FTX eller självdrag

Amha

Trådstartare
Har vi några insatta här? Miljövetare kanske?

Vi saknar helt ventilation i huset. Huset är byggt för självdrag och oljepanna. Oljepanna är bytt mot elpanna och fönster med isolerglas är satta :banghead: Det har gjort att det är mögelproblem på vinden. Nu ska vi byta ut taket och passar på att dra in ventilation också men vi funderar på vad vi ska välja. Min farfar kör på ftx och menar att på 10 år har vi tjänat in pengarna pga värmeåtervinning utöver att det är mycket trevligare luft i huset men nu har frågan om framtidens klimat ser ut här hemma som en del i valet.

Säg att vi sätter självdrag. Det är ju betydligt billigare att installera. Blir det varmare i Sverige ligger det bra till även på sikt trots att kostnaderna för uppvärmning ökar i närtid. Säg att det skulle gå åt andra hållet så det blir kallt vinner man ju på ftx. Då återvinner man ju både viss värme och förbrukar därmed mindre i uppvärmning. Med det kommer frågan hur man kan tänka sig att den utvecklingen skulle se ut. Blir det tjocka isar så man inte kan bo här alls på en gång då och att man därmed inte kan bo här eller någonstans då? Det skulle ju kännas ruttet att installera svindyrt system som inte alls går med vinst på sikt som vi hört där ett betydligt billigare system gjort ett bra jobb.

Hur ska man tänka? Finns det någon möjlighet att förutspå något eller får man gissa hejvilt och överväga fördelar och nackdelar med systemen efter dagens förutsättningar? Prislapparna vi har fått är ca 50' för att ordna ett självdrag och dryga 100' för ftx. Alla utom en som varit här för offert har sagt ftx utan att blinka, såklart. Det är dyrt och genererar säkert en hel del pengar för installatören. Det är inte lätt att ha hus...
 
Vad är det för slags hus och var i Sverige ligger det?

Hur stort är huset?

Hur gammalt är huset?

Vilka material är huset byggt med?

Hur ser vinden ut? Vilken typ av isolering finns där?

Finns skorstenen kvar?

Vilken sorts "firmor" har lämnat offerter?

Den enklaste lösningen för självdrag på vinden, för att slippa mögel, är en eller två ventiler i varje gavel, där man kan reglera luftströmmen tills det blir lagom.

Kostar några tusenlappar att köpa ventiler och installera. Inga 50-tusen. Kan göras själv.

Om resten av huset huset blivit för tätt, men skorstenen finns kvar, och kan användas för att släppa ut luft, så behövs bara ett rimligt antal ventiler för att ta in uteluft (placeras oftast vid eller under fönstren), och att någon kanal på skorstenen går att använda.

Det är några decimeterstora hål som ska borras, och standardventiler som ska sättas in. Om det ska kosta 50-tusen kronor, så måste endera huset vara väldigt stort, eller byggt i något väldigt speciellt material, så att själva borrandet blir väldigt komplicerat.

Ett komplext, eldrivet system för att få till lite värmeåtervinning, där vinsterna är lägre än vad som påstås i reklamen, skulle jag aldrig satsa på i ett gammalt hus. Jag gissar att huset är minst från 1970-talet om det byggts för oljeeldning en gång i världen?

Istället för att lägga massor med pengar på FTX, lägg endera pengar på: bergvärme/jordvärme och en ackumulatortank eller skaffa solceller och börja producera egen el.
 
Har vi några insatta här? Miljövetare kanske?

Vi saknar helt ventilation i huset. Huset är byggt för självdrag och oljepanna. Oljepanna är bytt mot elpanna och fönster med isolerglas är satta :banghead: Det har gjort att det är mögelproblem på vinden. Nu ska vi byta ut taket och passar på att dra in ventilation också men vi funderar på vad vi ska välja. Min farfar kör på ftx och menar att på 10 år har vi tjänat in pengarna pga värmeåtervinning utöver att det är mycket trevligare luft i huset men nu har frågan om framtidens klimat ser ut här hemma som en del i valet.

Säg att vi sätter självdrag. Det är ju betydligt billigare att installera. Blir det varmare i Sverige ligger det bra till även på sikt trots att kostnaderna för uppvärmning ökar i närtid. Säg att det skulle gå åt andra hållet så det blir kallt vinner man ju på ftx. Då återvinner man ju både viss värme och förbrukar därmed mindre i uppvärmning. Med det kommer frågan hur man kan tänka sig att den utvecklingen skulle se ut. Blir det tjocka isar så man inte kan bo här alls på en gång då och att man därmed inte kan bo här eller någonstans då? Det skulle ju kännas ruttet att installera svindyrt system som inte alls går med vinst på sikt som vi hört där ett betydligt billigare system gjort ett bra jobb.

Hur ska man tänka? Finns det någon möjlighet att förutspå något eller får man gissa hejvilt och överväga fördelar och nackdelar med systemen efter dagens förutsättningar? Prislapparna vi har fått är ca 50' för att ordna ett självdrag och dryga 100' för ftx. Alla utom en som varit här för offert har sagt ftx utan att blinka, såklart. Det är dyrt och genererar säkert en hel del pengar för installatören. Det är inte lätt att ha hus...

Vårat hus är också byggt för självdrag, blivit tätat med tilläggsisolering, nya fönster och dörrar. Vi har redan ventiler på vinden, dock så är dom inte tillräckliga. Vi har låtit elektriker installera ny fläkt i badrummet, som går dygnet runt men ökar vid användning. Dessutom har vi köpt ventiler att sätta i sovrum och vardagsrum. Arbetet gör vi själva! Prislapp, mja ca 4500kr! Han som besiktade vårt hus trodde att det skulle räcka med de återgärderna :)
 
Installera något själv är verkligen inte aktuellt. Så händiga är vi inte här :o

Huset är massproduktion från 60-talet. Alla av den här sorten har problem, särskilt med vindarna. Detta trots att man behållit självdrag, dvs inte installerat nya fönster. Där man har satt isolerglas lossnar tydligen tapeter från väggarna. Tack och lov är våra bara målade.

I detalj vet jag inte hur systemet skulle se ut och har inte kommit mig för att fråga då vi fortfarande inte vägt fördelar mot nackdelar men delar av det hela skulle vara mekaniskt för att få ut luften från övervåningen. Där verkar det inte alls finnas några kanaler heller iom att det bara är sovrum. Det är vidrigt att vara där uppe sommartid. Fuktigt och extrem värme. I övrigt skulle gamla kanaler användas. Han berättade även att det inte skulle bli den klassiska storm genom huset-känslan jag fått av självdrag i andra hus.

Vi har ventiler på vind orginal som inte ger ett smack, ja förutom mögel då. Övriga hus i området har fått komplettera med någon slags fläkt som drar ut luften, de som brytt sig. Enligt de som varit här bör problemet med vindarna försvinna när man får cirkulation.

Tveksamt om det skulle gå att komma fram med el i badrummet för att installera fläkt. Möjligen utanpåliggande, vet inte om man gör så idag dock. Ventilen där går rätt in i skorstenen. Inget drag alls där.

Angående hur bra återvinningen är på ftx har jag hört att de inte når riktigt till vad man gör reklam för men inte långt därifrån. Detta enligt folk som jobbar med dem och har dem i sina hus.

Naturligtvis kollade jag upp firman, alla som har varit här faktiskt då jag tyvärr inte har kontakter inom ventilation och måste ta in okända. De har hundratals bra recensioner online så något bra gör de ju bevisligen om de inte har en speciell nisse anställd för uppdraget. Solceller har vi kollat på tidigare men väntar av olika anledningar efter att ha plöjt info om dem.
 
Installera något själv är verkligen inte aktuellt. Så händiga är vi inte här :o

Huset är massproduktion från 60-talet. Alla av den här sorten har problem, särskilt med vindarna. Detta trots att man behållit självdrag, dvs inte installerat nya fönster. Där man har satt isolerglas lossnar tydligen tapeter från väggarna. Tack och lov är våra bara målade.

I detalj vet jag inte hur systemet skulle se ut och har inte kommit mig för att fråga då vi fortfarande inte vägt fördelar mot nackdelar men delar av det hela skulle vara mekaniskt för att få ut luften från övervåningen. Där verkar det inte alls finnas några kanaler heller iom att det bara är sovrum. Det är vidrigt att vara där uppe sommartid. Fuktigt och extrem värme. I övrigt skulle gamla kanaler användas. Han berättade även att det inte skulle bli den klassiska storm genom huset-känslan jag fått av självdrag i andra hus.

Vi har ventiler på vind orginal som inte ger ett smack, ja förutom mögel då. Övriga hus i området har fått komplettera med någon slags fläkt som drar ut luften, de som brytt sig. Enligt de som varit här bör problemet med vindarna försvinna när man får cirkulation.

Tveksamt om det skulle gå att komma fram med el i badrummet för att installera fläkt. Möjligen utanpåliggande, vet inte om man gör så idag dock. Ventilen där går rätt in i skorstenen. Inget drag alls där.

Angående hur bra återvinningen är på ftx har jag hört att de inte når riktigt till vad man gör reklam för men inte långt därifrån. Detta enligt folk som jobbar med dem och har dem i sina hus.

Har du pratat med en s.k. Ventilationsfirma (eller flera) eller med en erfaren byggare?

Naturligtvis kollade jag upp firman, alla som har varit här faktiskt då jag tyvärr inte har kontakter inom ventilation och måste ta in okända. De har hundratals bra recensioner online så något bra gör de ju bevisligen om de inte har en speciell nisse anställd för uppdraget. Solceller har vi kollat på tidigare men väntar av olika anledningar efter att ha plöjt info om dem.
 
Ventilationsfirmor plus byggare. Jag tror att det är typ 5-6 ventilationsfirmor som har varit här. Enda anledningen till att den som gav en lösning på någon slags självdrag var att vi bad om att hålla oss mellan ca 50-100'.
 
Ventilationsfirmor plus byggare. Jag tror att det är typ 5-6 ventilationsfirmor som har varit här. Enda anledningen till att den som gav en lösning på någon slags självdrag var att vi bad om att hålla oss mellan ca 50-100'.

Ventilationsfirmor vill sälja ventilation, inte lösa ditt problem på bästa och förhoppningsvis billigaste sätt.
FTX tjänar dom bra med pengar på, eftersom det är tillräckligt svårt att förstå hur det fungerar helt enkelt.

Jag har bott i ett 70-talshus med FTX system, i östra Svealand. Tekniken räckte inte alls så långt som det påstods.

Du kommer sannolikt inte att spara särskilt många kronor i uppvärmningskostnader, och bara i bästa fall löser FTX eventuella fuktproblem. Fuktproblemen kan behöva sin egen lösning, och sedan är FTX en möjlig lösning för att spara uppvärmningskostnad.

En gång till:
Vilka material är huset byggt i?
Regelstomme med isolering och panel?
Lättbetong och puts?
Ungefärlig boyta respektive bottenyta?
1 eller 1,5 eller 2 plan?
Källare/inte källare? Krypgrund? tät grund?
Är vinden kall, med så att säga isoleringen "på golvet" (ovanför innertaket)? Eller är yttertaket isolerat?

Var i landet finns huset?

Har ni pratat med kommunens energirådgivare? De är ofta duktiga, kunniga och, inte minst opartiska. Finns det likartade problem i många hus i kommunen, så har de mött ert problem förut, och kan ha bra förslag på fungerande lösningar.

Har du skickat en fråga på "värmepumpsforum"? Där finns det folk som är kunniga också.

Att lufta vinden, om det nu är så tätt så att det möglar, kommer inte att lösas genom FTX.
Påstår ventilationsfirman det, så överdriver de.
Dessutom låter systemen en del, vad som än påstås, vill ni ha ständigt surrande i huset?

Se till att strunta i allt vad som påstås om besparingar, dela upp ett eventuellt projekt i två delar. Annars kommer firmorna att ludda ihop svaren, så att det ena inte går utan det andra.

Grannarna som har likadana hus antar jag? Har ni frågat runt vilka lösningar dessa har valt? Vilka har blivit bra, vilka har blivit dåliga?

Annars så vidhåller jag, för under 10.000 kronor, kan en kunnig byggare borra igenom fasaden på ett antal ställen, och montera in ventiler för att få in uteluft i bostadsdelen. Om luften fortfarande kan cirkulera inomhus, och ta sig ut/upp på vinden, och det finns en köksfläkt som drar ut luft, och en badrumsfläkt, så har ni då självdrag klart.

På vinden kan eventuellt fler ventiler och en liten fläkt typ badrumsfläkt göra underverk, det kostar heller inte många kronor.

Men för att gissa bättre, så behöver jag veta lite mer om huset...
 
Tegel åtminstone till hälften. Sitter panel på övre halvan men ärligt talat tror jag att det är tegel bakom panelen också.

Platta på mark.

1.5 plan ~100kvm

Kall vind

Mellansverige

Energirådgivare har jag haft kontakt med. Tyckte mig inte få ut så mycket av det.

Grannar, de som brytt sig, har löst vindproblemen med en fläkt som suger ut luften. Vissa har trots det fått problem.

Vi saknar helt frånluft på övervåningen. Enligt alla de firmor som varit här försvinner mycket av problemet, förhoppningsvis allt, om man får till en frånluft där uppe då fukten kryper genom taket och ut på vind. Det är alltså storm på vinden men trots det blir det mögel och istappar hänger från råsponten vintertid. Huset är byggt utan inredd övervåning. Ett antal har ju byggt toalett/badrum på övervåningen. Därmed har du ju en frånluft där och enkel åtgärd. Vi har ingenting sådant uppe så hur eller hur måste det som stiger ta vägen någonstans och någon slags fläkt eller liknande måste till.

Vi var och kollade på flera hus i området innan vi köpte. Det här tillhörde ändå ett av de fräschare vad gäller mögliga vindar.
 
Lägger till att en av de mer intressanta funderingarna är hur man kan tänka sig att temperaturen är i landet framöver. Jag ser det som en rätt självklar del att väga in som läget ser ut idag.
 
Tegel åtminstone till hälften. Sitter panel på övre halvan men ärligt talat tror jag att det är tegel bakom panelen också.

Platta på mark.

1.5 plan ~100kvm

Kall vind

Mellansverige

Energirådgivare har jag haft kontakt med. Tyckte mig inte få ut så mycket av det.

Grannar, de som brytt sig, har löst vindproblemen med en fläkt som suger ut luften. Vissa har trots det fått problem.

Vi saknar helt frånluft på övervåningen. Enligt alla de firmor som varit här försvinner mycket av problemet, förhoppningsvis allt, om man får till en frånluft där uppe då fukten kryper genom taket och ut på vind. Det är alltså storm på vinden men trots det blir det mögel och istappar hänger från råsponten vintertid. Huset är byggt utan inredd övervåning. Ett antal har ju byggt toalett/badrum på övervåningen. Därmed har du ju en frånluft där och enkel åtgärd. Vi har ingenting sådant uppe så hur eller hur måste det som stiger ta vägen någonstans och någon slags fläkt eller liknande måste till.

Vi var och kollade på flera hus i området innan vi köpte. Det här tillhörde ändå ett av de fräschare vad gäller mögliga vindar.
Ok.

Tråkigt att din kommuns energirådgivare inte hade så mycket att komma med. De flesta jag har haft att göra med har varit väldigt bra.

"Frånluft" är något som bara mycket sällan behövs, till-luft behövs nästan alltid. Att installera fläktar kors och tvärs, och dra en massa ventilationskanaler, är ett intressant påfund, som bara behövs ibland för lite äldre hus, men som är en naturlig del av konstruktionen i nya hus från ca 1980-talet (möjligen sent 1970-tal) och framåt, när man började fläska på rejält med isolering OCH samtidigt försöka göra husen lufttäta, med plast i ytterväggarna. Man får då problem med fukt, både i väggarna och mot taket, om man inte säkerställer att luften rör sig rätt.

Det som händer på din vind, är att varm luft läcker upp på vinden, och kondenseras mot ett kallt yttertak, när man förändrat konstruktionen på något sätt, t.ex. genom att byta gamla normal-otäta fönster, till nya supertäta. Dessutom så har man slutat att använda skorstenen på huset genom att elda, skorstenen var tidigare "motorn" som dragit in till-luft från "naturlig" otäthet, och dragit runt luft i huset, inklusive på vinden.

Om man inte infört ett plastskikt på senare år i ditt hus, t.ex. i samband en tilläggsisolering av väggarna, och då också bytt fasad, så har du antagligen ingen plast i väggarna. Nu gissar jag, för jag har ju inte sett ditt hus. Vet du att det finns plast, så är det viktig information,

Du svarar egentligen själv på frågan om vad som behöver göras, nämligen det som gjorts av några av dina grannar:

Börja med att sätta in (med hjälp av hantverkare) en st t.ex. paxfläkt eller freshfläkt för badrum i ett rum på övervåningen, där dörren ofta står öppen, och där man inte blir störd av att den står på. Det finns kanske en "övre hall"? En klädkammare/stor garderob kan också fungera.
Alltså en fläkt som kostar en dryg tusenlapp.
Låt också hantverkaren sätta in två, tre till-luft don på bottenvåningen.

Luft kommer att då att dras in på bottenvåningen, och gå ut på övervåningen. Det är en fungerande frånluft, precis som du efterfrågar.

Se här exempel på de "prylar", förutom borrmaskin, håltagare till tegelsten, och lite småjox som behövs:
http://www.bygghemma.se/inomhus/var...brand=flexit|fresh|klimatfabriken|pax|sunwind

Det är en, max två dagars jobb att sätta in dessa prylar för den som har rätt verktyg.
Materialkostnader: Fläkt max 2000 kr, tilluftsdon 2000 kr, småjox och eventuell håltagning i tegelstenen 2000 kr, och så en dags jobb lite drygt, med lite resor, kanske 6000 kr.
Du får fungerande "frånluftsventilation" för under 20.000 kr. Och utan en massa besvärande rördragning.

Det här miniprojektet gör en "snickare"/"byggare", för ventilationsfirmorna kommer inte att vilja göra det.

Hantverkare som kallar sig snickare eller byggare, om man inte råkar på en lurendrejare, har kunskap och utbildning nog för att kunna råda om var till-luftsdonen bör sitta, hur många de bör vara, och var man sätter fläkten på övervåningen.
Bara för att fläkten kallas "badrumsfläkt", så betyder det inte att den endast får sitta i badrum.
Personligen har jag en förkärlek för PAX fläktar, de verkar hålla för evigt, och är väldigt tysta.

Ventilationsfirmor vänder sig till mest till flerfamiljshus, kommersiella fastigheter, OCH till privatpersoner som vill göra lite häftigare, större projekt, som t.ex. installera FTX-ventilation.

Förutom håltagning i tegelstenen, som kan vara lite marig ibland, så är det här enkelt att planera och t.o.m. göra själv om man har lite tid.

Men vill ni köpa tjänsten, så leta reda på en bra "snickare", och lämna ventilationsfirmorna därhän.

Observera nu att jag inte sett ditt hus, jag vet inte riktigt hur konstruktionen är, men jag gissar, baserat på en massa hus jag sett, från 1960-tal, med "tegel nertill och träpanel upptill".






.
 
Det här är ju så knäppt. Jag har bra kontakter i form av snickare, elektriker på rekommendation från större företag som enbart gör jobb åt företag (han som i sin tur rekommenderade en som gjorde jobb här som i sin tur osv), plattsättare, målare och vvs. nu är vi på g med en takläggare på rekommendation av snickaren också. Har inget slutresultat men än så länge är han super. Dvs ett fullgott team, i princip, som är bra. Ingen av dessa verkar ha någon kontakt inom ventilation. Åtminstone inte när jag frågade i våras. Snickaren bad om recension om han som satte fläkt i tvättstugan och hade, om jag var nöjd, bett om nummer. Tyvärr var han sådär. Tydligen fick han foten sen men iom att jag inte haft särskilt mycket kontakt med ägaren av firman går ju det hela på vad hans skumma anställda var för någon. Snickaren och dennes anställda är dock tydliga med att deras område inte är ventilation. De känner till grunderna såsom var man vill ha fläktar i förhållande till vägg men att anpassa ventilation efter ett helt hus, då får jag nog kolla vidare. Jag är tacksam att de är ärliga med det men då han känner folk inom "allt" men inte just ventilation är det lite sådär "oh noo!!". Då måste man ut i en värld helt utan rekommendationer. Min räkmacka är liksom uppäten.

Det är skitsvårt att flytta till ett ställe där man inte har några vettiga kontakter. Det här är långt ifrån ett alla-känner-alla-samhälle. Halvt omöjligt att lyssna runt bland folk på stan så man ska i så fall ha en jävla tur såsom jag har haft inom övriga delar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp