Friskhetsintyg vid export!

Hera

Trådstartare
Vad sker när distriktsveterinären gör "friskhetskollen" innan export.
Vad ingår i den undersökningen?

Hästen är redan klinikbesiktigad...

//Hera :)

Sv: Friskhetsintyg vid export!

Inom EU gäller det att en officiell veterinär ska skriva ett hälsointyg tidigast 48 timmar innan resan där det framgår att hästen är frisk enligt de hälsokrav som gäller inom EU. Intyget gäller under tio dagar. Under den tiden kan hästarna resa obegränsat mellan länderna inom EU samt Norge, Andorra och Färöarna. Veterinären ska även kolla så att passet överensstämmer med den häst som ska resa.

När jag har rest med häst till EU land kollade DV på hästen i stallgången, lyssnade på hjärtat, kollade slemhinnorna och kontrollerade att pass och häst stämde överens, det tog ca 10 minuter.

När vet kollade mina som skulle flytta till norge så kollade hon att de inte var halta, snoriga, temp, pass och chip.
ca 15min tog det för sto+föl

mvh
Maria

Har funderat på det där med hälta.... rent hypotetiskt -om man säljer tex ett avelssto som är kroniskt halt eller egentligen vilken häst som helst som är halt/har rörelsestörning av någon anledning -nu menar jag inte en akut hälta som kräver vård utan en kronisk som hästen kan leva med om man säger så.

Eller om man ska lämna tillbaka en häst till ägaren i säg Norge, och den är halt/har en rörelsestörning.

Hur bedöms det? Får den inte åka då?

Avsikten är att förhindra smittspridning, om vet kollar hälta så är det förmodligen för att lite snabbt försöka avgöra om det finns något som av djurskyddskäl talar mot transport. Är hästen kroniskt halt men transporterbar utan att skadan riskerar att förvärras eller orsakar hästen smärta eller andra problem under transporten borde det inte vara några problem.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 721
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 588
Senast: Squie
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
22 806
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: aleeza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna