Bukefalos 28 år!

Fröer och plantor..

R

Revontuli

Är det någon som har köpt Mr fothergills pots of flavour? Finns på bland annat Rusta. Köpte en sån med körsbärstomater, men sambon råkade kasta instruktionerna. Mina är planterade i onsdags och jag har 7 plantor i en sån kruka, dom flesta inne på sina andra blad och ca 3-4cm höga.. Men jag kan inte komma ihåg om dom skulle växa i krukan resten av livet eller om jag skulle omplantera i större krukor? Tänkte om någon köpt samma och sparat instruktionerna, kan ni kanske hjälpa mig?


/Revo tackar för hjälp! :bow:
 
Sv: Fröer och plantor..

Oj, hoppsan. Postade först på senior men såg att tråden blev flyttad. Och vips har jag upptäckt ett nytt ställe på buke!
 
Sv: Fröer och plantor..

Visst är det fantastiskt hur många rum här finns i bukepalatset! :D

Kan dock inte hjälpa dig med huvudfrågan. (Min gissning är dock att omplantering till separata krukor krävs när plantuslingarna börjat växa ur sin nuvarande bostad.)
 
Sv: Fröer och plantor..

Om de får växa kvar i såkrukan blir de inte höga, och några tomater lär du nog inte heller få.

Skola om dem i varsin kruka eller mjölkpaket med planteringsjord när de fått två bladpar var. De behöver större behållare/krukor och mycket gödsel när du planterar om dem ute sedan. :bump:
 
Sv: Fröer och plantor..

Ett tips som jag har fått av min svärmor är att man inte ska omskola i för stor kruka, utan börja mindre och omskola flera gånger istället och välja större kruka allt eftersom. Detta för att befrämja ett kraftigare rotsystem.

Jag vet inte om svärmor har rätt, men jag tror det, hon brukar få väldigt fina tomatplantor.
 
Sv: Fröer och plantor..

Det stämmer så bra det, så gör jag ju också efter tips från min mor och mormor!
Tomatplantor kan gärna sättas så djupt det går vid varje omplantering, då de utvecklar nya rötter från stjälken, och blir stadigare och får bättre rotsystem :bow: .
 
Sv: Fröer och plantor..

Mmm. Har för mig att det stod på anvisningarna att det bara var att så - och vattna. Men då måste jag antagligen tänka om. Vad har jag gett mig in på :crazy: Det som skulle bli en liten kruka tomater på fönsterbrädan verkar ju bli sju monsterplantor :eek:

tack för tipsen iallafall. Så om några dagar ska jag alltså omplantera i mjölkpaket. Undrar varför man isåfall fick med en jättestor kruka.. Går det att låta ett eller två skott växa kvar i den krukan?
 
Sv: Fröer och plantor..

En jättestor kruka?
Jag trodde det var något sånt där "drivhus" i plast du köpt, jag känner inte till det märke du beskrev men jag känner väl till tomatfrön ;) .
I en stor kruka kan de förstås stå längre, men de bör då inte vara sådda i såjord utan i kraftigare jord så att de inte får näringsbrist.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp