Fruset ensilage - fång?

sthu

Trådstartare
Jag satt och funderade lite i eftermiddags.

Frostgräs kan ge fång.
Ensilage är i princip inplastat gräs. (Jag har inte så stor koll på själva konserveringsprocessen eller något sånt..)

Vad händer om ensilaget fryser?
Ofarligt att äta, eller lite smålömskt precis som frostgräset?

Bara en tanke som slog mig, så där i största allmänhet.

Sv: Fruset ensilage - fång?

Det ensilerade gräset är ju tämligen dött, så det borde ju inte reagera med att samla på sig fruktaner. Däremot medför fruset foder alltid en risk för kolik, ev med störd tarmflora -> risk för fång.

Allt som stör tarmfloran kan orsaka ett fånganfall på en känslig häst.
Fruset hösilage är inte bra alltså.

Dum fråga kanske men
Gäller det bara när det är fruset?
Eller även om det har varit fruset och sedan tinat? (antar att det inte är farligt)

Mén alla jag har sett med hösilage, förvarar det ju utomhus, och här är det då nästan alltid kallt på vintern.
Tycker det låter skumt att det skulle vara farligt med fruset hösilage.

tror inte det är nån fara min häst går på fri tillgång på ensilage i hagen, dom sätte ut hela balar på en höhäck och den står där tills den är uppäten. Nu blir detju snö och så på den, men har inte märkt något på min häst eller alla andra som går där i hagen.

Ja, det var det som fick mej att undra. Man ser ju många som har ute balarna (jag med).
Men det borde alltså inte vara någon fara på samma sätt som frostgräs? Intressant, måste jag säga.

Dum fråga kanske men
Gäller det bara när det är fruset?
Eller även om det har varit fruset och sedan tinat? (antar att det inte är farligt)

Det var en bra fråga! Någon som vet?

Svar från både foderexpert, veterinär samt Analycen (analyserar bla foder) är att fruset hösilage/ensilage och kanske även till och med hö (!!) ska undvikas eftersom det finns risk för fång. Höet var de osäkra på, men ville inte utesluta det som en möjlighet. På hösilage och ensilage var de alla tre övertygade.

att det gäller när det är fruset är jag helt övertygad om, men hur är det med hösilage som legat ute och sen tagits in och tinats upp innan hästarna får det? är det ff farligt då?

fruset foder öht stör ju magen, tror det har mest med det att göra, inte med fruktaner...

Litar väl på Tant Ester o Hopp-o-galopp:bow:

Jag är hundra på att min val. fick det av mycket o fruset hösilage.
Har i år tyvärr hösilage igen pga höbrist, men har valt ett väldigt torrt sådant.

Svar från både foderexpert, veterinär samt Analycen (analyserar bla foder) är att fruset hösilage/ensilage och kanske även till och med hö (!!) ska undvikas eftersom det finns risk för fång. Höet var de osäkra på, men ville inte utesluta det som en möjlighet. På hösilage och ensilage var de alla tre övertygade.

delvis knapplån

jag tror inte heller att det kan ha ngt med fruktaner att göra men vet ej säkert.
Fruset hö??? Det kan inte vara mkt i hö som fryser. Jag kan tycka att det borde hinna bli uppvärmt?

enligt en veterinär (på en föreläsning jag var på) så visar tydligen nya tester att fruset gräs å grovfoder kan orsaka fång, men riktigt hur eller varför fattade jag inte...

att det gäller när det är fruset är jag helt övertygad om, men hur är det med hösilage som legat ute och sen tagits in och tinats upp innan hästarna får det? är det ff farligt då?

fruset foder öht stör ju magen, tror det har mest med det att göra, inte med fruktaner...

Det vet jag tyvärr inte, vi tog aldrig upp frågan. Synd att jag inte tänkte på det!! Jag ska dock träffa en annan veterinär imorgon (Göran Å) som ska ha sårvårdskurs med oss. Ska försöka komma ihåg att fråga honom! :idea:

Fruset hö??? Det kan inte vara mkt i hö som fryser. Jag kan tycka att det borde hinna bli uppvärmt?

Frågan gällde storbal hö som står ute dygnet runt. Det blir frost på detta och speciellt om det snöat eller regnat = höet är lite fuktigt/blött.

man ska heller inte ge fruset ens till dräktiga ston, det är en förhöjd risk att de resorberar.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 369
Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som... 2
Svar
31
· Visningar
4 880
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen... 2 3
Svar
46
· Visningar
6 115
Senast: Korven
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 696
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V