frostgräs,kolik o fång

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare anni0001
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 282
A

anni0001

Vad är det i frostgräset som orsakar kolik? (om det nu stämmer att det KAN orsaka kolik men flera fall här hemma har fått det som anledning till anfallet av vet - att hästen käkat frostgräs)

Hur vanligt är det?

Shettisen går med munkorg - har gjort hela sommaren men har käkat gräs o inga fångkänniningar. När kan man ta av honom munkorgen? Äter gräs o hö idag.

Har förr aldrig någonsin tänkt på att frostgräs kunde orsaka kolik o blev nojjig nu eftersom åringen har lite känslig mage. Dock får jag ju ha dem inne till mitt på dagen om de INTE ska peta i sig frostgräs :confused:

Sv: frostgräs,kolik o fång

Jag vet inte så mkt om kolik.

Men däremot så är fruset gräs olämpligt för en häst som är i riskzonen för fånganfall! Våren med det första gräset och hösten med frostnätterna är de farligaste betesperioderna för ev fånghästar. Så om jag hade haft en sådan shettis och den går på ett bete med frostgräs där andra hästar får kolik så hade jag inte tagit av ngn munkorg i första taget. Min ponny går med munkorg men är inte ute ens med den på när det är fruset.

Däremot så ska man nog inte vara hysteriskt orolig för fruset gräs. Vi har två hästar som går ute 24h om dygnet och som förhoppningsvis ska göra det ett tag till. Men det är vad jag tror.

han får nog ha munkorgen ett tag till...

jag har alltid haft hästar ute trots frostgräs o aldrig märkt något så tänkte kolla lite hur vanligt det kan tänkas vara med kolik pga frostgräs.

På mina 28 år med egen häst har jag haft kolik, som jag kan sätta i samband med frostigt eller "halvruttet övervuxet vintergräs" kanske 3 gånger.
Så, hos mig kan jag inte påstå att det har varit vanligt...

ok. Jag har hört om två fall, ett i höst och ett förra hösten så därför började jag undra hur vanligt det EGENTLIGEN är eller om det råkade vara tillfälligheter... kanske det är så. Jag har aldrig haft nån som reagerat på frostgräs.

Ang frost o fång så är jag mkt medveten om hur farligt det är - min undran var mest om det finns någon tidpunkt där gräset inte längre innehåller farliga mängder fruktan så han kan slippa munkorgen, eller om han får ha den på till snön faller....

Balderum Norr - har inte tid att läsa nu men ska göra det sen!

Liknande trådar

Foder & Strö Fodrar alltid med ett analyserat grovfoder av god hygienisk kvalité och anpassar foderstat efter individ. Men nu för några dagar sedan...
Svar
11
· Visningar
4 218
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 719
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage... 2
Svar
22
· Visningar
5 071
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på... 2
Svar
29
· Visningar
7 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka