Fri tillgång till överviktig unghäst?

Och som svar på din fråga hade jag övervägt alternativ fyra, om jag bara tog hänsyn till vikt/mat.

Följdfråga; du tror inte hästen kommer minska i vikt under hösten? Har den gått något på bete?
Tack för svar :)

Vi har hyfsat magert bete så hon har hållit sig i samma vikt som hon haft under höst/vinter/vår. Självklart kan hon ju minska i vikt om hon hamnar i en tillväxtfas men hittills har hon varit konstant lite rund sen en månad efter hon flyttade till mig.
 
Lugn i stormen - nu ber jag om råd och inte påhopp om att hon skulle leva ett dåligt hästliv utan kompisar och/eller med smärta. Hade jag tyckt att situationen inte var ett problem hade jag inte skapat tråden och frågat hur andra hade resonerat - men allt är inte svart eller vitt och jag vill gärna höra hur andra hade tänkt i liknande situation :) Näringsfattigt är inget relativt begrepp utan antingen innehåller maten mycket eller lite näring, men beroende på individ så klarar dom bättre eller sämre av det. Men om hon blir tjock på näringsfattig mat är alltså fri tillgång på näringsrik mat helt uteslutet för min del - mest det jag ville påtala. Hon har kompisar i sin egen ålder och leker men det var inte frågan. Vilket alternativ hade du valt, eller är alla uteslutna eftersom jag ska leta efter box också i din mening?
Det var inga påhopp, nu är det nog du som är lite känslig angående din häst. Prova läsa om och läsa rätt när du har lugnat dig.
 
Det var inga påhopp, nu är det nog du som är lite känslig angående din häst. Prova läsa om och läsa rätt när du har lugnat dig.
Jag har haft bibehållen vilopuls både första och andra gången jag läser ditt svar - så det är nog snarare du som behöver läsa om och inse att du inte svarat på frågan vilket är det enda jag önskar. Ser fortfarande inte att jag fått svar på frågan av dig, har du inget svar rekommenderar jag dig att söka dig till en tråd där du kan bidra med svar. Och för att förtydliga om du väljer att missförstå igen så är det fortfarande skrivet utan affekt, men jag startar inte en tråd om huruvida min unghäst ska få fri tillgång eller inte för att få inputs om att hon behöver fler lekkompisar - då hade jag startat en tråd om unghästars behov av leksällskap :)
 
Jag tror ju att få hästar klarar av fri tillgång dygnet runt utan att bli tjocka. Då ska det till andra faktorer som hård träning, kraftig tillväxt eller annat som gör att deras näringsbehov är högt. Eller låg näringsdrift så den inte äter konstant.

Det första du borde göra är att ordna en analys på födret så du vet vad du har att jobba med.
 
Jag tror ju att få hästar klarar av fri tillgång dygnet runt utan att bli tjocka. Då ska det till andra faktorer som hård träning, kraftig tillväxt eller annat som gör att deras näringsbehov är högt. Eller låg näringsdrift så den inte äter konstant.

Det första du borde göra är att ordna en analys på födret så du vet vad du har att jobba med.
Jo, det kan nog stämma rätt så bra - att det är svårt med fri tillgång annat än till travhästar i träning och liknande.

Yes - så fort balarna öppnas för hösten så ska analys tas, då blir det lättare att se om mina andra alternativ kanske inte skulle göra någon större skillnad alternativ skulle bli sämre/bättre. Men gissar att det kan vara som du säger att fri tillgång blir svårt i längden för min tjejs del 🤔
 
Det går alldeles utmärkt med fri tillgång på foder till de flesta sorters hästar, om fodret är lämpligt.

Hästar är skapade för att äta större delen av dygnet.

I en väl utformad lösdrift så fungerar det med fri tillgång, men då måste fodret vara analyserat, och utvalt så att det passar näringsmässigt för de hästar som befinner sig där.

Det betyder att inte vilka hästar som helst, kan sättas samman i en grupp, och ges samma foder.

Man behöver helt enkelt göra olika grupper beroende på behov av näring.

Finns det olika behov av näring, så får man ge ett foder som har väldigt låga näringsinnehåll, och ge tillägg de de som behöver mera.

Allt de här kräver planering, och att det finns mer än en grupp.
 
Det går alldeles utmärkt med fri tillgång på foder till de flesta sorters hästar, om fodret är lämpligt.

Hästar är skapade för att äta större delen av dygnet.

I en väl utformad lösdrift så fungerar det med fri tillgång, men då måste fodret vara analyserat, och utvalt så att det passar näringsmässigt för de hästar som befinner sig där.

Det betyder att inte vilka hästar som helst, kan sättas samman i en grupp, och ges samma foder.

Man behöver helt enkelt göra olika grupper beroende på behov av näring.

Finns det olika behov av näring, så får man ge ett foder som har väldigt låga näringsinnehåll, och ge tillägg de de som behöver mera.

Allt de här kräver planering, och att det finns mer än en grupp.
Jag håller med om att det visst går, men kräver lite pyssel.

Min stora har haft typ fri tillgång i hela sitt liv och inga problem alls med övervikt (men kan bli lite tunn ibland på våren). Är inte i hård träning heller.
 
Det går alldeles utmärkt med fri tillgång på foder till de flesta sorters hästar, om fodret är lämpligt.

Hästar är skapade för att äta större delen av dygnet.

I en väl utformad lösdrift så fungerar det med fri tillgång, men då måste fodret vara analyserat, och utvalt så att det passar näringsmässigt för de hästar som befinner sig där.

Det betyder att inte vilka hästar som helst, kan sättas samman i en grupp, och ges samma foder.

Man behöver helt enkelt göra olika grupper beroende på behov av näring.

Finns det olika behov av näring, så får man ge ett foder som har väldigt låga näringsinnehåll, och ge tillägg de de som behöver mera.

Allt de här kräver planering, och att det finns mer än en grupp.

Utmärkt som i att dom inte dör, ja. Bra mental hälsa pga ättiden, ja.

Men är hästen i Henneke 5, eller 7-8 eller högre? Övervikt är normaliserat, många ser det inte ens längre.

I princip 100% av hästarna jag har mött som haft fri tillgång har varit rejält överviktiga. Privatstall, ridskolor, skogsarbetande hästar. Jag har dock inte varit i travstall/galoppstall, där känns det som att det borde gå bra.

Det finns inte grovfoder som matchar de lägre behoven. Energin skulle behöva ligga på typ 6MJ/kg TS med en kvot på 7. Det existerar inte i Sverige.
 
Utmärkt som i att dom inte dör, ja. Bra mental hälsa pga ättiden, ja.

Men är hästen i Henneke 5, eller 7-8 eller högre? Övervikt är normaliserat, många ser det inte ens längre.

I princip 100% av hästarna jag har mött som haft fri tillgång har varit rejält överviktiga. Privatstall, ridskolor, skogsarbetande hästar. Jag har dock inte varit i travstall/galoppstall, där känns det som att det borde gå bra.

Det finns inte grovfoder som matchar de lägre behoven. Energin skulle behöva ligga på typ 6MJ/kg TS med en kvot på 7. Det existerar inte i Sverige.
Jag håller inte med.

Dels så finns det foder med lämpliga näringsvärden för de hästar man håller, jag odlar själv = bestämmer själv.
I år har det varit osedvanligt svårt att bestämma skördetidpunkt dock p.g.a. mycket extremt väder.

Dels så ser jag ytterst sällan överviktiga hästar som går på lösdrift och har fri tillgång, där ägare faktiskt analyserar fodret och grupperar hästarna efter deras behov.

Man kan inte hålla växande 1-2 åringar och vuxna, färdigvuxna, äldre hästar i samma grupp för det mesta.

Överviktiga hästar finns ju, oavsett lösdrift eller ej.
 
Jag håller inte med.

Dels så finns det foder med lämpliga näringsvärden för de hästar man håller, jag odlar själv = bestämmer själv.
I år har det varit osedvanligt svårt att bestämma skördetidpunkt dock p.g.a. mycket extremt väder.

Dels så ser jag ytterst sällan överviktiga hästar som går på lösdrift och har fri tillgång, där ägare faktiskt analyserar fodret och grupperar hästarna efter deras behov.

Man kan inte hålla växande 1-2 åringar och vuxna, färdigvuxna, äldre hästar i samma grupp för det mesta.

Överviktiga hästar finns ju, oavsett lösdrift eller ej.

Hur får du ihop en foderstat till en lättfödd häst, lätt motion, som bör väga 600kg och som på fri tillgång äter 20kg/dygn?
 
Hur får du ihop en foderstat till en lättfödd häst, lätt motion, som bör väga 600kg och som på fri tillgång äter 20kg/dygn?
Inga problem, jag har precis sådana hästar.

Något tilläggsfoder utöver grovfoder (inkl halmen i lösdrifterna) ger jag inte till sådana hästar. Förutom då salt och vid behov (behövs sällan) mineraler.

Jag väljer ut det/de partier med grovfoder som passar bäst för den aktuella gruppen med hästar.
Antag att jag har två hästar i den kategorin, det betyder att jag ska avsätta ca 20 rundbalar med lämplig analys till dessa.

Bland de ca 120 balar vi producerar normala år, där skördetidpunkt, gödslingsgrad, och vallväxter varierar på ett genomtänkt sätt för att skapa lämpliga foder för olika kategorier med djur, så tar jag fram det som behövs.

Det finns en anledning till att vi vill odla eget grovfoder på gården, nämligen att kunna ta fram det som behövs för våra djur.
 
Inga problem, jag har precis sådana hästar.

Något tilläggsfoder utöver grovfoder (inkl halmen i lösdrifterna) ger jag inte till sådana hästar. Förutom då salt och vid behov (behövs sällan) mineraler.

Jag väljer ut det/de partier med grovfoder som passar bäst för den aktuella gruppen med hästar.
Antag att jag har två hästar i den kategorin, det betyder att jag ska avsätta ca 20 rundbalar med lämplig analys till dessa.

Bland de ca 120 balar vi producerar normala år, där skördetidpunkt, gödslingsgrad, och vallväxter varierar på ett genomtänkt sätt för att skapa lämpliga foder för olika kategorier med djur, så tar jag fram det som behövs.

Det finns en anledning till att vi vill odla eget grovfoder på gården, nämligen att kunna ta fram det som behövs för våra djur.

...När du räknar på foderstaten till de individerna, hur många MJ överskott per dygn landar du på om du sätter in 20kg av ett existerande lågt energivärde, typ 8MJ/kg TS?
 
Gjorde en snabb test med hittepå hösilage, 10MJ/kg 85%ts.

1000006798.jpg
 
...När du räknar på foderstaten till de individerna, hur många MJ överskott per dygn landar du på om du sätter in 20kg av ett existerande lågt energivärde, typ 8MJ/kg TS?
Jag har slutat räkna på individnivå för många år sedan. Jag räknar på grupper istället.

10 mj/kg TS är ett mycket högt energivärde. Ett värde som jag önskar till fåren, men knappt når.

Skördat till häst vill jag vara nere under 8 mj/kg TS, helst mot 6.
 
Jag har slutat räkna på individnivå för många år sedan. Jag räknar på grupper istället.

10 mj/kg TS är ett mycket högt energivärde. Ett värde som jag önskar till fåren, men knappt når.

Skördat till häst vill jag vara nere under 8 mj/kg TS, helst mot 6.

Hästsveriges program har MJ per kg foder, jag la in 10MJ/kg och 85% ts. Vilket är ett ganska normalt värde. Men visst, låtom oss testa betydligt lägre.

Men du menar alltså att du lyckas få närmare 6MJ/kg TS? Det har jag bara sett på halm. Aldrig sett under 8MJ/kg TS.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 002
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej! Mina hästar går i lösdrift med begränsad fri tillgång (smhn). Det är en d-ponny och ett kallblod. De har gått här i drygt en...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej!:laugh: Jag får hem min unghäst från inridningen om dryga två veckor, han blev skadad i somras (slet av bicepsmuskeln) så han...
Svar
5
· Visningar
1 394
Foder & Strö Jag har en liten shettis på 2 år, ca 28månader som jag tycker börjar bli lite väl rund nu... Han har gått på ganska magert bete i sommar...
Svar
6
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp