjärnet medför och för att få upp sadeln vid manken på ena hästen.

Min sadel är lika stabil som en bomsadel och den har inget koppjärn alls. Mankfriheten beror dels på hur utskuren sadeln är framtill, men också beroende på hur tjocka paneler man har, panelernas formoch hur de sitter.

Oj, en liten varning bara... har du en gång suttit i en Sensation så lär du inte vilja ha någon annan sadel.

Jo jag har förstått att du m fl fastnat för sensation ;)
Enda kruxet är som sagt att då blir det inte någon förrän efter sommaren, och jag kommer inte kunna rida fröken häst under vår och sommar.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Starlink
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur