”Frisk” häst i sjukhage?

Skriv varför så slutar folk tjata. Har du fått en plats i ett annat stall men tillträde först om några månader? Prata med dom, det kanske går att tidigarelägga.

För mig så är det liksom obegripligt att inte flytta direkt... min häst går först, behöver jag flytta så gör jag allt jag kan för att göra det omedelbart. Är situationen allvarlig tar jag hellre en dyr mellanlandning på en större anläggning innan jag får tillträde till den jag tänkt stå i sen.
För vissa hästar är ju en flytt dock extremt påfrestande och man kanske vill undvika att flytta den fler gånger än nödvändigt då.
 
För vissa hästar är ju en flytt dock extremt påfrestande och man kanske vill undvika att flytta den fler gånger än nödvändigt då.
Ja absolut :). Men om min häst riskerade att riva upp en senskada i nuvarande situation så hade det för mig varit prio att omedelbart lösa problemet utan att det blir 3 månader ensam i sjukhage i väntan på flytt. Några veckor i sjukhagen medans jag letade nytt ställe hade jag kunnat ta dock (det blir ju fler turer till stallet per dag för att promenera hästen och se till att den får lite stimulans, det kan vara svårt att orka med det i flera månader).

Kanske till och med läge att hyra in sig på en månad hos en tränare, två flugor i en smäll :).
 
Ja absolut :). Men om min häst riskerade att riva upp en senskada i nuvarande situation så hade det för mig varit prio att omedelbart lösa problemet utan att det blir 3 månader ensam i sjukhage i väntan på flytt. Några veckor i sjukhagen medans jag letade nytt ställe hade jag kunnat ta dock (det blir ju fler turer till stallet per dag för att promenera hästen och se till att den får lite stimulans, det kan vara svårt att orka med det i flera månader).

Kanske till och med läge att hyra in sig på en månad hos en tränare, två flugor i en smäll :).
Men, bara ta och ge dig!!! Inse att det kanske finns anledningar och orsaker som du inte har en aning om eller inte har med att göra?

Ja, du är otroligt redig som utefter DIN situation kan släppa allt och bara flytta din häst. Åtminstone kunna vara duktig och kunna skriva på nätet. Så otroligt redigt och duktigt.

Aldrig funderat på att andra kan ha annorlunda situationer och förutsättningar än du?
 
Ja absolut :). Men om min häst riskerade att riva upp en senskada i nuvarande situation så hade det för mig varit prio att omedelbart lösa problemet utan att det blir 3 månader ensam i sjukhage i väntan på flytt. Några veckor i sjukhagen medans jag letade nytt ställe hade jag kunnat ta dock (det blir ju fler turer till stallet per dag för att promenera hästen och se till att den får lite stimulans, det kan vara svårt att orka med det i flera månader).

Kanske till och med läge att hyra in sig på en månad hos en tränare, två flugor i en smäll :).
Ts skrev att hon inte kunde flytta hästen tidigare och den ska väl gå i sjukhagen för att inte skada sig mera:)

Tränare varför?
 
Ts skrev att hon inte kunde flytta hästen tidigare och den ska väl gå i sjukhagen för att inte skada sig mera:)

Tränare varför?
Japp, och då är jag en usel hästägare. Som inte prioriterar min häst.
Fattar inte heller varför jag skulle skicka den till en tränare
 
Var kan jag hitta att man inte behöver uppsägningstid vid kontraktsbrott?

Jag kan fortfarande inte flytta imorgon. Tror jag skrivit det säkert 20 gånger i denna tråden. Inte för att vara otrevlig men det börjar blir ganska tröttsamt.
Nu skrev jag det svar du svarade på i måndags, så rätt långt tillbaka i tråden. Så vet inte riktigt varför du drar upp det igen flera dagar senare när du dessutom redan hade svarat på det jag skrev innan? 🙃

Det finns nog någonstans att googla fram, men om det står i kontraktet så hade jag hållt hårt på det och vägrat betalat för någon uppsägningstid, evt hade jag skrivit något brev jag skrivit att dom brutit mot eget kontrakt och djurvälfärd som anser en häst som har en lång skada skall få springa i hagen och lämnas själv. Men äntligen spelar det väl inget roll eftersom du inte kan flytta ändå? 🤷‍♀️

Ser ingen som helst anledning att älta på, du kan inte flytta din häst pga olika anledningar, så då spelar mitt svar ju ingen roll ändå, så känner bara- leave at that?
 
Japp, och då är jag en usel hästägare. Som inte prioriterar min häst.
Fattar inte heller varför jag skulle skicka den till en tränare

För att det kan vara ett gyllene tillfälle att vidareutbilda sin häst och sig själv och som bonus slipper du ha kvar hästen på tokstället tills flyttlasset kan gå?

Jag förstår nog inte frågan haha, varför skulle man inte vilja göra det om man har någon bra i närheten? Alltid har man nåt man kan jobba med.
 
För att det kan vara ett gyllene tillfälle att vidareutbilda sin häst och sig själv och som bonus slipper du ha kvar hästen på tokstället tills flyttlasset kan gå?

Jag förstår nog inte frågan haha, varför skulle man inte vilja göra det om man har någon bra i närheten? Alltid har man nåt man kan jobba med.
Men alltså, ta bara och lägg ner.
I mitt fall handlar det inte om vilja. Är det så himla svårt att förstå? Utbildningstall om du inte förstått det är också en flytt.
 
Senast ändrad:
Japp, och då är jag en usel hästägare. Som inte prioriterar min häst.
Fattar inte heller varför jag skulle skicka den till en tränare
Jag hade hellre haft hästen i sjukhage en period än att flytta stackarn två gånger på några månader.
För att det kan vara ett gyllene tillfälle att vidareutbilda sin häst och sig själv och som bonus slipper du ha kvar hästen på tokstället tills flyttlasset kan gå?

Jag förstår nog inte frågan haha, varför skulle man inte vilja göra det om man har någon bra i närheten? Alltid har man nåt man kan jobba med.
Men va?
Bara va?

I vilken värld vill alla hästägare passa på att vidareutbilda sin häst?!

Och vad vet du om ts hon kanske själv är beridare eller som tusentals andra hästägare nöjd med sin häst och den nivå dom är på.

Den klick du tydligen tillhör tillhör inte majoriteten vanliga hästägare.

Men kul för dig att du kan hosta upp tusentals extra och skicka iväg din häst på utbildning lite spontant 😅
 
TS det kan ju helt enkelt vara så att folk med lite andra perspektiv och kommunikationssätt än du försöker bidra till en lösning på ditt problem? Blir lite illa till mods av riktningen den här tråden tagit, men det går såklart att läsa och tolka allt på väldigt olika sätt.
 
TS det kan ju helt enkelt vara så att folk med lite andra perspektiv och kommunikationssätt än du försöker bidra till en lösning på ditt problem? Blir lite illa till mods av riktningen den här tråden tagit, men det går såklart att läsa och tolka allt på väldigt olika sätt.
Eller så har en del otroligt svårt att inse att jag inte kan flytta den just nu. Oavsett om det är nån annanstans eller ett utbildningsstall. En flytt är en flytt.

Att jag inte kan flytta den verkar ju få andra att vilja slå sig för bröstet ”jag hade minsann gjort det för min häst”. Hur ger det ett annat perspektiv? Att jag inte prioriterar min häst?
 
Eller så har en del otroligt svårt att inse att jag inte kan flytta den just nu. Oavsett om det är nån annanstans eller ett utbildningsstall. En flytt är en flytt.

Att jag inte kan flytta den verkar ju få andra att vilja slå sig för bröstet ”jag hade minsann gjort det för min häst”. Hur ger det ett annat perspektiv? Att jag inte prioriterar min häst?
Ja, det kanske var olika lätt för olika personer att greppa exakt hur din situation ser ut eftersom informationen kring den är begränsad, men det är just det jag menar med olika sätt att kommunicera.

Andra perspektiv = förklara vad personen tyckte kunde vara fördelen med att hyra in sig hos tränare.

Jag tänker att folk är motiverade att hjälpa och lösa problem här på forumet. Och nej, alla kanske inte uppfattar situationen exakt som den är så snabbt som du hade velat. Ingen av oss här vet ju mer än det du berättar, så lite förståelse får man kanske ha för att folk spekulerar eller frågar upprepat kring varför den mest uppenbara lösningen inte är en möjlighet. Sen står det dig såklart fritt att sätta gränser för hur mycket du vill dela med dig av, men igen blir det kanske mer förståeligt då att ju mindre specifik information folk får desto mindre blir chansen att svaren är relevanta.

Jag förstår också att man får taggarna utåt när någon antyder att man inte prioriterar sin hästs välmående, eller när man upplever det så i alla fall. Och det står dig självklart fritt att tycka förslag är omöjliga/dåliga.
Men, jag tycker bara det är trist när diskussionen slutar i att folk hånas för sina förslag här, särskilt när det är folk som berättat att de är autister, vilket kanske gör att man blir påmind om att det faktiskt finns olikheter i ens sätt att processa information och diskutera kring den.
 
Ja, det kanske var olika lätt för olika personer att greppa exakt hur din situation ser ut eftersom informationen kring den är begränsad, men det är just det jag menar med olika sätt att kommunicera.

Andra perspektiv = förklara vad personen tyckte kunde vara fördelen med att hyra in sig hos tränare.

Jag tänker att folk är motiverade att hjälpa och lösa problem här på forumet. Och nej, alla kanske inte uppfattar situationen exakt som den är så snabbt som du hade velat. Ingen av oss här vet ju mer än det du berättar, så lite förståelse får man kanske ha för att folk spekulerar eller frågar upprepat kring varför den mest uppenbara lösningen inte är en möjlighet. Sen står det dig såklart fritt att sätta gränser för hur mycket du vill dela med dig av, men igen blir det kanske mer förståeligt då att ju mindre specifik information folk får desto mindre blir chansen att svaren är relevanta.

Jag förstår också att man får taggarna utåt när någon antyder att man inte prioriterar sin hästs välmående, eller när man upplever det så i alla fall. Och det står dig självklart fritt att tycka förslag är omöjliga/dåliga.
Men, jag tycker bara det är trist när diskussionen slutar i att folk hånas för sina förslag här, särskilt när det är folk som berättat att de är autister, vilket kanske gör att man blir påmind om att det faktiskt finns olikheter i ens sätt att processa information och diskutera kring den.
Fast jag har skrivit till densamma person säkert 20 gånger att jag inte kan flytta. Väldigt konkret autist eller inte. Ändå får jag samma svar om hur redigt man själv flyttat och grejat för sin häst för hästens skull. Till sist tröttnar man. Och mer tjat om att jag skall skriva ut varför.

Orsaken till att jag inte kan flytta den just nu är som den är, det är väl bara att köpa läget att det går inte oavsett orsak tänker jag.
 
Fast jag har skrivit till densamma person säkert 20 gånger att jag inte kan flytta. Väldigt konkret autist eller inte. Ändå får jag samma svar om hur redigt man själv flyttat och grejat för sin häst för hästens skull. Till sist tröttnar man. Och mer tjat om att jag skall skriva ut varför.

Orsaken till att jag inte kan flytta den just nu är som den är, det är väl bara att köpa läget att det går inte oavsett orsak tänker jag.
Ok, märker att vi inte kommer någon vart. Önskar dig lycka till med hästen oavsett.
 
Jag läser tråden som tydlig i att TS vill göra ”rätt” för sin hästs behov, fysiskt och mentalt, men är snävt begränsad.

Det är en pissig situation med två dåliga alternativ. Hade alternativet att flytta NU funnits så hade det ju inte funnits något dilemma. Har svårt att tänka mig att någon skulle välja att stanna kvar i ett stall med den typ av stall/hästägare TS beskriver längre än nödvändigt, och TS säger ju själv att det handlar om en begränsad tid. Anledning till att det inte är möjligt med flytt NU är totalt ointresserant - det är ju som sagt inte där dilemmat ligger?
 
TS det kan ju helt enkelt vara så att folk med lite andra perspektiv och kommunikationssätt än du försöker bidra till en lösning på ditt problem? Blir lite illa till mods av riktningen den här tråden tagit, men det går såklart att läsa och tolka allt på väldigt olika sätt.
Lösningen på problemet blev ju sjukhagen tills vidare? Räcker inte det?
 
Ja, det kanske var olika lätt för olika personer att greppa exakt hur din situation ser ut eftersom informationen kring den är begränsad, men det är just det jag menar med olika sätt att kommunicera.

Andra perspektiv = förklara vad personen tyckte kunde vara fördelen med att hyra in sig hos tränare.

Jag tänker att folk är motiverade att hjälpa och lösa problem här på forumet. Och nej, alla kanske inte uppfattar situationen exakt som den är så snabbt som du hade velat. Ingen av oss här vet ju mer än det du berättar, så lite förståelse får man kanske ha för att folk spekulerar eller frågar upprepat kring varför den mest uppenbara lösningen inte är en möjlighet. Sen står det dig såklart fritt att sätta gränser för hur mycket du vill dela med dig av, men igen blir det kanske mer förståeligt då att ju mindre specifik information folk får desto mindre blir chansen att svaren är relevanta.

Jag förstår också att man får taggarna utåt när någon antyder att man inte prioriterar sin hästs välmående, eller när man upplever det så i alla fall. Och det står dig självklart fritt att tycka förslag är omöjliga/dåliga.
Men, jag tycker bara det är trist när diskussionen slutar i att folk hånas för sina förslag här, särskilt när det är folk som berättat att de är autister, vilket kanske gör att man blir påmind om att det faktiskt finns olikheter i ens sätt att processa information och diskutera kring den.
Men skicka hästen på utbildning?

Det finns skogsmullar
Det finns många som är nöjda med sin häst och rider för tränare hemma ibland.
Det finns hästägare som själva är så pass duktiga på att rida att hästen inte behöver skickas iväg.
Och ska hästen skickas iväg har många inte ekonomi att slänga ut flera tusen extra bara sådär utan det behöver planeras.

Tycker det tipset bara var riktigt drygt och förstår ts som redan förklarat för just den personen att hästen inte ens kan flyttas.

Plus att vi vet ingenting om ts häst eller ts som ryttare så att ta för givet att hästen behöver utbildas är ju bara ännu drygare.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 732
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 291
Senast: FUNNY
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 593
Senast: Blyger
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 618
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp