Fri tillgång till överviktig unghäst?

Nej, alla kan inte gå på fri tillgång. Men att dra det så långt som att i princip ingen alls kan det är ju att ta i. Min ena väger ca 500 kg, tränas lätt (har varit skadad). Bete så länge det går och sen fri tillgång på ordentligt foder med höga värden (10,5 MJ/kg ts och 83 g smp/kg ts). Bedöms av veterinär till 5 på skalan. Hon äter när hon är hungrig, sen slutar hon äta. Vi har många på lösdrift med fri tillgång i vårt stall, skulle säga att minst hälften av dem är 5-6 på skalan. De som är högre är oftast de som knappt motioneras.
 
Nu har jag rensat några mindre trevliga inlägg och inlägg som citerar dessa. Skulle uppskatta om ni kan fortsätta att att hålla en trevlig ton i tråden.

/mod.
 
Det går alldeles utmärkt med fri tillgång på foder till de flesta sorters hästar, om fodret är lämpligt.

Hästar är skapade för att äta större delen av dygnet.

I en väl utformad lösdrift så fungerar det med fri tillgång, men då måste fodret vara analyserat, och utvalt så att det passar näringsmässigt för de hästar som befinner sig där.

Det betyder att inte vilka hästar som helst, kan sättas samman i en grupp, och ges samma foder.

Man behöver helt enkelt göra olika grupper beroende på behov av näring.

Finns det olika behov av näring, så får man ge ett foder som har väldigt låga näringsinnehåll, och ge tillägg de de som behöver mera.

Allt de här kräver planering, och att det finns mer än en grupp.

Jag undrar, återigen, var du hittar ett sånt foder? Mitt fjordsto åt lätt 20 kg på fri tillgång, det motsvarar mer än dubbla hennes behov (45 MJ). Det lägsta jag hittat har varit 5 MJ/kg foder.
 
Mina halvblod och shettisen håller sig väldigt fina på fri tillgång på lösdrift, de äter när de vill men står inte och äter konstant. Beroende på analys så får de tillskott om de behöver, annars täcker grovfodret deras behov.
 
Det ser ändå ut som du har flera alternativ vilket är lite lyxigt 🙂

Jag tänker att hösten kanske hjälper till nu när gräset inte ger lika mycket?
Sen hade jag gått längre promenader.
Annars är det om man kan placera maten på ett annat ställe i hagen? Som gör att de rör sig mer (vet inte alls hur de ser ut nu)
 
Mina halvblod och shettisen håller sig väldigt fina på fri tillgång på lösdrift, de äter när de vill men står inte och äter konstant. Beroende på analys så får de tillskott om de behöver, annars täcker grovfodret deras behov.

Det tror jag också är hela nyckeln till om fri tillgång fungerar eller inte. Min häst verkar reglera grovfoder väldigt bra men inte gräs. Gräset behöver begränsas men när jag väl börjar fodra grovfoder (med hög kvot och låg energi och socker) i slutet av året så är det inte alls så att han parkerar sig där. Inte ens dagar med skitdåligt väder då de knappt rör sig ut i hagen står de och äter hela tiden. De käkar och vilar men ersätter ju betande med mat och åtgången går upp lite. Men han brukar inte äta mer än ca 10 kg torrt hösilage/dag som mest typ. Då är det två hästar på ca 1 ha välskötta hagar så de är ju aldrig lervälling och nedbetade på hela ytan utan hästarna går stor del av dygnet ute och petar i sig samt bor i Skåne så växer ju stor del av året.
 
Det ser ändå ut som du har flera alternativ vilket är lite lyxigt 🙂

Jag tänker att hösten kanske hjälper till nu när gräset inte ger lika mycket?
Sen hade jag gått längre promenader.
Annars är det om man kan placera maten på ett annat ställe i hagen? Som gör att de rör sig mer (vet inte alls hur de ser ut nu)
Jo verkligen, finns många bra alternativ i området så det är jag tacksam för :)

Vi får hoppas att det hjälper ja. Har också varit inne på att diskutera lösningar med nuvarande stallägare, men inte kommit på något optimalt alternativ… Dom har ju grusad och fin yta där dom äter nu och någon paddock paradise variant kan ju funka men då lär dom behöva gå genom lera rätt mycket då hela hagen inte är uppgrusad 🤔 Bra synpunkt oavsett - man kan ju ”börja gräva där man står” istället för att flytta också
 
Jo verkligen, finns många bra alternativ i området så det är jag tacksam för :)

Vi får hoppas att det hjälper ja. Har också varit inne på att diskutera lösningar med nuvarande stallägare, men inte kommit på något optimalt alternativ… Dom har ju grusad och fin yta där dom äter nu och någon paddock paradise variant kan ju funka men då lär dom behöva gå genom lera rätt mycket då hela hagen inte är uppgrusad 🤔 Bra synpunkt oavsett - man kan ju ”börja gräva där man står” istället för att flytta också

Jag har tracksystem med stripbete sommartid men det hjälper ju inte om hästarna går upp även under vintern. Tar alltså ner tråden på de flesta ställena efter hand på hösten och sätter upp igen på vårkanten. Så beror lite på ens behov :)
 
Jag har tracksystem med stripbete sommartid men det hjälper ju inte om hästarna går upp även under vintern. Tar alltså ner tråden på de flesta ställena efter hand på hösten och sätter upp igen på vårkanten. Så beror lite på ens behov :)
Nej precis, betet är lättare att reglera känner jag också - men hon har som sagt hållit sig i jämn vikt nu under sommaren (kanske tom gått ner några kilo tack vare att dom har magert bete och får leta efter maten jämfört när balen står framför näsan hela tiden 😂). Så mest vintern jag oroar mig för framförallt på sikt när energibehovet minskar då hon växer mindre, men då pratar vi långsiktigt - lite till ska hon förhoppningsvis växa 😁
 
Nej precis, betet är lättare att reglera känner jag också - men hon har som sagt hållit sig i jämn vikt nu under sommaren (kanske tom gått ner några kilo tack vare att dom har magert bete och får leta efter maten jämfört när balen står framför näsan hela tiden 😂). Så mest vintern jag oroar mig för framförallt på sikt när energibehovet minskar då hon växer mindre, men då pratar vi långsiktigt - lite till ska hon förhoppningsvis växa 😁

Förstår! Alltid ett pussel 🙈
 
Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på maten men bett om det, maten är dock slagen på gamla ängar dvs inga insådda vallar och en ren gissning är att det är rätt näringsfattigt. Bedömer henne till en 7:a på niogradiga skalan dvs precis över normalhullsgränsen, inte smällfet. Hon är 150 cm i dagsläget och beräknas bli ca 155-160 dvs liten storhäst. Under det dryga året jag ägt henne har ju oron över att hon blivit lite tjock dykt upp - vill inte att hon ska få problem med överviktsrelaterade sjukdomar i framtiden samt onödigt slitage på leder. Hon har en vuxen helsyster som är smällfet på dom bilder jag sett så utgår från att jag har det att vänta när hon slutar växa om hon får fri tillgång - men man kan ju aldrig vara säker då det är olika individer. Samtidigt är det otroligt viktigt att hon får tuggtid annars lär ju oron bestå av risk för magsår istället.

Jag har därför utforskat olika alternativ:

1. Stå kvar på nuvarande lösdrift och acceptera att hon är lite rund, försöka motionera henne så gott det går i hennes ålder.

2. Flytta till en lösdrift där det är fri tillgång på hösilage dagtid men nattetid endast foderhalm (vet inte om dom hinner proppa i sig det dom vill under dagen iallafall kanske och att det inte gör så stor skillnad?)

3. Flytta till en lösdrift där fordring sker var 5:e timme dygnet runt med timers. Där skulle hon isåfall gå med ponny med fånghistorik som äter ca 5 kg torrhö om dagen (dvs hennes giva måste vara i paritet till ponnyns med hänsyn till att unghästen eventuellt äter snabbare). Det hon inte kan få samtidigt som ponnyn ges separat när ponnyn är ute ur hagen, för att min häst ska komma upp i rätt minimum TS per dygn.

4. Flytta till en lösdrift där utfodring sker var 4:e timme dygnet runt men dagsgivan är ca 10 kg torrhö dvs inte fri tillgång men ändå relativt mycket för hennes del - vet dock inte var hennes ”tjockisgräns” går eftersom hon idag kan proppa i sig bäst hon vill på fri tillgång, vet inte hur mycket hon äter på ett dygn.

Hur hade du gjort om det var din häst? :)

Min erfarenhet är att det finns många gräsligt dåliga grovfoder och att kunskapen om vad hästar behöver samt vilken vall man skall ha för häst (många producerar inte spec för hästar) varierar väldigt mycket. Kan man inte själv välja att köpa rätt foder utan måste använda det den som tillhandahåller platsen har, är det bättre att välja en begränsad giva, analysera och försöka kompensera med kontrollerade fodergivor. Så har alt. 4 god utevistelse hade jag valt det alternativet.
 
Min erfarenhet är att det finns många gräsligt dåliga grovfoder och att kunskapen om vad hästar behöver samt vilken vall man skall ha för häst (många producerar inte spec för hästar) varierar väldigt mycket. Kan man inte själv välja att köpa rätt foder utan måste använda det den som tillhandahåller platsen har, är det bättre att välja en begränsad giva, analysera och försöka kompensera med kontrollerade fodergivor. Så har alt. 4 god utevistelse hade jag valt det alternativet.
Tack för ett informativt svar - grovfoder är verkligen en djungel 😅 Ska bli spännande att se vad analysen säger i nuvarande stall, men som du säger ligger alternativ 4 bra till annars om en flytt blir aktuell (det är lösdrift så utevistelsen är inget problem 😄).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 002
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej! Mina hästar går i lösdrift med begränsad fri tillgång (smhn). Det är en d-ponny och ett kallblod. De har gått här i drygt en...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej!:laugh: Jag får hem min unghäst från inridningen om dryga två veckor, han blev skadad i somras (slet av bicepsmuskeln) så han...
Svar
5
· Visningar
1 394
Foder & Strö Jag har en liten shettis på 2 år, ca 28månader som jag tycker börjar bli lite väl rund nu... Han har gått på ganska magert bete i sommar...
Svar
6
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp