Frikort/högkostnadsskydd

BernT

Trådstartare
Jag har betalat strax över 3000 kr senaste 12-månadersperioden för sjukvård och sånt. Allt utom 300 kr (uteblivet besök) ska ingå i frikort. Plus ca 500 kr för mediciner.
Är det inte ett tak på 1100 kr? Kan jag få tillbaka allt som är överskjutande? Är ju ca 2400 kr det handlar om ändå. Räcker det med att ringa till landstinget som man fått fakturor och så från eller måste man gå tillväga på något annat sätt?
 
Det är nog lite olika från landsting till landsting, men när det gäller sjukvård så får man här hålla reda på kvitton själv, och när man når 1100 så påpekar man detta vid nästa besök, och får då ett frikort, men betalt är betalt. Om man inte har hållit reda på det, så kan man inte få tillbaka pengar. Läkemedelskostnader sker allt automatiskt med.
 
Jag har betalat strax över 3000 kr senaste 12-månadersperioden för sjukvård och sånt. Allt utom 300 kr (uteblivet besök) ska ingå i frikort. Plus ca 500 kr för mediciner.
Är det inte ett tak på 1100 kr? Kan jag få tillbaka allt som är överskjutande? Är ju ca 2400 kr det handlar om ändå. Räcker det med att ringa till landstinget som man fått fakturor och så från eller måste man gå tillväga på något annat sätt?

I Stockholms läns landsting får man en högkostnadskort som det stämplas i vid varje besök, när man nått upp till gränsen får man då automatiskt ett frikort. De stämplar alltså i var man varit, datum och hur mycket det kostade.
 
Hmm okej. Kan man be landstinget skicka kopia på alla fakturor för besök? Jag har inte direkt hållit koll, betalat och kastat fakturorna (vet att man egentligen ska spara fakturor men har ju betalat via internetbanken så orkade inte spara såna "onödiga" fakturor. Men jag vet att det är runt 3000 kr.
 
Man måste hålla koll själv på vad man betalat. På mitt stämpelkort från LT Dalarna står det uttryckligen: "Som patient måste du själv bevaka att vårdgivaren löpande noterar erlagd patientavgift på kortet samt att sista avgiften före frikort kan vara lägre än ordinarie besöksavgift'".

Är den första avgiften långt ifrån den andra tidsmässigt kan man tjäna på att stryka den osv.
 
Taget, ser ju inte ljust ut iaf. Kan ju alltid ringa och fråga iaf.
Annars är 600 för en arbetsplatsolycka så det borde iofs min förra arbetsgivare betala samt ytterligare 300 för en remiss de 'tvingade' mig att gå på helt i onödan, ska kolla med HR om de ersätter det (det brukar de) sen vet jag att mitt försäkringsbolag ersätter ytterligare 600 för annat besök eftersom det var efter en olycka. Så då får jag ju tillbaka en del ändå, och i fortsättningen hålla koll på frikort om jag behöver vård eller så.
 
Här går det automatiskt in i datorn nu, stämpelkorten är borta och när datorn kommit på att man är uppe i rätt summa för frikort kommer ett glatt brev med det fina kortet hem i brevlådan :D
Det är sällan jag har med mig det dock, men här i stan verkar de se det överallt ändå.

Det du KAN göra är att ringa Ekonomiavdelningen och fråga om det finns någon hjälp att få. Men tar du alla besök på faktura? Tillkommer inte fakturaavgift då? (här kostar de flesta besöken med faktura 70:- extra) I så fall kan det ju vara det som har dragit iväg för dig.
 
Om du vet var du varit och när så kan du ta dig dit och få kortet ifyllt i efterhand. De kan se i sina system huruvida besöket är betalt och när. Gör så på varje mottagning du varit och se hur det ser ut. Visst kan du ringa, men du måste ha kortet ifyllt också.

Tänk på att olika mottagningar kan ha olika datorsystem/datorprogram (tex sjukhus och vårdcentraler) så det innebär att man inte kan se alla besök på ett ställe om det andra stället du varit på har annat system. Däremot kan man se på sitt eget system. För den summan och de besök du betalat för men som skulle varit frikort får du därefter ringa till ett ställe som har hand om sådana ärenden. Jag har tappat ordet just nu (kan det vara patientservice mån tro), men det får du garanterat information om på senaste stället du varit på. Du måste ha alla stämplarna för att kunna gå vidare.

Förresten, mediciner ingår inte i vårdens frikortsystem utan det är ett annat högkostnadskort (gräns 2200 kr) som apoteken har. Registrera dig på tex apoteket.se så kan du själv se dina recept och hur du ligger till på ditt högkostnadskort där. Där behöver du inte ha koll eftersom alla apotek ser ifall du har frikort eller inte på medicinen. Det funkar automatiskt där.
 
Här går det automatiskt in i datorn nu, stämpelkorten är borta och när datorn kommit på att man är uppe i rätt summa för frikort kommer ett glatt brev med det fina kortet hem i brevlådan :D
Det är sällan jag har med mig det dock, men här i stan verkar de se det överallt ändå.

Det du KAN göra är att ringa Ekonomiavdelningen och fråga om det finns någon hjälp att få. Men tar du alla besök på faktura? Tillkommer inte fakturaavgift då? (här kostar de flesta besöken med faktura 70:- extra) I så fall kan det ju vara det som har dragit iväg för dig.
Ja i Uppsala har ni ju E-journal också, vilket vi först fick i Skåne i mars i år. Jättepraktiskt tycker jag att det är! Dock flyttade jag i augusti till ett landsting som knappt vet vad Mina Vårdkontakter är :banghead: och som ligger på lägst användningsfrekvens i hela landet.
Dock är det bestämt att E-journal ska finnas i hela landet till slut, men Sörmland lär väl vara sist där med! :D
 
@Enya

Lät som en del jobb, testar nog med förra jobbets HR-avd istället eftersom flera av fakturorna är pga arbetsskada.
Medicin äter jag inget alls i vanliga fall så har inget behov av att regga på Apoteket tror jag. Var bara nu för ett tag sen när jag fick hur mycket antibiotika som helst utskrivet. Men det är långt kvar till 2200 så det behöver jag ju inte tänka på.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 394
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp